گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اوجگیری طلا با تقاضای بانک‌های مرکزی

اوجگیری طلا با تقاضای بانک‌های مرکزی

در چند سال گذشته، بانک‌های مرکزی جهان به طور فعال حجم‌های بالایی از طلا خریداری کرده‌اند. بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی UBS در گزارشی این علاقه پایدار بانک‌های مرکزی به طلا را برجسته کرده است.

به گزارش یاهو فایننس، بانک UBS با تاکید بر نقش طلا به عنوان سپری در برابر تورم، آن را عامل تنوع سرمایه‌گذاری در زمان بی‌ثباتی بازار و یک دارایی معتبر در زمان آشوب و بی‌ثباتی اقتصاد معرفی کرده است.

به دلیل جنگ اوکراین و توقیف نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی روسیه، بانک‌های مرکزی (به ویژه در کشورهای کوچکتر که در برابر تحریم‌های غرب آسیب‌پذیرتر هستند) اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کرده‌اند. گرچه این روند تاثیر آنی بر وضعیت کنونی که مبتنی بر دلار است، ندارد اما نشان‌دهنده تغییر در مفهوم حاکمیت بانک مرکزی است و ضرورت اصلاح نظام مالی بین‌المللی را برجسته‌تر می‌کند.

در پایان سال ۲۰۲۳، حجم ذخایر طلای بانک‌های مرکزی به حدود ۳۷ هزار تن رسید که معادل ۱۶.۷ درصد از کل ذخایر خارجی قابل مبادله آنها را تشکیل می‌داد. در این میان، کشورهای توسعه‌یافته، به ترتیب آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه دارای بیشترین حجم ذخایر طلا هستند. با این حال، تحلیلگران بانک UBS می‌گویند، بازارهای نوظهور نیز به سرعت در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند که در میان آنها، روسیه و چین در خط مقدم قرار دارند. این خریدها بخشی از یک اقدام گسترده‌تر برای تنوع‌بخشی به دارایی‌ها و کاهش وابستگی به ارزهای اصلی همچون دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و پوند بریتانیاست.

پژوهش شورای جهانی طلا از مدیران ذخایر طلا نشان‌دهنده ارزش بلندمدت این کامودیتی و نقش آن به عنوان سپر تورمی است. به علاوه، نقدشوندگی روزانه طلا و نبود ریسک نکول در بحبوحه افزایش بدهی‌های عمومی دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. اینها از جمله دلایل مهم افزودن طلا به ذخایر دارایی‌های بانک‌های مرکزی است.

اختلاف درباره میزان خرید طلا در گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و نهادهای دیگر همچون «متالز فوکس» نشان‌دهنده حساسیت افشای آمار واقعی حجم ذخایر طلا و احتمالا ناشی از «کم‌اعلامی» صندوق‌های ثروت دولتی است.

الگوهای تاریخی نشان می‌دهند که اقدامات بانک‌های مرکزی در این زمینه معمولا تاثیر چشمگیری بر قیمت طلا دارد. اگر شرایط کنونی را با میانه دهه ۱۹۶۰ (زمانی که بانک‌های مرکزی برای حفظ استاندارد طلا اقدام به فروش طلا کردند) مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که بازار امروز نقدتر و متنوع‌تر است.

تازه‌ترین برآوردهای UBS با اشاره به تقاضای بانک‌های مرکزی، تنش‌های ژئوپلیتیک، تورم بالا و احتمال کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا، از رشد قیمت طلا حکایت دارد. بر پایه این پیش‌بینی، قیمت هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۶۰۰ دلار و تا میانه سال ۲۰۲۵ هم به مرز ۲۷۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

 

کد مقاله

20633

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۴/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20633

اشتراک گذاری