گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اوجگیری طلا تا کجا ادامه دارد؟

اوجگیری طلا تا کجا ادامه دارد؟

با هجوم سرمایه‌گذاران به بازار فلزات گرانبها، قیمت طلا سیر صعودی پیدا کرده‌ است. نقره شاهد رونق چشمگیری بوده و رکوردهای سال گذشته را شکسته است. پالادیوم شاهد تغییر قیمتی خاصی نبوده است و پلاتین نتوانسته به رکورد تازه‌ای دست یابد.

به گزارش اویل پرایس، در یک ماه گذشته شاخص جهانی فلزات گرانبها (MMI) که نشان‌دهنده تغییر ماهانه قیمت این فلزات است، به میزان ۸.۲۵ درصد افزایش یافته است. با این حال از ابتدای ماه آوریل (میانه فروردین ماه) قیمت فلزات گرانبها به ویژه طلا و نقره با هجوم سرمایه‌گذاران شاهد جهش بوده است. تحلیلگران، دلایل اصلی این هجوم نوظهور را تلاش برای مقابله با تورم، پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره و تنش‌های ژئوپلیتیک می‌دانند. در واقع، این عوامل موجب افزایش جذابیت طلا شده‌اند. اما این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

10

  • پالادیوم

پالادیوم در عبور از سطوح مقاومت پیشین (به عنوان نمونه در دسامبر ۲۰۲۳ مشاهده شد) ناکام بوده است. گرچه قیمت این فلز اندکی بالاتر رفته اما هنوز نشانه قوی برای صعود آن مشاهده نمی‌شود. با این حال، هرچند پالادیوم در سطوح قیمتی معمول خود نوسان می‌کند اما این احتمال وجود دارد که با ادامه تنش‌های جهانی دچار نوسان قیمت شود.

20

  • پلاتین

برخلاف دیگر فلزات گرانبها، در بازار پلاتین نشانه‌ای از صعود به چشم نمی‌خورد. گرچه در پایان سه ماه نخست و ورود به فصل دوم سال ۲۰۲۴ قیمت این فلز حرکت رو به جلو از خود نشان داد اما نتوانست از سطوح مقاومت پیشین عبور کند. مثل دیگر فلزات گرانبها، تنش‌های جهانی بر بازار این فلز نیز اثرگذار است و قیمت آن را دچار نوسان می‌کند.

30

  • نقره

در بررسی روند یک ماهه بازار فلزات گرانبها، نقره عملکرد قوی از خود نشان داده است. به طور معمول، نوسان قیمت نقره همگام با تنش‌های ژئوپلیتیک افزایش می‌یابد. با شکستن رکوردهای سال ۲۰۲۳، این احتمال وجود دارد که دوباره شاهد ثبت قیمت‌های فوریه ۲۰۲۱ باشیم. قیمت این فلز گرانبها شاهد اوج و فرودهای چشمگیری بوده که نشان‌دهنده روند صعودی قوی آن است. با این حال، بی‌ثباتی بازار همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی به شمار می‌رود.

40

  • طلا

در هفته‌های اخیر، قیمت طلا هم به رکوردهای جدیدی دست یافته و هم محدوده تازه‌ای را شکل داده است. در چنین شرایطی، در حالی که به دلیل تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک و تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، طلا کف‌ قیمت‌های بالایی را ثبت می‌کند، ممکن است فعالان بازار انتظار افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر بی‌ثباتی را داشته باشند. با توجه به اینکه قیمت‌ها در بالای سطوح سال ۲۰۲۰ قرار دارند، تداوم روند صعودی طلا دور از ذهن نیست.

50

 

 

 

کد مقاله

20350

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20350

اشتراک گذاری