گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

با کاهش تولید شرکت نایراستار، قیمت فلز روی در طول ۱۴ سال روندی صعودی داشت

با کاهش تولید شرکت نایراستار، قیمت فلز روی در طول ۱۴ سال روندی صعودی داشت

در روز پنج­شنبه به دنبال نگرانی ­های مربوط به عرضه پس از آن که شرکت تولیدکننده نایراستار برنامه ­ای را برای کاهش تولید خود به دلیل قیمت­ های بالای انرژی در اروپا اعلام کرد، قیمت­ های فلز روی از سال ۲۰۰۷ تاکنون به بالاترین سطح خود صعود کرد.

عمده ­ترین قرارداد فلز روی در ماه نوامبر بر اساس بازار بورس خرید سلف شانگهای با ۸% افزایش به ۲۵۷۰۰ یوان (۸۶/۳۹۹۱ دلار) در تن رسید که از اکتبر سال ۲۰۰۷ مقدار آن در بالاترین سطح خود قرار دارد. ظرف سه ماه قیمت فلز روی در بازار ارز لندن از ۹/۶% به ۵۰/۳۶۳۷ دلار در تن رسید که این سطح از ژولای سال ۲۰۰۷ بی­ سابقه بوده است.

شرکت نایراستار گفت از روز چهارشنبه این شرکت میزان تولید خود را در سه واحد تولید روی در اروپا تا ۵۰% کاهش خواهد داد. قیمت­ های برق طی هفته ­های اخیر به ارقام بالایی رسیده است که این روند در اثر کمبودهای انرژی در آسیا و اروپا بوده ضمن آن که انتظار می­رود بحران چین تا پایان امسال ادامه داشته باشد و رشد دومین نظام بزرگ اقتصادی در جهان محدود بشود. شرکت نایراستار بیان کرد: بار هزینه کربن آزاد شده از بخش برق بر دوش مشتریان صنعتی و داخلی نهاده شده یعنی انجام عملیات با ظرفیت کامل دیگر در نیروگاه­ها از لحاظ اقتصادی امکان­پذیر نیست.

جبران غیرمستقیم هزینه برای تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان عمده انرژی برای حفظ رقابت­ پذیری آن­ها در برابر تولیدکنندگان غیراروپایی در کشور اروپایی روندی متفاوت دارد که این امر باعث می­شود تا نیروگاه ­های بودل، بالن و اوبی نایراستار در وضعیت نامطلوب رقابتی قرار بگیرند و تاثیر قیمت­های فزاینده انرژی را پیچیده می­سازد. این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ فلز روی در جهان و یکی از بزرگترین شرکت­های عرضه­کننده روی خالص محسوب می­شود. این شرکت در شمال اروپا، ایالات متحده و استرالیا فعالیت می­ کند. شرکت فیچ سولوشن پیش‌بینی می­کند بهای متوسط فلز روی در سال ۲۰۲۱ به ۲۶۰۰ دلار در تن برسد. در گزارش اخیر،این شرکت اظهار داشت: مازاد تولید جهانی که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمد باید در میان­مدت ادامه یابد، و افزایش حاصله در موجودی فلز روی باید به تدریج قیمت ­ها را پایین بکشاند.

در حالی که بحران انرژی میزان عرضه را پایین کشانده است، فلزات صنعتی روندی صعودی پیدا کرده­اند. پس از آن که در روز جمعه شاخص معیار شش فلز پایه در بازار فلزات لندن به بالاترین نقطه اوج خود نسبت به دوره قبل رسید، مقدار افزایش سود سهام آن بالا رفت. امسال عمدتاً به خاطر بهای فزاینده گاز طبیعی مصرفی برای تولید برق و گرمایش، خروجی پایین انرژی تجدیدپذیر و قیمت­های بالای کربن، قیمت­ های انرژی در اروپا روندی صعودی داشته ­اند. به دلیل خالی بودن انبارهای بازار فلزات لندن و افزایش فشارهای تورم در سراسر دنیا، قیمت فلز مس در این هفته ۱۲% بالا رفت.

 

منبع:mining

مشاهده خبر

کد مقاله

9383

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۷/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9383

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات