گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم ترکیه به ۳۶ درصد رسید

تورم ترکیه به ۳۶ درصد رسید

تورم ترکیه به ۳۶ درصد رسید که بالاترین میزان در دوره دولت اردوغان بوده است:

رویترز – نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه گذشته به ۳۶.۱ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در ۱۹ سال حکومت رجب طیب اردوغان است و عمق بحران ارزی را نشان می دهد که توسط سیاست های غیرمتعارف کاهش نرخ بهره رئیس جمهور طراحی شده است. داده‌های موسسه آمار ترکیه در روز دوشنبه نشان داد که تنها در ماه دسامبر، قیمت مصرف‌کننده یک گام نادری را به سمت دو رقمی شدن پیش رفت و ۱۳.۵۸ درصد افزایش یافت و درآمد و پس‌انداز مردم ترکیه که از آشفتگی اقتصادی متزلزل شده‌اند را تحت تأثیر قرار داد. شاخص CPI در سال گذشته از میانگین پیش‌بینی نظرسنجی رویترز ۳۰.۶ درصد پیشی گرفت و اقلام اساسی مانند حمل و نقل و مواد غذایی – که سهم فزاینده‌ای از بودجه خانوارها را در سال ۲۰۲۱ را در بر می گرفت – با سرعت بیشتری افزایش یافتند.

لیر ترکیه ۴۴ درصد از ارزش خود را در سال گذشته از دست داد زیرا بانک مرکزی نرخ بهره را تحت فشار اردوغان برای اولویت دادن به اعتبارات و صادرات نسبت به ارز و ثبات قیمت ها کاهش داد. در روز دوشنبه، قبل از معامله در سطح ۱۳.۱ در برابر دلار در ساعت ۱۲۲۵ GMT، قیمت لیر ۵ درصد کاهش و سپس ۳ درصد افزایش یافت. برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم تا بهار به ۵۰ درصد می رسد، مگر اینکه جهت سیاست پولی معکوس شود.

اوزلم دریچی سنگول، شریک موسس شرکت مشاوره اسپین در استانبول، می گوید: «نرخ ها باید فوراً افزایش یابند، زیرا این یک امر ضرروی است. وی افزود، با این حال، بعید است بانک مرکزی اقدامی انجام دهد و تورم سالانه “احتمالاً تا ماه مارس به ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد رسید”، به صورتی که در این زمان افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد، به ترکیب اضافه شود و بدین صورت حداقل افزایش ۵۰ درصدی به دستمزدها را نیز باید در نظر داشته باشیم.

سال گذشته بدترین سال برای لیر در نزدیک به دو دهه گذشته بود، اما CPI سالانه از زمان ۳۷ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۰۲ یعنی دو ماه قبل از آغاز به کار حزب عدالت و توسعه اردوغان بالاترین رقم بوده است. اما تمرکز اردوغان در روز دوشنبه بر داده های تجاری بود که نشان داد صادرات سال گذشته با یک سوم افزایش به ۲۲۵ میلیارد دلار می رسد.

وی در سخنرانی خود گفت: ما فقط یک نگرانی داریم: صادرات، صادرات و صادرات و افزود که داده های تجاری نشان دهنده افزایش ۶ برابری در صادرات در طول ریاست جمهوری وی بوده است.

“ما تسلیم نمی شویم”

اردوغان، که خود را دشمن قسم خورده نرخ بهره معرفی می کند، سال گذشته رهبری بانک مرکزی را تغییر داد. این بانک از سپتامبر نرخ بهره را از ۱۹ درصد به ۱۴ درصد کاهش داده است و ترکیه را با بازده واقعی شدیدا منفی که پس انداز کنندگان و سرمایه گذاران را به وحشت انداخته است، مواجه ساخته است. افزایش سریع قیمت ها و کاهش لیر همچنین بودجه خانوارها و شرکت ها را به هم ریخته، برنامه های سفر را مختلف نموده و بسیاری از ترک ها را مجبور به کاهش هزینه ها کرده است. بسیاری ماه گذشته برای نان یارانه ای در استانبول صف کشیدند، زیرا طبق نظر شهرداری این شهر، هزینه زندگی در یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی استدلال می‌کند که عوامل موقتی باعث افزایش قیمت‌ها شده است و تورم متغیری را در این کشور پیش بینی می کند، تورمی که – که در ماه‌های اخیر حدود ۲۰ درصد بوده و در پنج سال گذشته عمدتاً دو رقمی بوده است – در ماه اکتبر سال جاری رقم تورم به ۱۸.۴ درصد خواهد رسید.

با تاکید بر افزایش شدید قیمت‌های وارداتی، شاخص قیمت تولیدکننده درماه دسامبر ۱۹.۰۸ درصد ماه به ماه و ۷۹.۸۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. داده های CPI نشان می دهد که قیمت سالانه حمل و نقل ۵۳.۶۶ درصد افزایش یافته است در حالی که مواد غذایی و نوشیدنی افزایش ۴۳.۸ درصدی را تجربه نموده است. آشفتگی اقتصادی همچنین در نظرسنجی‌های اردوغان در آستانه انتخابات سختی که قرار است حداکثر تا اواسط سال ۲۰۲۳ برگزار شود، اختلال ایجاد کرده است.

 

منبع:reuters

مشاهده خبر

 

 

 

کد مقاله

9901

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9901

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات