گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چشم انداز نوسانی بازارهای سهام در سایه روند بازدهی اوراق قرضه

چشم انداز نوسانی بازارهای سهام در سایه روند بازدهی اوراق قرضه

احتمال دارد بازارهای سهام آشفتگی بیشتری را تجربه نماید، به خصوص اگر بازده اوراق قرضه همچنان بالاتر باشد. شاخص قیمت مصرف کننده ماه آوریل گزارش مهمی در هفته پیش رو است و اقتصاددانان انتظار دارند که اندکی کمتر از ۸.۵ درصد در ماه مارس باشد که نشان دهنده افزایش تورم است. نرخ‌ها عامل مهمی برای بازار سهام هستند و استراتژیست ها می‌گویند سیر بازدهی معیار ۱۰ ساله می‌تواند حرکت های بعدی بازار سهام را تعیین کند. یکی از استراتژیست‌ها می‌گوید: «بازار اوراق قرضه در اینجا یک تنظیم‌کننده مهم محسوب می‌شود.» پس از یک هفته تلاطم فوق‌العاده، احتمالاً سهام بی‌ثبات باقی می‌ماند زیرا سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های تازه درباره تورم هستند و سیر بازده اوراق قرضه را نظاره گر هستند. گزارش مهم برای بازارها، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آوریل است. اقتصاددانان انتظار دارند که نرخ تورم بالا باشد، اما باید از نرخ سالانه ۸.۵ درصدی در ماه مارس کمتر شود. دومین گزارش تورم، شاخص بهای تولیدکننده است که معیاری برای قیمت عمده فروشی است و روز پنجشنبه منتشر شد. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس اظهار داشت: «من فکر می‌کنم این رقم جنجال‌برانگیز خواهد بود، اما نه به اندازه ماه گذشته. زندی پیش بینی می‌کند که سرفصل CPI 0.3 درصد  نسبت به این ماه یا ۸.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.»

سرمایه‌گذاران در حال بررسی تورم و سایر گزارش‌های کلیدی هستند که ممکن است بر فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره تاثیر گذارد. فدرال رزرو، روز چهارشنبه نرخ هدف وجوه فدرال رزرو خود را نیم درصد افزایش داد و نشان داد که می‌تواند افزایش‌های بیشتری در همین اندازه را داشته باشد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در پی این نشست گفت که انتظار دارد اقتصاد شاهد رشد ملایم اقتصادی باشد. آرت هوگان، استراتژیست ارشد بازار در اوراق ملی، گفت: «من فکر می‌کنم دو نگرانی بزرگ برای بازار تورم است و اینکه فدرال رزرو تا چه حد در تلاش است تا آن را تحت کنترل درآورد. هوگان گفت که سرمایه‌گذاران همچنین نگران اقتصاد چین هستند زیرا این کشور برای مبارزه با کووید قرنطینه را شروع کرده است و اینکه چگونه این روند کند اقتصادی می‌تواند بر بقیه جهان تأثیر بگذارد.»

هوگان گفت اگر CPI همانطور که انتظار می‌رود ، ادامه پیدا کند، می‌تواند ثباتی برای سهام و اوراق قرضه ایجاد کند، زیرا به نظر می‌رسد که تورم به اوج خود رسیده است.

سهام در هفته گذشته نوسانات شدیدی را تجربه نمود و نوسانات روزانه بزرگی در هر دو جهت مشاهده شدند. شاخصS&P 500 در ۴۱۲۳ بسته شد و تنها ۰.۲% در هفته سقوط کرد. شاخص نزدک در هفته ۱.۵ درصد کاهش داشت. انرژی با ۱۰ درصد افزایش در هفته بهترین عملکرد را داشت. شاخص ریتز با کاهش بیش از ۳.۸ درصد، بدترین عملکرد را داشت و پس از آن به صلاحدید مصرف کننده، ۳.۴ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران سهام نیز به بازار اوراق قرضه چشم دوخته‌اند، به صورتی که با فروش اوراق قرضه بازدهی افزایش یافته است. بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۱۸ در هفته گذشته به ۳ درصد رسید. در روز جمعه، بازدهی ۳.۱۳ درصد بود که بیش از ۲.۹۴ درصد افزایش نسبت به جمعه قبل داشته است. افزایش بازدهی ۱۰ ساله در طول افزایش سریع خود، مانعی بر سهام، به ویژه رشد و فناوری بوده است.

معیار ۱۰ ساله در ابتدای سال حدود ۱.۵ درصد بود. بسیاری از نرخ های وام، از جمله وام مسکن، به آن مرتبط هستند.

جولیان امانوئل، رئیس سهام، مشتقات و استراتژی کمی در اورکور اس ای گفت: «اگر مردم بفهمند تورم در حال اوج‌گیری است، شما می‌توانید استدلال کنید که بازدهی ۱۰ ساله لزوماً به اوج خود نمی‌رسد، اما سهموی نخواهد بود… این مسئله ای است که می‌تواند مردم را وادار کند که فروش را کاهش دهند».

امانوئل گفت که سرمایه گذاران خرد سرمایه گذاری زیادی روی نمادهای رشدی نموده اند. این سهام زمانی که پول ارزان باشد بهتر سود می کند.

او گفت: “بازار اوراق قرضه در اینجا تنطیم کننده است.” اما او انتظار دارد که بازار سهام در حال افت باشد. آنچه که ما شاهد آن بودیم، نوسانات صعودی و نزولی در سهام است… و این شروع یک روند کاهشی است. برخی از تحلیلگران فنی می‌گویند اگر شاخص S&P به پایین‌ترین سطح ۴۰۶۲ روز دوشنبه بازگردد و در همانجا نیز باقی بماند، ممکن است سهام یک بار دیگر کاهش یابد.

اسکات ردلر، شریک T3Live.com، گفت: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد که هر رالی که می‌توانید در آن جهش فروش بالا داشته باشید، در معرض فروش گذاشته شده است. » او گفت که ممکن است اخباری در مورد اوکراین وجود داشته باشد، زیرا این روز به نام روز پیروزی در روسیه نامیده شده است و انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سخنرانی کند.

ردلر گفت: مایکروسافت و اپل می‌توانند تاثیر زیادی در معاملات هفته آینده داشته باشند. اگر اپل رقم حمایتی را در حدود ۱۵۰ دلار و مایکروسافت ۲۷۰ دلار را بشکند، سطحی که حفظ کرده است، دو سهم بزرگ می‌توانند شاخص های S&P 500 را به زیر ۴۰۰۰ برسانند.

«اگرآنها این سطوح را می‌شکنند، مقداری انعطاف پذیری وارد میدان می‌شود و بازار را به پایین ترین سطح می‌رساند. این می‌تواند ما را به پایین‌ترین سطح قابل معامله نزدیک‌تر کند.» اپل روز جمعه را با قیمت ۱۵۷.۲۸ دلار به ازای هر سهم به پایان رساند که کمی بالاتر در آن روز است. ردلر گفت اگر مایکروسافت سطح ۲۷۰ دلار را بشکند، نمودار آن شکل‌گیری سر و شانه منفی را تکمیل می‌کند که می تواند نشانه افت بیشتر سهام باشد. مایکروسافت روز جمعه با قیمت ۲۷۴.۷۳ دلار به ازای هر سهم بسته شد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10679

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10679

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات