گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم ایالات متحده، فدرال رزرو را آماده افزایش بعدی می نماید

تورم ایالات متحده، فدرال رزرو را آماده افزایش بعدی می نماید

 

داده‌های تورم ایالات متحده در این هفته ممکن است سیگنال‌های متفاوتی را به فدرال رزرو در آستانه یک افزایش سریع بالقوه نرخ بهره با معیار وسیعی از قیمت‌های مصرف‌کننده که احتمالاً حتی با شتاب‌گیری فشارهای اساسی پایین می‌آیند، ارائه نماید.

انتظار می‌رود گزارش دولت نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش در شاخص کل قیمت مصرف‌کننده را نشان دهد که نسبت به ۸.۵ درصد در ژوئیه که هنوز هم در طول تاریخ رقم بالایی است، کمتر است. با حذف انرژی و مواد غذایی، پیش‌بینی می‌شود که CPI ، از ۵.۹ درصد در سال منتهی به جولای، ۶.۱ درصد افزایش یابد.

تورم ایالات متحده به طور تدریجی در حال کاهش است

آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اوت قبل از جلسه سیاست فدرال رزرو اعلام می شود.

 

ارقام روز سه‌شنبه به همراه داده‌های اخیر که نشان‌دهنده رشد شغلی سالم، تعداد بالای پست‌های خالی و هزینه‌های انعطاف‌پذیر خانوار است، به شکل‌دهی دیدگاه مقامات فدرال رزرو در مورد ادامه افزایش نرخ ۷۵ واحد پایه دیگر کمک شایانی می‌نماید. در سخنرانی‌های اخیر بانک‌های مرکزی ایالات متحده تأکید کردند که تورم بالا در واقع مستلزم هزینه‌های استقراض بالاتری نسبت به کاهش تقاضا است، اما آنها در پایان نشست ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر ، میزان افزایش را دقیقا تعیین ننمودند. سیاست گذاران اکنون در سکوت به سر می برند.

لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه در کنفرانسی اعلام نمود: «ما تا زمانی که برای کاهش تورم لازم باشد، به این وضعیت ادامه می‌دهیم. سیاست پولی باید برای مدتی محدود کننده باشد تا اطمینان حاصل شود که تورم کاهشی به سمت هدف اصلی در حال حرکت است.»

علاوه بر شاخص  CPI، تقویم داده های اقتصادی ایالات متحده سنگین است. گزارش‌ها شامل قیمت‌های تولیدکننده، تولید صنعتی، نظرسنجی‌های تولید منطقه‌ای و احساسات مصرف‌کننده است. ارقام مربوط به خرده‌فروشی به آهنگ تقاضای خانوارها برای خرید کالا در وضعیت تورم بالا، نرخ‌های بهره بالاتر و تغییر به سمت هزینه‌های خدمات و تجربیات اشاره می نماید. اقتصاددانان سود قابل توجهی در خرید خرده فروشی به استثنای بنزین و وسایل نقلیه موتوری پیش بینی می نمایند.

نظر اقتصاد بلومبرگ:

معیارهای اندازه گیری تورم در ماه اوت احتمالاً بسیار پایین خواهند بود، اما این مسئله نتیجه نهایی را تغییر نخواهد داد: «کلیت» داده‌هایی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو دنبال خواهد کرد، نشانه‌های محدودی از کند شدن اقتصاد و شاید حتی مقداری شتاب را نشان می‌دهد. برخی داده‌ها نشان می‌دهد که دستمزدها و تورم در بریتانیا بالاست، زیرا این کشور به سوگواری ملکه خود ادامه می‌دهد، و بانک مرکزی روسیه ممکن است نرخ‌ها را کاهش دهد.

اروپا، خاورمیانه، آفریقا

با ادامه سوگواری ملی بریتانیا برای فقدان الیزابت دوم، بانک مرکزی انگلیس جلسه سیاستگذاری خود و افزایش احتمالی تهاجمی نرخ بهره را که برای پنجشنبه برنامه ریزی شده بود، به مدت یک هفته به تعویق انداخت. این تاخیر زمانی به مقامات زمان بیشتری برای سنجش داده‌ها می‌دهد که پیامدهای بحران هزینه‌های زندگی در کشور را بیشتر نشان می‌دهد. این مسئله شامل داده‌های دستمزد در روز سه‌شنبه است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش روبرو شویم، و تورم در روز چهارشنبهه ممکن است بیشتر از ۱۰ درصد منحرف شود. سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا، که به تازگی با افزایش سه چهارمی نرخ بهره، انقباض بی‌سابقه پولی را ارائه کردند، چندین سخنرانی برگزار خواهند کرد. اعضای هیئت اجرایی ایزابل اشنابل در یک کنفرانس تحقیقاتی به میزبانی بانک مرکزی به گفتگو می پردازند. یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، یکشنبه اعلام نمود که اگر روند فعلی قیمت‌های مصرف‌کننده ادامه یابد، با افزایش نرخ‌های بالاتر روبرو خواهیم بود.

انجمن نرخ بهره جامبو

بانک مرکزی اروپا (ECB) به بیش از ۴۰ بانک مرکزی متصل شده است تا نرخ بهره را حداقل یک چهارم افزایش دهد.

از جمله داده‌های جالب توجه، اعتماد سرمایه‌گذاران آلمانی در روز سه‌شنبه و تولید صنعتی اروپا در روز چهارشنبه است که هر دو نشان‌دهنده واکنش اقتصاد به کمبود شدید عرضه گاز توسط روسیه باشد.

در شمال اروپا، تورم سوئد بیش از یک درصد افزایش یافته و نزدیک به ۱۰ درصد پیش بینی می شود. این مسئله باعث شده است که مقامات ریکسبانک به بررسی افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره بپردازند.

در مقابل، انتظار می‌رود بانک مرکزی روسیه روز جمعه با کاهش تورم و همچنین کندی روند اقتصادی، نرخ‌های خود را دوباره کاهش دهد.

داده های اقتصادی مرتبط با کشورغنا در روز چهارشنبه نشان می دهد که احتمالا تورم به بیش از سه برابر سقف هدف ۱۰ درصدی بانک مرکزی (با تضعیف قیمت ارز) افزایش یابد. این بانک در تاریخ ۲۰ سپتامبر تشکیل جلسه می دهد  و تصمیم خود را پس از افزایش نرخ معیار توسط بزرگترین مقدارحاشیه از سال ۲۰۰۲در ۲۶ سپتامبر اعلام می نماید.

داده‌های روز پنج‌شنبه احتمالاً نشان می‌دهد که تورم نیجریه به بیش از دو برابر سقف ۹ درصدی بانک مرکزی با تداوم کاهش نرخ تورم شتاب یافته است. این افزایش ممکن است باعث شود که نرخ خود را برای سومین جلسه متوالی در ۲۷ سپتامبر افزایش دهند.

آسیا

در ژاپن، کاهش ارزش ین به پایین‌ترین حد در ۲۴ سال اخیر رسیده است و این مسئله احتمالاً توجه سرمایه‌گذاران را از نزدیک بر نظرات مقامات ارشد در مورد افزایش بیشترنرخ ها و اینکه آیا احتمال مداخله در بازار ارز محتمل است یا خیر، متمرکز می‌کند. ارقام روز پنجشنبه تأثیر کم  ین را بر تراز تجاری سومین اقتصاد بزرگ جهان نشان می دهد.

در کشور چین، انتظار می‌رود بانک مرکزی به دنبال کاهش غیرمنتظره ماه گذشته، نرخ بهره را در روز پنجشنبه بدون تغییر نگه دارد. شاخص‌های کلیدی اقتصادی در روز جمعه به دقت رصد خواهند شد تا میزان خسارت ناشی از قرنطینه‌های کووید و کمبود برق در ماه اوت مشاهده شود.

سیرصعودی

نرخ بهره استرالیا در سال جاری به نقطه اوج ۳.۱۰ درصد رسیده است.

 

در کشور استرالیا، داده‌های مشاغل نحوه تداوم بهبودی را نشان می دهد، به طوری که بانک مرکزی استرالیا در حال حاضر به احتمال زیاد به افزایش کمتر نرخ ها تمایل دارد.

انتظار می‌رود که اقتصاد نیوزلند به دلیل پشت سر گذاشتن تداوم افزایش نیم درصدی نرخ بهره، به رشد خود بازگردد و بانک مرکزی نیوزلند تصمیم دارد اقدامات بیشتری را در این زمینه انجام دهد.

در روز پنجشنبه، سریلانکا داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم را گزارش خواهد کرد که احتمالاً نشان دهنده انقباض بیشتر در بحبوحه اقتصاد بحران زده است.

در کره جنوبی، اعداد بیکاری در روز جمعه نشان می دهد که بازار کار این کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است.

آمریکای لاتین

در آرژانتین، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که افزایش تورم تا ماه اوت ادامه می یابد و آمار مکتوب سالانه به کمتر از ۸۰ درصد رسیده است. یک گروه مشاوره محلی، بررسی آمار پایان سال را کمتر از ۱۰۰% پیش بینی می کند.

روند کاملا صعودی

تورم آرژانتین در ماه آگوست از ۷۱ درصد در ژوئیه افزایش یافته است.

 

توجه: میانگین آمریکای لاتین = ۱Q2018 – 2Q2022

نظرسنجی های بانک مرکزی از اقتصاددانان برزیل و شیلی نشان دهنده حرکت کاهش شدید تورم در ماه اوت در بررسی اول و افزایش بیش از حد نرخ بهره بانک مرکزی شیلی در ۶ سپتامبر در بخش دوم باشد.

داده‌های اواسط هفته ممکن است نشان دهنده افزایش خرده‌فروشی اصلی برزیل باشد، در حالی که بررسی های آماری گسترده باعث افزایش رکود یک ساله می‌شود. انتظار می رود که داده های پروکسی تولید ناخالص داخلی برزیل نشان دهد که پایان صعودی سه ماهه دوم تا ماه جولای ادامه دارد.

شتاب پایدار

اقتصاد برزیل احتمالاً سه ماهه سوم را با رشد بالا آغاز می نماید.

 

 

 

توجه: فعالیت = شاخص IBC-BR; داده های جولای ۲۰۲۲ = برآوردهای اقتصاددانان.

این هفته همچنین به جدیدترین آمار در مورد مباحث داغ اقتصاد آمریکای لاتین می پردازد، زیرا کلمبیا گزارش‌های ژوئیه درباره خرده‌فروشی، تولید و تولید صنعتی را منتشر می نماید. انتظار می رود با افزایش واردات نزدیک به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته ، انتظار می رود این کشوربه طور مداوم ۵۵ امین کسری تجاری ماهیانه را داشته باشد.

گزارش های اواسط ماه در کشور پرو شامل آمار بیکاری در ماه اوت در پایتخت این کشوریعنی لیما، و همچنین داده های تولید ناخالص داخلی در ماه جولای است. اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم روند کند تری را در پیش گرفته است و به سمت نیمه دوم ماه چالش برانگیز در حال حرکت است.

 

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

13362

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13362

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات