گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بانک جهانی شاهد ریسک معنادار تورم ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی است

بانک جهانی شاهد ریسک معنادار تورم ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی است

‌بنا به گفته بانک جهانی بر اساس جدیدترین چشم‌­انداز بازارهای کالا در دنیا و پس از جهش بیش از ۸۰% آن در سال ۲۰۲۱، انتظار می­‌رود در سال ۲۰۲۲ قیمت‌­های انرژی روندی صعودی داشته باشند، که این خود ریسک‌­های معنادار را طی دوره­ای کوتاه برای تورم جهانی در اکثر کشورهای در حال توسعه جهان افزایش خواهد داد.

بانک توسعه چندجانبه اظهار داشت که با رفع محدودیت‌­های عرضه، قیمت­‌های انرژی باید طی نیمه دوم سال ۲۰۲۲ روند نزولی پیدا کنند، و در کنار آن انتظار می­رود قیمت­های محصولات غیرانرژی همچون کشاورزی و فلزات نیز پس از افزایش عمده در سال ۲۰۲۱ روندی کاهشی داشته باشند.

بنا به گفته آیهان کوز، اقتصاددان ارشد و مدیر گروه چشم‌­اندازهای بانک جهانی که گزارش چشم‌­انداز را تهیه می‌­کند، جهش ناگهانی در قیمت­های انرژی تورم جهانی را با ریسک­های معنادار و کوتاه­‌مدت روبرو می­کند، که اگر تداوم یابد، می­تواند بار رشد را بر دوش کشورهای واردکننده انرژی تحمیل کند. تحول شدید در قیمت‌­های کالا نسبت به از آنچه قبلاً تصور می­شد بیشتر آشکار شده است. هرگاه کشورها بخواهند خود را نسبت به رکود جهانی سال گذشته ترمیم کنند، فراریت و ناپایداری اخیر قیمت­‌ها گزینه‌­های سیاسی را پیچیده می‌­سازد.

در یک بلاگ جداگانه، صندوق بین­‌المللی پول اعلام کرد که در اوایل سال بعد وقتی تقاضای فراوان رو به کاهش می‌­رود و اقلام عرضه تنظیم می‌شوند، این صندوق انتظار دارد قیمت­‌های انرژی به سطوح عادی­تر خود برگردند. اما هشدار داد که عدم قطعیت همچنان در سطح بالا باقی مانده و شوک­‌های کوچک تقاضا می­توانند موجب تغییراتی در قیمت‌­های جدید بشوند.

بانک جهانی بیان نمود که قیمت برخی از کالاها افزایش یافته یا به سطوحی فراتر از حدی رسیده که از زمان افزایش ناگهانی در دهه قبل تا سال ۲۰۲۱ مشاهده نشده است. این بانک گفت: مثلاً در میان محدودیت‌­های عرضه و تقاضای معکوس برای برق، قیمت­های گاز طبیعی و زغالسنگ به نقاط اوج خود رسیدند، ولی انتظار می­رود با تسهیل در اقلام تقاضا و بهبود عرضه، آن­ها در سال ۲۰۲۲ کاهش یابند.

بانک هشدار داد با توجه به مقادیر پایین و فعلی موجودی­ها و موانع ماندگار در عرضه، ممکن است جهش‌­های افزایشی بیشتری در قیمت­ها در کوتاه­‌مدت اتفاق بیفتد. سایر عوامل ریسک شامل رویدادهای ناگوار اقلیمی، درمان ناهماهنگ بیماری کووید-۱۹ و تهدید ناشی از تشدید موارد شیوع، به همراه اختلالات در زنجیره تامین و سیاست‌­های محیط­زیستی می‌­شدند.

بانک گفت: قیمت‌­های بالای مواد غذایی هم موجب افزایش تورم بهای مواد غذایی و مطرح شدن پرسش­‌هایی راجع به امنیت غذایی در برخی از کشورهای در حال توسعه شدند.

بانک اعلام کرد قیمت­‌های نفت­خام ممکن است به بهای ۷۴ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۳ برسد، و پیش از آن در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۶۵ دلار در بشکه برسد، با تقویت تقاضا از سطح ۷۰ دلار در بشکه در سال ۲۰۲۱ سطح آن حفظ می­شود.

مصرف نفت‌­خام به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی ریسک وارونه عمده‌­ای را برای چشم‌­انداز تقاضا به وجود می‌­آورد، اما قیمت‌­های بالای انرژی، رشد جهانی را کند می‌­کنند.

پس از افزایش ۴۸% در سال ۲۰۲۱، این بانک افت ۵% را در قیمت­های فلز در سال ۲۰۲۲ پیش بینی می­کند. بانک اظهار داشت که پس از جهش ۲۲% قیمت در امسال، انتظار می­‌رود قیمت محصولات کشاورزی به طور متوسط در سال آینده کاهش یابد.

بانک هشدار داد که الگوهای آب‌­وهوایی در حال­ تغییر در اثر تغییر اقلیمی نیز ریسکی فزاینده را به بازارهای انرژی وارد می­نماید و بالقوه بر تقاضا و عرضه تاثیر می‌­گذارد. بانک اظهار داشت که با شتاب دادن به راه­‌اندازی و نصب منابع انرژی تجدیدپذیر و با قطع وابستگی به سوخت­های فسیلی کشورها می­توانند از منافع آن بهره­‌مند شوند.

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

 

کد مقاله

9489

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۸/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9489

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات