گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

فدرال رزرو ضمن تائید محدودسازی موقتی تورم، از خرید محدود اوراق بهادار پرده برداشت

فدرال رزرو ضمن تائید محدودسازی موقتی تورم، از خرید محدود اوراق بهادار پرده برداشت

رویترز – در روز چهارشنبه، فدرال رزرو اعلام کرد انتظار می­رود تورم بالای فعلی موقتی باشد و علیرغم ریسک­های مربوط به آن دیدگاه، اعتقاد دارد که فشارهای قیمت تعدیل خواهد شد و زمینه برای اشتغال قوی ­تر و رشد اقتصادی طی ماه ­های آتی فراهم خواهد شد.

در حالی که حتی بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که با اصلاح برنامه خرید گسترده اوراق بهادار در آغاز همین ماه یکی از ابزارهای اصلی مبارزه با پاندمی خود را کنار گذاشته است، بیانیه خط­ مشی و اظهارات رئیس فدرال رزرو، ژرومه پاول در کنفرانس خبری نشان داد که پیش از آن که نرخ ­های بهره افزایش یابد، آن بانک صبر خواهد کرد- و در انتظار افزایش تعداد مشاغل منتظر می­ماند. فدرال رزرو طی جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد: عدم توازن در عرضه و تقاضا مربوط به پاندمی (کرونا) و بازگشایی اقتصاد به افزایش چشمگیر قیمت در برخی از بخش­های اقتصادی کمک کرده است؛ و در عین حال افزود که انتظار دارد تعدیل محدودیت(های) عرضه از منافع پیوسته در فعالیت اقتصادی و اشتغال و نیز کاهش تورم پشتیبانی کند.

با تاکید بر آنچه گفته بود، پاول تصریح نمود که هدف فدرال رزرو فشار آوردن بیشتر بر بازار کار با نرخ­ های پایین بهره، و جلوگیری از قضاوت درباره محدودیت­ های ایجاد شغل تا پس از زمانی است که شیوع ویروس کرونا بیشتر گسترش بیابد.

او خطاب به گزارشگران گفت: ما به طور ایده‌­آل توسعه بیشتر بازار کار را در محیطی شاهد خواهیم بود که دیگر انتشار جهشی کووید وجود ندارد و سپس ما می­توانیم نتایج فراوان آن را ببینیم. یعنی مشاهده این که چگونه مشارکت (در کار) در جهان پساکرونا به ثمر می­رسد. در کنفرانسی که برای بررسی گونه ویروس کرونا برگزار شده بود که عمدتاً مسئول جهش کووید-۱۹ و نزول اقتصادی طی سه ماه اخیر بود، پاول گفت: ما اغلب می­‌خواهیم دوران پساکرونایی یا پس از هرگونه ویروس دلتا را ببینیم تا مشاهده کنیم چه کاری می­توان برای آن انجام داد.

پاول اذعان کرد اما تورم به شکلی نامطلوب بالاست، و این در حالی بود که او از آشفتگی در زنجیره‌­های عرضه جهانی گلایه می­کرد که احتمالاً تا نیمه دوم سال بعد ادامه دارد، و با چالشی همراه است که خانواده‌­های دارای درآمدهای ثابت یا افراد کم­‌درآمدتر با آن روبرو شده­اند. تورم ظرف پنج ماه اخیر نسبت به سطح هدف ۲% صندوق فدرال، دوبرابر شده است، و در جهتی حرکت کرده که بنا به گفته پاول می­تواند به خوبی معیار بانک مرکزی را برای افزایش نرخ برآورده کند- که بالاخره به حداکثر میزان اشتغال می­رسد.

او گفت: اما فعلاً فدرال رزرو می­تواند منتظر بماند تا درباره این موضوع تصمیم گرفته شود چه زمانی نرخ بهره نهایی معیار از سطح نزدیک به صفر بیشتر می­شود، که معیار سنجشی برای افزایش معاملات در بازارهای مالی است و تورم می‌­تواند به بانک مرکزی فشار وارد کند تا دیر یا زود به پشتیبانی از اقتصاد در دوران شیوه پاندمی پایان بدهد.

پارسال فدرال رزرو اعلام کرده بود با امید به تشویق برای رشد اشتغال، بیشتر اجازه می­دهد تا نرخ تورم افزایش یابد، اما با افزایش قیمت­‌ها در سال جاری، نسبت به عمق تعهد بانک مرکزی به اجرای رویکرد جدید شک و تردید وجود داشته است. با افزودن این موضوع که او فکر می‌­کند احتمالاً می­توان به این هدف تا اواخر سال آینده جامه عمل پوشاند، پاول گفت: هنوز زمینه برای رسیدن به هدف حداکثر اشتغال وجود دارد.

پایان خرید دارایی‌­ها

همان­گونه که عمدتاً انتظار می­رفت، فدرال رزرو در روز چهارشنبه اعلام کرد با طرحی برای پایان دادن به خرید دارایی­‌ها به تدریج تا اواسط سال ۲۰۲۲، مقدار خرید ماهانه اوراق بهادار خزانه را تا ۱۲۰ میلیارد دلار و نیز تضامین دارای پشتوانه رهنی را با گام ۱۵ میلیارد دلار در ماه کاهش خواهد داد.

تصویر ساختمان فدرال رزرو در واشینگتون دی­سی. آمریکا

با وجود محدودیت خرید اوراق بهادار، به عنوان منبع تلاطم در بازار، فدرال رزرو در نظر دارد از برنامه مشابه خرید دارایی خارج شود که اعلام شد برای مبارزه با رکود سال­های ۲۰۰۹-۲۰۰۷ اجرا شده است، و تا این زمان بدون تاخیر اجرا شده است.

پیام سیاست کاربردی فعلی بانک مرکزی به جهش قیمت شاخص S&P 500 (.SPX) و کامپوزیت نزدک (.IXIC) کمک کرد تا در پایان روز کاری به نقاط بالایی برسند. اوراق خزانه در پایان روز کاری به هدف خود رسید، ولی این اقدام بر اساس سررسیدهای طولانی‌­مدت چشمگیرتر بود که نسبت به انتظارات تورمی حساس‌­تر هستند. بازده اوراق ۱۰- ساله معیار خزانه برای نخستین بار در جلسه­‌ای در طول یک هفته به بالای ۶۰/۱% رشد رسید، این در حالی بود که بر طبق انتظارات نماینده آن از نرخ بهره فدرال رزرو، بازده اوراق ۲- ساله خزانه به طور نسبی بیش از حدود ۴۶/۰% بود. در واقع، در هفته‌­های اخیر، سرمایه­‌گزاران کمتر بر موضوع محدودیت خرید اوراق بهادار و بیشتر بر واکنش فدرال رزرو به افزایش قیمت­‌هایی تاکید کرده بودند که زمان سررسید آن­ها برای مدتی بسیار طولانی‌­تری از زمان پیش بینی شده بود چون اولین سررسید آن در فصل بهار شروع می­شد.

پاسخ پاول اذعان به عدم قطعیت بود، ولی اعتقاد داشت که این امر تا حدودی به این دلیل است که وقتی هنوز کاهش نرخ تورم به خودی خود امکان­پذیر بود، فدرال رزرو نباید اجازه می­داد این نرخ به طور جهشی افزایش پیدا بکند و باید به کارگران فرصت بیشتری می­داد تا به مشاغل خود بپردازند.

او گفت: اگر پاندمی کرونا فروبنشیند، معضلات زنجیره تامین حل خواهد شد و رشد اشتغال روندی صعودی پیدا می­کند. و هنگامی که این اتفاق رخ دهد، تورم از سطوح فزاینده امروزی تنزل خواهد یافت. البته تعیین زمان دقیق آن عمدتاً نامعلوم است.

ریسک در معاملات آن­ها

فدرال رزرو به کارگزاران بازار خود در بازار فدرال نیویورک توصیه کرد در اواسط این ماه خریدهای محدود اوراق بهادار خود را انجام بدهند، اما فقط برای ماه­های نوامبر و دسامبر خود را برای اجرای این طرح آماده کنند. با شروع خرید از اواسط ماه نوامبر، آن بانک ۷۰ میلیارد دلار از اوراق خزانه و ۳۵ میلیارد دلار سهام MBS را در ماه خریداری خواهد کرد، که در یک مرحله تا اواسط ماه دسامبر، این خرید به ۶۰ میلیارد دلار اوراق خزانه و ۳۰ میلیارد دلار سهام MBS افت خواهد نمود.

فدرال رزرو اظهار داشت: سیاست­‌گزاران قضاوت می­کنند که کاهش­های مشابه در مرحله خرید دارایی­‌های خالص احتمالاً در هر ماه متناسب با وضعیت آن خواهد بود، اما در صورتی که تحولات در دورنمای اقتصادی تضمین نشود، برای تنظیم مراحل خرید آماده خواهند شد. پاول گفت: اگر بنا به انتظار اقتصاد به پیشرفت خود ادامه بدهد، فدرال رزرو می­تواند تا اواسط سال آتی آن خریدها را محدود کند. او تاکید کرد مسئولان نسبت به تسریع یا کندی در محدودسازی خرید بر اساس آنچه در اقتصاد رخ می­دهد، انعطاف­پذیر هستند.

ژوزف لاودگنا، اقتصاددان ارشد آمریکایی در شرکت ناتیکسیس نیویورک گفت: آنها در معاملات خود ریسک می­کنند، ولی این چیزی جدیدی نیست، زیرا ما از همگان شنیده­ایم که آن­ها کمتر اطمینان دارند و فکر می­کنند که نرخ­ها با همان سرعتی کاهش می‌­یابند که تورم در سوی دیگر آن بالا می­رود. لاودگنا گفت: در کنار اختلالات در عرضه، روند امور هم اکنون کمی طولانی­‌تر شده و صورتحساب آن حقایق را نشان می­‌دهد.

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

 

 

 

 

 

کد مقاله

9575

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۸/۱۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9575

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات