گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا قیمت مس در سال ۲۰۲۳ مجددا در حال بازگشت است

چرا قیمت مس در سال ۲۰۲۳ مجددا در حال بازگشت است

مس از ماه دسامبر تا ماه ژانویه با ۳.۲ درصد افزایش مواجه شده است

1

 

در روزهای اخیر، قیمت مس پس از تجربه چند هفته عقب نشینی، توانست قله‌های بالاتر را طی نماید. قیمت‌ها توانستند به مناطق تقاضای کوتاه‌مدت نزدیک شوند که معمولاً قدرت صعودی را تقویت می‌نماید. این امر روند صعودی کنونی در بازار مس را تأیید کرده است و به روند نزولی کلان که در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شده بود، پایان داد. داده‌های جدید نشان‌دهنده شروع بازار صعودی است و پتانسیل حرکت صعودی بیشتر قیمت را افزایش می‌دهد. قیمت‌ها هنوز هم صعودی هستند. به طور کلی، شاخص ماهانه فلزات مس (MMI) از دسامبر تا ژانویه ۳.۱۹ درصد افزایش یافته است.

سفته بازی در چین باعث افزایش سوخت در بازار مس شد

بازه سه ماهه LME مس

 

2

 

 

در ماه نوامبر، کاهش سیاستهای سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر باعث افزایش بیش از ۳ درصدی قیمت مس برای اولین بار از ماه مارس شد. با این حال، با ادامه روند افزایش ابتلا به کرونا و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی، بازار مس دوباره در ماه دسامبر شروع به افزایش نمود. اکنون با نزدیک شدن بحران به شهرهای بزرگ و پشت سر گذاشتن دوره اوج ویروس کوید، قیمت مس دوباره به طور قطعی صعودی به نظر می‌رسد.

در حالی که تقاضای چین لزوماً “بازیابی” نشده است، بازارها خوش بین به نظر می‌رسند. در مقاله اخیر فایننشال تایمز، کارولین بین، اقتصاددان کالا در کپیتال اکونومیکس، اعلام نمود: “ما منتظر بازگشت سریع چین در بازارهای اقتصادی هستیم.” بین در ابراز نظریات خویش در این زمینه تنها نیست. در دو هفته اول سال، قیمت مس بیش از ۷ درصد افزایش یافت. بدین صورت قیمتها به بالاترین سطح خود از ماه ژوئن رسید.

ریسک منفی: شهرهای روستایی در مرحله بعد، بخش ساخت و ساز ضعیف باقی می ماند

در حالی که به نظر می‌رسد که آمار ابتلا در برخی مناطق به اوج خود رسیده است، آخرین موج کووید در چین هنوز تمام نشده است. ژنگ گوانگ، اپیدمیولوژیست ارشد سابق در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، هشدار داد: «تمرکز ما بر شهرهای بزرگ بوده است، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که به بررسی مناطق روستایی بپردازیم.» این مسئله نشان می‌دهد که چین هنوز دو تا سه ماه با اوج خود در سراسر کشور فاصله دارد. البته احیای اقتصادی در شهرهای بزرگ نسبت به مناطق روستایی تأثیر بیشتری بر بازارها خواهد داشت. با این حال، این بدان معناست که ما تا سه ماهه دوم میزان واقعی تقاضای چین پس از کووید را نخواهیم دید. این زمان برای بازارها به اندازه‌ای است که که به طور بالقوه بیش از حد به سفته بازی می‌پردازند. علاوه بر این، عدم اطمینان کلی مربوط به بهبود اقتصادی چین و تهدید مداوم موارد مرتبط با کووید، احتمال نوسانات را افزایش می‌دهد.

بازار مس: مسائل آتی در انتظار چین

وقتی چین خود را درگیر این ویروس نماید، بسیاری از مشکلات دیگر نیز به تدریج بوجود می‌آیند. اولاً، بخش ساخت و ساز در بحبوحه بحران مستمر املاک هنوز رشد کافی نداشته است. البته چین تلاش‌های زیادی برای حمایت از این بخش انجام داده است. آخرین مورد دور شدن از سیاست «سه خط قرمز» بود. این تغییر به کاهش محدودیت‌های بدهی توسعه‌دهندگان کمک شایانی نمود، اما این صنعت همچنان رو به افول است. سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ ششمین سه ماهه متوالی کاهش فروش مسکن را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داده است.

بر اساس گزارش انجمن ماشین‌آلات ساختمانی چین، فروش بیل مکانیکی در چین، که نماینده فعالیت های ساختمانی است، ۲۳.۸ درصد کاهش داشته است. جمعیت سالخورده چین یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمینه احیای اقتصادی مطرح شده است، زیرا بسیاری از افراد با خود فکر می‌کنند که برای چه کسی این همه ساختمان در حال احداث هستند؟ صنعت ساخت و ساز در طول تاریخ به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان تقاضای کلی مس در چین محسوب می‌شود. اگر کاهش تقاضا به همین منوال باشد، می‌تواند بازار مس این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش تورم با کاهش قیمت دلار آمریکا

در عین حال، کاهش ارزش دلار آمریکا به بهبود بازار مس منجر شده است. در واقع، شاخص دلار آمریکا که همبستگی معکوس با قیمت کالاها دارد، اکنون در پایین ترین حد خود از ماه ژوئن قرار دارد.

 

 

3

 

  • قیمت مس نقدی اولیه هند با افزایش ۸.۲۳ درصدی به ۸.۴۶ دلار در هر کیلوگرم از اول ژانویه بیشترین افزایش ماهانه را تجربه نمود.
  • قیمت نوار مس کره ۷.۲۳ درصد ۱۰.۵۴ دلار در هر کیلوگرم افزایش یافت.
  • قیمت اولیه مس سه ماهه LME با ۴.۴ درصد افزایش به ۸۴۰۰ دلار در هر تن رسید.
  • در همین حال، قیمت مس نقدی اولیه ژاپن تنها ۰.۱۴ درصد کاهش یافت و به ۸۶۱۲ دلار در هر تن رسید.
  • قیمت مس نقدی اولیه چین نیز با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۹۵۰۸ دلار در هر تن دست یافت.

 

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

16347

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۱۱/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=16347

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات