گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

مصرف بی‌رویه انرژی بانک‌های سوئدی برای استخراج بیت کوین

مصرف بی‌رویه انرژی بانک‌های سوئدی برای استخراج بیت کوین

بانک‌های مرکزی سوئد در زمینه استخراج بیت‌کوین مصرف بی‌رویه انرژی را هدف گرفته اند

گزارش ریکسبانک ممنوعیت استخراج بیت کوین در سوئد را به دلیل نگرانی های مربوط به مصرف انرژی اعلام نمود. توییتر بیت کوین به سرعت به گزارش واکنش نشان داد. انتقاد محیط زیستی دیگر به استخراج الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)  ارائه شد. این گزارش توسط بانک مرکزی سوئد به اشتراک گذاشته شد و استدلال کرد که استخراج بیت کوین (BTC) به اتلاف انرژی بیشتر منجر می شود و ارزهای دیجیتال باید ممنوع شود. بانک مرکزی سوئد، معروف به ریکسبانک، قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان است. این بانک در گزارشی با عنوان «ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر ثبات مالی»، در استخراج ارزهای دیجیتال PoW دچار اختلاف شد. استخراج الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) از مراکز داده مبتنی برانرژی استفاده می‌کند که معماها را برای ایمن کردن بلاک‌چین‌ها حل می نماید. این گزارش می گوید: اخیراً برخی از دارایی‌های ارز دیجیتال در شمال سوئد استخراج شده است، به صورتی که این کشور به اندازه ۲۰۰ هزار خانوار سالانه برق مصرف می‌کند.

کنوت اسوانهولم، پژوهشگر حوزه بیت کوین به  کوین تلگراف گفت: ” بانک مرکزی حق ندارد که به مردم بگوید چه کاری می توانند و چه کاری نمی توانند با برق خود انجام دهند.” “اگر آنها واقعاً به محیط زیست اهمیت می دادند، همین فردا صبح عملیات  ماینینگ خود را برای همیشه متوقف می کردند”.

این مقاله در بررسی مصرف انرژی بیت کوین به نقل از همکاران خود در آژانس محیط زیست و سازمان نظارت مالی سوئد، مشابه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، می گوید: «روش اثبات کار، که برای تأیید تراکنش‌ها و استخراج ارزهای دیجیتال جدید استفاده می‌شود، باید به نفع سایر روش‌های کم‌مصرف انرژی ممنوع اعلام شوند»

اسوانهولم برداشت متفاوتی از این قضیه دارد: “ماینینگ بیت کوین بارها و بارها یک عدد را برآورد می‌کند. […] همانطور که بسیاری از مؤسسات سوئدی دیگر قبل از آنها این کار انجام داده اند، آنها تصمیم می‌گیرند در مورد چیزی اظهار نظر کنند که نمی فهمند و حتی نظری در این رابطه ندارند.

با توجه به اینکه بانک‌ها و دولت‌ها مرتباً استفاده از انرژی PoW را هدف قرار می‌دهند، این گزارش خیلی هم عجیب نیست و در جهت مقابله با پذیرش بیت کوین در سوئد ارائه شده است. سوئد که مرکز تعدادی از استارت آپ‌های بیت کوین است، از نظر پذیرش بیت کوین اروپایی وضع بهتری دارد. صاحبان  بیت کوین سوئدی، از جمله سوانهولم و همچنین کریستین آندر، بنیانگذار صرافی سوئدی بیت کوین BTX، به سرعت این گزارش را در توییتر تکذیب کردند. اسوانهولم ویدئویی در یوتیوب را به اشتراک گذاشت که در آن استدلال می‌کرد که ” انرژی مورد استفاده برای استخراج بیت کوین هدر نمی رود.”

از آنجایی که همکاران بانک در صندوق بین‌المللی پول با ارز دیجیتال بانک مرکزی به پیش می‌روند – مصرف کمتر انرژی – ارقام استخراج بیت‌کوین بسیار واضح است. در اواخر سال ۲۰۲۱، بیت کوین به عنوان پاک ترین صنعت جهان با ترکیب بالای انرژی های تجدید پذیر خود جایگاه اول را به خود اختصاص داد. در کشور همسایه نروژ، ماینرهای بیت کوین ۱۰۰% از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند، در حالی که استخراج کنندگان بیت کوین در سراسر جهان تلاش می کنند تا جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند.

ممنوعیت پیشنهادی بانک مرکزی سوئد نیز همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر بررسی کارایی انرژی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال است. در این گزارش آمده بود:

هنگامی که لایه لایتنینگ بیت کوین با طرح پرداخت فوری مقایسه می شود، مقیاس پذیری و بیت کوین کارایی افزایش می یابد و ثابت می کند که در هر تراکنش تا یک میلیون برابر بیشتر از پرداخت های فوری از کارامدی بالاتری برخوردار است.

شبکه لایتنینگ بیت کوین اخیراً به نقطه اوج ۴۰۰۰ بیت کوین رسیده است و به هدف نهایی خود به عنوان یک راه حل پرداخت دست یافته است. پرداخت های لایتنینگ خارج از زنجیره انجام می شود و نسبت به ماینرهای بیت کوین که لایه ۱ شبکه را ایمن می کنند، برق بسیار کمتری مصرف می کنند.

با این وجود، تحقیقات مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج براین اساس استوار است که بیت کوین روزانه ۱۵ گیگاوات برق مصرف می کند. در یک تحقیق، یکی از کاربران توییتر ادعا می‌کند که مصرف سشوار در ایالات متحده بالاست:

 

 

منبع:cointelegraph

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10997

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10997

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات