گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

امکان نتیجه معکوس جایگزینی گاز فسیلی با هیدروژن آبی در بریتانیا

امکان نتیجه معکوس جایگزینی گاز فسیلی با هیدروژن آبی در بریتانیا

برنامه ریزی بریتانیا برای جایگزینی گاز فسیلی با هیدروژن آبی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد:

جامعه علمی هشدار می‌دهد که نشتی مواد فرار از تولید هیدروژن به نسبت استفاده از گاز می‌تواند ۲۰ درصد برای اقلیم بدتر باشد.پس از اینکه جوامع علمی آمریکا متوجه شدند که استفاده از هیدروژن آبی به نسبت گاز، نشتی بیشتری دارد، احتمالا برنامه دولت برای جایگزینی گازهای فسیلی با هیدروژن «آبی» با هدف تامین اهداف اقلیمی نتیجه معکوس بدهد.

در مواردی، هیدروژن آبی ساخته شده از گازهای فسیلی به نسبت استفاده از گاز در صنایع سنگین و مصارف خانگی، به خاطر نشتی حاصل از استخراج گاز از زمین و شکافت آن برای تولید هیدروژن، تا ۲۰ درصد تاثیرات بدتری برای اقلیم و آب و هوا به دنبال دارد.

فراورده های جانبی این فرایند، دی اکسید کربن و متان هستند که شرکت های سوخت فسیلی قصد دارند با استفاده از فناوری جذب کربن (carbon capture technology) آن ها را گیر بیندازند. هرچند، حتی پیشرفته‌ترین طرح ها هم نمی توانند تمام نشتی ها را جذب کنند، و بخشی از این نشتی وارد اتمسفر شده و روی گرمایش تدریجی هوای کره زمین تاثیر می گذارد.

براساس محاسبات اساتید دانشگاه های کرنل (Cornell) و استنفورد (Stanford)، این نشتی‌های «فرار» تولید هیدروژن، وقتی با میزان گاز مورد نیاز برای تولید همان مقدار انرژی از هیدروژن ترکیب شده، نشتی های حاصل از استخراج و سوزاندن گاز را تحت الشعاع قرار می دهد.

روبرت هوارت (Robert Howarth) استاد دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان پژوهش حاضر عنوان می‌کند که این نتخستین پژوهشی بود که در نشریه پیر ریویو (peer-reviewed journal) منتشر شد که «شدت انتشار چرخه حیات هیدروژن آبی» را آشکار می کند.

این مقاله که در نشریه مهندسی و علوم انرژی چاپ می‌شود، هشدار می دهد که هیدروژن آبی «صرفا مسیر انحرافی» یا «چیزی است که اقدام ضروری و لازم برای کربن زدایی اقتصاد انرژی جهانی را به تعویق می اندازد».

محققان توجه به هیدروژن سبز را پیشنهاد می کنند که با استفاده از برق تجدیدشدنی برای استخراج هیدروژن از آب بدست می آید، و اکسیژن صرفا فراورده جانبی اش خواهد بود.

هوارت می‌گوید «این نشانه خطری برای دولت هایی است که تنها هیدروژن «پاک»ی که باید پول بیت المال را رویش سرمایه گذاری کنند، عملا خالص صفر هیدروژن سبز حاصل از انرژی خورشیدی و بادی است».

سخنگوی دولت انگلستان عنوان می‌کند که هیدروژن «برای تامین تعهدات قانونی ما در حذف مشارکت بریتانیا در تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ لازم و ضروری است» و قول داد که تا ماه آینده جزئیات بیشتری درباره استراتژی هیدروژنی آتی دولت ارائه بدهد.

سخنگوی دولت در ادامه می افزاید «گزارش های مستقل از جمله گزارش کمیته تغییرات اقلیمی نشان می دهند که ترکیب هیدروژن سبز و آبی منافاتی با رسیدن به صفر خالص ندارد اما در کنار این استراتژی، درباره استاندارد تازه انگلستان برای تولید هیدروژن کم کربن مشورت خواهیم کرد تا مطمئن شویم که تکنولوژی‌های مورد تایید، حتما روی اهداف مان تاثیر می گذارند».

 

منبع: theguardian
مشاهده خبر

 

کد مقاله

9124

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۵/۲۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9124

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات