گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سوار بر موج تغییر

سوار بر موج تغییر

گگزارش بررسی سرمایه گذاری نهادی در سطح جهانی موسسه EY در سال ۲۰۲۱، بر شفافیت و صراحت بیشتر در گزارش دهی پایداری تاکید دارد. ونسا مولر (Vanessa Müller) و رینائود بریر (Renaud Breyer) از  موسسه EY لوکزامبورگ نظراتی در این باره مطرح کردند. سرمایه گذاران نهادی در سراسر دنیا بر عملکرد محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) شرکت های سرمایه پذیر خود تاکید دارند. درحال حاضر بیش از ۷۴ درصد احتمال دارد که شرکت هایی که سوابق عملکرد محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ضعیفی دارند از این شرایط بی بهره باشند. هرچند، شفافیت و قابل مقایسه بودن داده ها همچنان دغدغه است و افزایش تعداد سرمایه گذاران، لزوم و ضرورت فوری برای افشای با کیفیت تر را ایجاد کرده است.

با توجه به همین مورد و انتظارات جامعه، تعداد استانداردها و مقررات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی هم در سراسر دنیا در پنج سال اخیر تقریبا دو برابر شده است. تعداد فزاینده ای از کسب و کارها داوطلبانه متعهد می شوند که درباره ارزش غیرمالی شان شفاف تر باشند. استانداردها برای ایجاد زبان مشترک به سمت همگرایی و ساده سازی می روند. بنیاد IFRS با راه اندازی ابتکارش در نوامبر ۲۰۲۱ در تلاش است تا براساس چهارچوب های اصلی موجود به همین استانداردها برسد و چهارچوب جهانی حداقلی برای پایداری ایجاد نماید؛ استانداردهای گزارشگری مالی که با ارزش شرکت همسو هستند.

طرح اقدام مالی پایدار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ عرضه شد که مجموعه قوانین و مقرراتی را با هدف افزایش شفافیت نسبت به گردش سرمایه درمقابل اقتصاد واقعی ارائه نمود در نتیجه سرمایه گذاری ها را به سمت فعالیت های پایدار سوق می دهد. افشای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی الزامی برای عاملان بازار مالی از طریق مقررات افشای مالی پایدار (SFDR) که در مارس ۲۰۲۱ اجرایی شد بر نیاز به اطلاعات تاکید دارد. براساس مقررات رده بندی (Taxonomy Regulation) که از ۲۰۲۲ قابل اجرا می شود استفاده از زبان مشترک برای فعالیت های پایدار در موسسات مالی و غیرمالی لازم و ضروری است، اما دستورالعمل مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSRD) که در آوریل ۲۰۲۱ مطرح شد گستره و شمول محتوای الزامات کنونی گزارش دهی غیرمالی را به میزان معناداری افزایش داده است.

شرکت ها چطور برای رده بندی، دستورالعمل مسئولیت اجتماعی شرکتی، و مقررات افشای مالی آماده می شوند؟

به خاطر بالا رفتن سطح انتظارات و توقعات، کسب و کارها باید نسبت به قبل، اطلاعات بیشتری درباره پایداری افشا کنند، از جمله جزئیات مربوط به مدل های کسب و کار، مدل ها، اهداف آینده نگر، و زنجیره های تامین. این امر مستلزم آمادگی کافی و مشارکت و حضور تمام بخش های کسب و کار است.

رینائود بریر رهبر پایداری در EY لوکزامبورگ می گوید «در نهایت، افشاهای مالی یا جستجو برای اطلاعات مرتبط روی تمام کسب و کارها تاثیر می گذارد. البته این را نباید بار و مسئولیت دانست بلکه بیشتر راهی است برای تفکیک شرکت ها. شرکت EY لوکزامبورگ اخیرا روش خود را برای گزارش دهی اختیاری انجام داده و نخستین گزارش پایداری خود را نوامبر امسال منتشر کرده است که دیدگاه ها و درس ارزشمندی در رابطه با مسیری که در پیش داریم دراختیارمان قرار داده است».

اقداماتی که کسب و کارها می توانند اتخاذ کنند

انطباق و ارزیابی بازار

ارزیابی تاثیر الزامات انطباقی جاری، چهارچوب جهانی اصلی و شیوه های رقبا جهت بهره مندی از فرصت های پیشتازی.

استفاده از روش گزارش دهی پایداری

حضور و مشارکت ذینفع و روش های مادی، شیوه های ارزشمندی برای شناسایی اولویت ها و تاثیرات کلیدی و تغییر مسیر فرایندها و استراتژی های تجاری موجود هستند. سازمان های رشد یافته باید فرایندهای کنونی خود را تقویت کرده و تاکید خاصی بر تعیین هدف و داده های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی داشته باشند.

همراه شدن با شرکت و مشارکت در بخش های مختلف

تسهیل آموزش پایداری در تمام بخش ها و انتصاب سفیرانی برای حمایت بیشتر. انتصاب و انتخاب رهبر پایداری برای ارائه مالکیت. جذب اسپانسر و حمایت مالی از مدیریت ارشد.

جستجو برای ضمانت بیرونی گزارش دهی پایداری موجود

هدف CRSD اجباری کردن تضمین محدود و افزایش مسئولیت های کمیته حسابرسی است. شرکت ها می توانند از آمادگی حسابرسی به عنوان ابزاری برای ایجاد اعتماد ذینفع و رعایت تعهدات آتی استفاده کنند. EY شریکی انتخابی است که براساس اعتماد مشتریانش به مسائل پایداری و گزارش دهی غیرمالی ایجاد شده است.

ادغام کارکرد مالی با دستور پایداری

براساس شواهدی که اتحادیه اروپا ارائه داده و آنچه که در دنیا مشاهده می شود، گزارش دهی پایداری هم از نظر انتظارات کیفی و هم از نظر تعریف دوباره ارزش کم کم به گزارش دهی مالی نزدیک شده است.

سرمایه گذاری مالی نقش کلیدی در شناخت و رابطه الزامات رینفعان و الزامات گزارش دهی ایفا می کند. افزون براینکه، رویکردهای ESG مالی این امکان را به کسب و کارها داده تا با ایجاد تغییر بتوانند ارزش و تاثیرشان را به صورت کامل بسنجند.

ونسا مولر اضافه می کند که «درنهایت، گزارش دهی پایداری صرفا درباره شفافیت نیست بلکه درباره چشم انداز و تحول است. کسب و کارها باید از این فرصت استفاده کرده تا بر موج تغییر بوجود آمده سوار شوند و جایگاه خود را در آینده تثبیت کنند».

 

EY Global Institutional Investor Survey

Environmental, Social, and Governance (ESG)

EU Sustainable Finance Action Plan

Sustainable Finance Disclosure Regulation

Corporate Social Responsibility Directive

 

 

منبع:luxtimes

مشاهده خبر

کد مقاله

9813

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9813

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات