گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا ایالات متحده همچنان به صادرات سوخت می پردازد؟

چرا ایالات متحده همچنان به صادرات سوخت می پردازد؟

دنی ادکینز، تحلیلگر بلومبرگ NEF، در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «با وجود پالایشگاه‌هایی که در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کنند، باید باز هم به بررسی اوضاع بپردازیم.» از آنجایی که میانگین قیمت ملی بنزین در ایالات متحده به ۵ دلار در هر گالن رسده است، صادرات سوخت بیشتر به خارج از آمریکا، ذخایر سوخت داخلی را که در حال حاضر به پایین‌ترین حد چند ساله خود رسیده اند، کاهش می‌دهد. کاهش ظرفیت پالایشی از زمان شروع ویروس کووید، ذخایر پایین و تقاضای شدید پس از کووید، همراه با قیمت ۱۲۰ دلاری در هر بشکه نفت خام، باعث شده است که قیمت بنزین در ایالات متحده طی ماه‌های گذشته افزایش یابد و به طور متوسط ​​به رکورد ۵ دلار در هر گالن نزدیک شود.

کاخ سفید به دنبال کاهش قیمت بنزین است و این مسئله مهمترین موضوع انتخاباتی برای بسیاری از آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره ای در ماه نوامبر است. برنامه‌هایی که توسط دولت بایدن مطرح می‌شوند شامل تصویب قانون تولید دفاعی برای افزایش ظرفیت و تولید پالایشگاه و محدودیت‌های صادرات نفت هستند. پرزیدنت جو بایدن همچنین لفاظی‌های خود را نسبت به شرکت‌های نفتی شدیدتر نمود و در نامه‌ای که این هفته ارسال شد به آنها گفت که تولید سوخت را افزایش دهند و همچنین افزود که «حاشیه سود پالایشگاه‌ها بسیار بالاتر از حد نرمال است که مستقیماً به خانواده‌های آمریکایی منتقل می‌شود، و این مسئله قابل قبول نیست.»

پالایشگاه ها صادرات فرآورده های نفتی پالایش شده را در سال جاری افزایش داده اند، به ویژه به آمریکای لاتین، که این روزها سوخت چندانی از اروپا وارد نمی‌کند و این مسئله به نوبه خود با مجموعه مشکلات تامین سوخت خود با تحریم‌ها و تحریم های نفت روسیه پس از حمله پوتین به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس داده‌های شرکت اطلاعاتی بازار کپلر به نقل از وال استریت ژورنال، صادرات بنزین، دیزل و سوخت جت از سواحل خلیج آمریکا در ماه های مارس، آوریل و می ۳۲ درصد نسبت به سه ماه سال ۲۰۲۱ و ۱۱ درصد نسبت به ماه های قبل از همه گیری ۲۰۱۹ افزایش یافته است. براساس گزارش شرکت تحلیل نفت وورتکسا به نقل از بلومبرگ، تاکنون در ماه ژوئن، محموله‌های بنزین و گازوئیل از طریق دریا از سواحل خلیج فارس به بالاترین سطح از حداقل سطح در سال ۲۰۱۶ رسیده است. صادرات بیشتر سوخت به کاهش ذخایرسوختی در ایالات متحده منجر شده است، اما این دلیل اصلی برای ذخایر پایین چند ساله محصولات نیست.

EIA  در آخرین گزارش موجودی هفتگی خود اعلام کرد، ذخایر بنزین وسایط نقلیه ایالات متحده حدود ۱۱ درصد کمتر از میانگین پنج ساله در این زمان از سال است. موجودی سوخت تقطیر، که شامل گازوئیل نیز می شود، حدود ۲۳ درصد کمتر از میانگین پنج ساله است. دنی ادکینز، تحلیلگر بلومبرگ NEF، در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کنند، باید به رصد اوضاع بپردازیم. ما یا به تغییر مسیر صادرات نیاز داریم، یا قیمت ها باید به اندازه کافی افزایش یابد تا تقاضای بالاتر از بین رود.

رئیس جمهور بایدن شرکت‌های نفتی را به دلیل انتقال حاشیه سود بی سابقه به مصرف کنندگان مورد انتقاد قرار داد و در نامه ای به شرکت ها و پالایشگاه های بزرگ نفتی خواستار ارائه راه حلی برای محدودیت های پالایشگاهی شد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، این هفته اعلام نمود که رئیس جمهور همچنین از استفاده معقول از ابزارهای دولت فدرال برای افزایش تولید و کاهش هزینه های سوخت‌رسانی، از جمله مقامات اضطراری مانند قانون تولید دفاعی، استقبال می‌کند.

منابع آگاه این هفته در مصاحبه با بلومبرگ گفتند، کاخ سفید در حال بررسی محدودیت‌هایی برای صادرات بنزین و گازوئیل است و بحث در مورد چنین اقدامی در روزهای اخیر داغ‌تر شده است. با این حال، ممنوعیت جزئی صادرات نفت نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا کمبود عرضه بیشتردر سطح جهان به افزایش قیمت نفت منجر می شود. محدودیت‌های صادراتی همچنین پیامی متناقض برای متحدان ایالات متحده در جهان، به‌ویژه برای متحدان اروپایی که به دنبال حذف تدریجی واردات نفت از طریق دریا و محصولات پالایش‌شده روسیه در مدت هشت ماه پس از شروع رسمی تحریم اتحادیه اروپا بر نفت روسیه هستند، ارسال می‌کند.

به هر حال، قیمت نفت خام تنها بزرگترین عامل تعیین‌کننده قیمت بنزین در ایالات متحده است و بیش از ۵۳ درصد از میانگین قیمت خرده فروشی هر گالن را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، حدود ۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاه های ایالات متحده از زمان شروع همه گیری کرونا برای همیشه متوقف شده است، زیرا پالایشگاه‌ها تصمیم گرفته اند یا تأسیسات زیان ده را از کار بیندازند یا برخی از آنها را به سایت های تولید سوخت زیستی تبدیل کنند. بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی، ظرفیت پالایشگاه قابل بهره برداری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸ میلیون بشکه در روز بوده است که کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ است.

 

منبع:oilprice

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

11086

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۴/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11086

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات