گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به اخذ مالیات خدمات دیجیتال در اروپا توافق کرد

ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به اخذ مالیات خدمات دیجیتال در اروپا توافق کرد

پس از امضای قرارداد پایان دادن به مالیات بر خدمات دیجیتال غول­ های فناوری آمریکا که به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده، ایالات­ متحده مسئله کلیدی اصطکاک تجارت را با اروپا حل کرده است. واشینگتون در روز پنجشنبه اظهار داشت که آن کشور تعرفه­ های تنبیهی بر محصولات وارداتی از اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا را به عنوان بخشی از قرارداد و گامی حساس در جهت بهبود روابط نخ ­نمای خود لغو خواهد نمود، گرچه این عوارض هرگز به آن­ها تحمیل نشده اند.

بر اساس توافقنامه مشترک، آن کشورها وضع مالیات را بر شرکت­های بزرگ فناوری از هنگامی لغو خواهند کرد که قرارداد حداقل مالیات جهانی بر شرکت­ ها اجرا شود که انتظار می­رود در سال ۲۰۲۳ محقق شود. بر طبق این قرارداد، هرگونه عوارض پرداختی برای مالیات بر خدمات دیجیتال (DSTs) در این بازه زمانی به صورت حساب­های مالیاتی در آینده موکول خواهد شد.

ایالات­ متحده از خروج فوری از آن چیزی حمایت کرده که گفته می­شود عوارض تبعیض ­آمیز تحمیلی بر غول­ های فناوری آمریکایی همچون شرکت آمازون، اپل و گوگل بوده است، این در حالی است که این کشورها ترجیح دادند منتظر بمانند تا نظام مالیاتی جدید پیاده­ سازی ­شود.

این سازش بیانگر راهکاری عملی است که کشورها در بیانیه ­ای مشترک آن را مطرح کردند. در سایه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تقریباً ۱۴۰ کشور در اوایل این ماه بر سر حداقل نرخ مالیات ۱۵ درصدی به توافق رسیدند. هدف از این حرکت تاریخی پایان دادن به فعالیت شرکت ­هایی بود که در کشورهای دارای سطح مالیاتی کمتر مستقر بودند و با هدف قرار دادن این مسئله به موضوع مالیات بر خدمات دیجیتال (DSTs) می­پردازند.

نماینده تجاری آمریکا، کاترین تای در بیانیه آغازین این قرارداد اظهار داشت: با قرارداد جهانی و تاریخی سازمان OECD ما بر سر موضوع مالیات بر خدمات دیجیتال DSTs به توافق رسیدیم که با تنظیم عرصه ایفای نقش مالیات شرکتی، به پایان رقابت در بحث اخذ مالیات از شرکت­های چندملیتی کمک خواهد کرد.

واشینگتن اعلام کرد ۲۵ درصد عوارض تنبیهی را برای محصولاتی مقرر می­کند که به منظور تلافی مالیات بر خدمات دیجیتال از کشورهای مختلف اخذ خواهد شد. گرچه آن مالیات­ها هرگز به طور رسمی جمع­ آوری نشده ­اند، مقامات مربوط خواهان توافق مالیاتی فراگیرتر هستند، که نشان می­ دهد آن­ها رسماً به این رویه خاتمه خواهند داد تا تهدید مالیاتی نسبت به محصولات آرایشی و کیف­های دستی ساخت فرانسه در بین کالاهای دیگر برداشته شود.

اما رئیس­ جمهور آمریکا، هنوز تعرفه­ های سنگین را بر واردات فولاد و آلمینیوم لغو نکرده ­است که همکار سابق وی دونالد ترامپ تحت پوشش امنیت ملی بر آن تحمیل کرده بود.

در روز پنجشنبه، نماینده تجاری آمریکا با انجمن فولاد اروپا دیدار کرد و مباحث مولد و مفیدی درباره این موضوع مطرح کرد، ولی بر طبق گزارش خبری USTR، تاکید نمود که ظرفیت مازاد فولاد و اختلالات حاصل از آن در بازار موجب بروز تهدیدی جدی برای کارگران و تولیدکنندگان اتحادیه اروپا و آمریکایی شده است.

حتی با وجود آن که این اختلاف هنوز حل نشده است، مسئولان و اعضای این صنعت از قرارداد روز پنجشنبه اظهار رضایت کردند. والدیس دومبروسکیس، کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا در شبکه توئیتر پیام داد: خبر خوب! من از توافق امروز استقبال می­کنم. در پی قرارداد برجسته جهانی در سازمان OECD، ما باید گام دیگری را در جهت همکاری راجع به مالیات شرکتی برداریم.

انجمن صنعت رایانه و ارتباطات هم که مدتی طولانی است خواهان خروج فوری از نظام یکجانبه مالیات بر خدمات دیجیتال می ­باشد، از این قرارداد استقبال کرد. طی بیانیه­ای، مت شرورز رئیس انجمن صنعت رایانه و ارتباطات CCIA گفت: این امر امیدوارکننده است که اجماعی جدید بر سر اصلاح نظام مالیات جهانی محقق می ­شود تا تنش ­های بین­المللی برای مالیات و تجارت کاهش یابد.

ریشی سوناک وزیر اقتصاد بریتانیا گفت: توافقنامه روز پنجشنبه دوره انتقالی را برای مالیات بر خدمات دیجیتال در این کشور فراهم می ­کند. او در بیانیه­ای گفت: این توافقنامه به این معناست که ما در حالی به سوی سال ۲۰۲۳ حرکت می­کنیم که از مالیات بر خدمات دیجیتال حمایت می­شود، بنابراین می­توان درآمد آن را هم برای تامین مالی خدمات عمومی حساس سرمایه ­گذاری کرد.

 

منبع:dailytimes
مشاهده خبر

کد مقاله

9472

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۸/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9472

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات