گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تلاش رهبران جهان در ایپک برای پایان دادن به پاندمی کرونا

تلاش رهبران جهان در ایپک برای پایان دادن به پاندمی کرونا

رهبران گروه تجاری آسیا و اقیانوسیه (APEC)، از جمله رئیس جمهور آمریکا جو بایدن، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ از چین، روز جمعه هفته گذشته متعهد شدند که برای گسترش توزیع و تولید واکسن های COVID-19 برای مبارزه با همه گیری جهانی تلاش کنند.

رهبران گروه در تلاشند تا شیوع گونه دلتای ویروس کرونا را تعدیل کنند، همچنین خاطرنشان کردند که درصورت توافق بر تعهدات مشترک مایل به انتقال داوطلبانه فن آوری های تولید واکسن با هدف آماده سازی منطقه برای شوک های بهداشتی هستند.

اعضای این گروه در بیانیه مشترکی که پس از یک جلسه مجازی با میانجیگری نیوزلند صادر شد، گفتند: “همه گیری همچنان تأثیرات مخربی بر مردم و اقتصاد منطقه ما دارد.”

آنها گفتند: “ما فقط با تسریع دسترسی عادلانه به واکسن های ایمن، موثر، با کیفیت و مقرون به صرفه، قادر به رویارویی با این شرایط اضطراری هستیم.”

رهبران اپک برای بحث در مورد اقدامات جمعی با هدف پیمایش همه گیری کووید و تأثیرات اقتصادی آن گفتگو کردند.

نیوزیلند، میزبان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، گفت که این هفته ریاست جلسه فوق‌العاده را قبل از یک نشست رسمی در ماه نوامبر بر عهده می‌گیرد؛ اولین باری که چنین جلسه اضافی برگزار می‌شود.

جاسیندا آردرن” نخست وزیر نیوزیلند پس از جلسه گفت: “گفتگوها، ما را فراتر از ملی گرایی نسبت به واکسن سوق داد.” اکنون ما در حال بررسی تمام جنبه‌های کمک به واکسیناسیون جهانی برای ساخت واکسن، توزیع واکسن و استفاده از واکسن هستیم.” وی گفت که رهبران توافق کردند که این آخرین بیماری همه‌گیر در جهان نخواهد بود و آمادگی برای آن نیز بسیار حیاتی است.

این نشست نگرانی‌های روزافزون نسبت به ویروس کووید که در منطقه بیداد می‌کند را نشان می‌دهد، زیرا کشورهایی از جمله اندونزی، تایلند و استرالیا با موج جدیدی از عفونت روبرو هستند.

تنش‌های میان ایالات متحده و چین

کاخ سفید گفت که بایدن بر اهمیت همکاری چند جانبه و تعهد او به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و با ثبات تأکید کرد.در بیانیه آمده است: “رئیس جمهور بایدن همچنین در مورد اهمیت سرمایه گذاری در امنیت و آمادگی بهتر بهداشت جهانی بحث کرد تا هر زمان که با بیماری همه گیری روبرو شویم آماده باشیم .”

پوتین در این گردهمایی گفت که موانع جهانی تولید و توزیع واکسن باید برطرف شود و نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا عزم خود را برای برگزاری یک بازی امن و مطمئن در رویداد المپیک اعلام کرد.

علیرغم عزم راسخ آنها، بین اعضای اپک همواره تنش‌هایی وجود دارد، به ویژه بین غرب و چین؛ موضوعات مختلف از جمله شبهاتی راجع به ریشه ویروس کرونا تا تجارت، مسلمانان اویغور در سین کیانگ، تظاهرات هنگ کنگ و دریای چین جنوبی، نمونه‌هایی از آن هاست.درست در پایان این نشست، واشنگتن  در مورد تحریم هفت فرد چینی به علت سرکوب دموکراسی در پکن و هنگ کنگ اعلامیه صادر کرد؛ آخرین تلاش این کشور برای پاسخگو نگه داشتن پکن در برابر آنچه فرسایش قانون در مستعمره سابق انگلیس خوانده، اعلام شده است.

آنها از زمان ملاقات ماه مارس میان مقامات ارشد در آلاسکا، پس از اینکه که طرف چینی خشم خود را از تحریم های ایالات متحده که درست قبل از این گردهمایی اعلام شده بود، بروز داد؛ تماس سطح بالا و چهره به چهره نداشته اند.

سخنگوی کاخ سفید، جن ساکی گفت که شی جینپینگ سخنان ویدئویی از پیش ضبط شده را در این نشست ارائه داده و در آن شرکت نمی‌کند. سفارت چین در واشنگتن به درخواست ارائه اظهار نظر پاسخی نداد.گروه اپک از سه اقتصاد بزرگ جهان و کشورهای فقیر مانند پاپوآ گینه نو و همچنین اعضای مختلف در نقاط مختلف که چرخه کرونا در آن ها در حال گردش است، تشکیل شده که چالش‌های بیشتری برای برگزاری این اجماع ایجاد می کند.

این مدل اجماع در سالهای اخیر مورد آزمایش قرار گرفته است. این گروه به دلیل اختلافات بین چین و رئیس جمهور وقت ایالات متحده، دونالد ترامپ قادر به توافق در مورد اعلامیه نشست ۲۰۱۸ در پاپوآ گینه نو نبود.نشست سال ۲۰۱۹ شیلی به دلیل اعتراضات لغو شد، در حالی که جلسه مالزی در سال گذشته به دلیل تعطیلی های ناشی از همه گیری کرونا در شرف لغو شدن بود تا اینکه با پیگیری مقامات، این اجلاس بصورت جلسه مجازی برگزار شد.

در ماه ژوئن، وزرای تجارت اپک موافقت کردند که موانع تجاری را بررسی کرده و ترانزیت مرزی واکسن کووید-۱۹ و کالاهای مرتبط با آن را تسریع کنند، اما پافشاری در مورد حذف تعرفه‌هایی که نیوزلند برای اجرای آن ها تاکید داشت، متوقف شدند.

بیش از ۵۰ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ در کنار بیش از ۱ میلیون مورد مرگ در کشورهای عضو اپک ثبت شده است. از طرفی دیگر تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۰ در کشورهای ایپک ۱.۹٪ کاهش را تجربه کرده اند.

منیع Reuters
مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

8946

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۵/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8946

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات