گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آناتومی ترس از رشد اقتصادی

آناتومی ترس از رشد اقتصادی

آنقدر اطلاعات زد و نقیض در مورد همه گیری کرونا وجود دارد که تشخیص اینکه کدامیک از آن ها صحت دارد را غیر ممکن میکند. با این حال در روزهای اخیر عدم اطمینان به بالاترین سطح خود رسیده است. بازارهای سهام بی ثبات هستند، از طرفی عدم اطمینان در مورد مسیر تورم و بازارهای کار زیاد است. اینطور به نظر میرسد که سرنوشت بهبود اقتصادی به پاسخ برخی سؤالات اساسی بستگی دارد. آیا گسترش نوع دلتای ویروس کرونا باعث خارج شدن اقتصاد از مسیر بهبود جهانی می شود؟ آیا با کمک های بلاعوض دولت در حال آشکارسازی نقاط ضعف اساسی هستند؟ نظر عمومی و اشتیاق خانوارها و بنگاه ها در مورد هزینه ها چیست؟ پاسخ این سوالات هنوز مشخص نیست. چهار شاخصه سنجش وضعیت اعم از – قیمت های بازار، شاخص های فعالیت “با فرکانس بالا” ، داده های حال حاضر و پیش بینی های اقتصاددانان – همه سیگنال های متفاوتی را ارائه می دهند.

نگاهی به بازارهای مالی بیندازید. اوراق خزانه داری آمریکا در زمانهای عدم وجود اطمینان، سرمایه گذاری امنی محسوب میشوند. در ماه مارس، سرمایه گذاران با ترس از افزایش تورم، آنها را فروختند و بازده ده ساله خزانه داری را به ۱.۷ درصد رساندند. اما از آنجایی که شک و تردیدهایی در مورد قدرت ادامه بهبود اقتصادی وجود دارد، به آرامی به سطوح قبلی خود برگشت. به نظر می رسد ترس از رشد در ۱۹ ژوئیه شدت گرفته است، زمانی که اوراق بازده ده ساله به ۱.۱۹٪ کاهش یافت. S&P 500 ، شاخص اصلی سهام آمریکا ، ۱.۶٪ سقوط کرد و بیشترین ضربه به شرکت های کوچکتر وارد شد. قیمت کالاها و مواد اولیه نیز از این واقعه متاثر شدند به نحوی که هر بشکه نفت خام برنت با ۷ درصد کاهش به ۶۹ دلار رسید. دلار نیز در برابر سایر ارز کشورهای ثروتمند رشد داشت.

به نظر می رسد همه این اتفاقات سازگاری خاصی با نگرانی موجود در مورد بهبود اقتصاد و به ویژه، ارزیابی مجدد آنچه با عنوان “تجارت تورم عمدی” معروف است دارد؛ شرایطی که در آن سرمایه گذاران دارایی هایی را خریداری می کنند که احتمالاً از رشد اقتصادی بهره مند می شوند. اما روز بعد ظاهراً ترس از رشد دیگر وجود نداشت. بازارهای سهام روند سقوط خود را معکوس کردند. قیمت نفت و بازده اوراق قرضه کمی بهبود یافت.

داده‌های با فرکانس بالا نیز یک تصویر درهم ریخته و مشابهی را نشان می‌دهد. براساس گزارش اخیر بانکJPMorgan Chase ، با افزایش نقل و انتقالات جهانی، امید ادامه رشد تولید ناخالص داخلی را نیز افزایش داده است. با این حال انگلیس، اولین کشور ثروتمند و بزرگی است که به شدت تحت تأثیر نوع دلتا قرار گرفته، داستان دیگری را روایت می کند. “شاخص فعالیت اقتصادی” برای این کشور، با استفاده از داده های گوگل در مورد بازدید از محل کار، ایستگاه‌های حمل و نقل و سایت‌های خرده فروشی و تفریحی، از دوران اوج خود در ژوئن حدود ۵٪ کاهش یافته است (و با اینکه انگلیس در ۱۹ ژوئیه تمام محدودیت‌های داخلی کرونا را لغو کرد، هنوز شاهد تحرک بیشتری نبوده‌ایم). به نظر می‌رسد مورد انگلیس تا حدی باعث ایجاد روند در کشورهای دیگر نیز شود. در آمریکا نظرسنجی ها حاکی از آن است که رشد عفونت‌های ویروس کرونا در ارتباط با نوع دلتا با افزایش در ترس گزارش شده از ویروس همراه بوده است.

داده های لحظه ای منتشر شده از سوی آژانس‌های رسمی آماری هنوز تأثیر افزایش عفونت‌های گونه دلتا را نشان نداده است و حتی در مواردی آنها سیگنال‌های متناقضی منتشر کرده اند. آمارهای “غافلگیری” اقتصادی در شاخص‌های فعالیت (به عنوان مثال، مقایسه اعداد منتشر شده با پیش بینی‌های اقتصاددانان)، خصوصاً در اروپا، هنوز هم بسیار مثبت به نظر می رسد. ساخت خانه در آمریکا با قوت بیشتری از تقریباً هر کشور دیگری در حال پیشرویست. دولت انگلیس کمتر از آنچه پیش بینی کنندگان اقتصادی تصور می‌کردند وام اخذ کرده است؛ همه این ها نشانه بهبود مناسب رسیدهای مالیاتی است. اما ناامیدی نیز وجود داشته است. به عنوان مثال، در آمریکا برخلاف انتظارات برای افزایش در آمار، شاخص احساس مشتری در دانشگاه میشیگان کاهش یافت.

بخشی از تحولات شاخص‌های فعالیت که بازنگری اقتصاددانان در مورد انتظارات آنها از رشد تولید ناخالص داخلی و معیار چهارم اندازه گیری در این تحلیل ها است نیز، پیام های متناقضی را ارسال می کند. تحلیلگران بانک JPMorgan معتقدند که تولید آمریکا در ماه جولای با نرخ سالانه ۴.۳٪ افزایش می یابد، که از مقداری که هفته گذشته پیش بینی کرده بودند کمتر بوده است (اما با این حال در مقایسه با ماه ژوئن نشان دهنده شتاب رشد است). اقتصاددانان بانک گلدمن ساکس، با اینکه ریسک بازار نزولی را برای اقتصاد جهانی پیش بینی میکنند اما هنوز انتظار بهبود قوی اقتصادی در سال ۲۰۲۱ را دارند.

همه اینها را با هم جمع کنید و با تصویری روبرو میشوید که شما را درباره سرعت رشد بهبود اقتصاد به شک میندازد. در جهان غنی، مصرف کنندگان هنوز روی انبوهی از پس اندازهای احتکار شده نشسته اند و نیروی کار در تقاضای بالایی قرار دارند. با این حال، بزرگترین جهش در فعالیتها، با پیشامدهای ناشی از قرنطینه سال گذشته مقایسه شده و در آمریکا، مردم کمک های سخاوتمندانه دولت را دریافت کرده اند. در جای خود شک و تردیدهای آزاردهنده ای وجود دارد که آیا بهبود می تواند ادامه یابد یا خیر. کمک‌های اضطراری دولتها در حال پایان است. با گسترش نوع دلتا ویروس کرونا نگرانی‌ها در حال افزایش است که رشد مجدد موارد ابتلا می‌تواند بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد، به ویژه در مکانهایی که جمعیت زیاد واکسینه نشده زیاد هستند.

منبع: economist

مشاهده خبر

کد مقاله

8990

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۵/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8990

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات