گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آتش تورم در آمریکا سردتر شد / چراغ سبز به فدرال رزرو

آتش تورم در آمریکا سردتر شد / چراغ سبز به فدرال رزرو

معیار تورم مهمی که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد که با پایان سال ۲۰۲۳ آهنگ افزایش قیمت کندتر شده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شاخص قیمت مصرف‌کننده وزارت بازرگانی (بدون احتساب غذا و انرژی) که معیاری مهم برای فدرال رزرو به شمار می‌رود، در ماه دسامبر ۰.۲ درصد بالا رفت و بر مبنای سالانه به ۲.۹ درصد رسید. نظرسنجی داو جونز از اقتصاددانان نشان می‌دهد که در ماه ژانویه این ارقام به ترتیب به ۰.۲ درصد و ۳ درصد خواهند رسید. بر مبنای محاسبات ماهانه، نرخ تورم اصلی در ماه نوامبر با ۰.۱ درصد رشد روبه‌رو شد. با این حال، نرخ تورم سالانه به کمتر از ۳.۲ درصد رسید. نرخ تورم ۱۲ ماه گذشته، کمترین رقم از مارس ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

با احتساب هزینه‌های بی‌ثبات غذا  انرژی، تورم کل ماه دسامبر نیز ۰.۲ درصد افزایش یافت و در رقم سالانه ۲.۶ درصد تثبیت شد. گزارش وزارت بازرگانی شاهدی بر این است که آهنگ رشد تورم (با وجود صعودی بودن قیمت‌ها) آهسته‌تر شده است. این اتفاق، به عنوان چراغ سبزی برای فدرال رزرو در نظر گرفته می‌شودتا روند کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند. هدفگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ تورم ۲ درصد در سال است. نکته جالب توجه اینکه بازارها توجه اندکی به این داده‌ها نشان دادند.

جوزف بروسولاس، اقتصاددان ارشد شرکت RSM در این باره گفت: این معیار تورم که فدرال رزرو برای سیاستگذاری از آن بهره می‌برد، نشان‌دهنده این است که نرخ تورم مورد نظر بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک محقق خواهد شد. این وضعیت، شرایطی را برای فدرال رزرو به وجود خواهد آورد تا سیاست کاهش نرخ‌ها را در پیش گیرد و نرخ‌های بهره را به سطح ۲.۵ تا ۳ درصد برساند. در حال حاضر، نرخ تورم پایه فدرال رزرو بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد است.

با نزدیک شدن تورم به نرخ مورد نظر فدرال رزرو، هزینه‌های مصرف‌کننده با ۰.۷ درصد رشد روبه‌رو شد که بالاتر از رقم ۰.۵ درصد تخمینی بود. همچنین رشد درآمد شخصی به سطح ۰.۳ درصد کاهش یافت که مطابق برآوردها بود. این داده‌ها نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان برای تامین هزینه‌های خود به پس‌انداز روی آورده‌اند. نرخ پس‌انداز شخصی از ۴.۱ درصد در ماه نوامبر به ۳.۷ درصد در ماه دسامبر کاهش یافت.

در میان اعداد نرخ تورم، قیمت کالاها ۰.۲ درصد افت کرده در حالی که قیمت خدمات با ۰.۳ درصد رشد روبه‌رو شده است. بحران کرونا مردم را به خانه‌نشینی واداشت و تقاضا برای کالاها افزایش یافت. این شرایط به مشکلات زنجیره عرضه اضافه کرد و در نتیجه موجب افزایش قیمت‌ها شد.

در ماه دسامبر قیمت مواد غذایی ۰.۱ درصد رشد کرد. این رقم برای انرژی و خدمات معادل ۰.۳ درصد بود. با این حال، قیمت‌ها برای کالاهای بادوام همچون لوازم خانگی، رایانه و خودرو با ۰.۴ درصد افت مواجه شد.

آمار تورم در حالی منتشر شده که گزارش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در فصل چهارم سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است. اندرو هانتر، معاون اقتصاددان ارشد شرکت کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: به سختی می‌توان گفت که کدامیک از این دو مهمتر است: افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته به دنبال اجرای سخت‌ترین سیاست انقباضی فدرال رزرو در دهه‌های اخیر، یا بازگشت نرخ تورم سالانه به سطح ۲ درصد در نیمه دوم سال گذشته؟ به هر حال، این نشانه‌ای برای سیاستگذاران فدرال رزرو است تا برنامه کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کنند.

در حالی که مردم به شاخص قیمت مصرف‌کننده وزارت بازرگانی چشم دوخته‌اند، سیاستگذاران فدرال رزرو هزینه‌های مصرف شخصی را ترجیح می‌دهند چون نشان‌دهنده تغییر رفتار مصرف‌کنندگان است، در حالی که شاخص قیمت مصرف‌کننده معیاری برای سنجش قیمت در بازار است. از همان روزهای نخست همه‌گیری کرونا، تورم به مشکلی آزاردهنده تبدیل شد و قیمت‌ها به بالاترین سطح از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی جهش پیدا کردند. در ابتدا فدرال رزرو انتظار داشت که این روند موقتی باشد اما با آشکار شدن حقیقت، شروع به افزایش نرخ‌های بهره (به بالاترین رقم در ۲۲ سال گذشته) برای کنترل تورم کرد. حال با سردتر شدن آتش تورم، انتظار می‌رود که فدرال رزرو هم برنامه کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند.

 

کد مقاله

19647

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19647

اشتراک گذاری