گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اژدها در برابر ببر زانو می‌زند / پیشی گرفتن هند از چین

اژدها در برابر ببر زانو می‌زند / پیشی گرفتن هند از چین

یکی از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار می‌گوید: گرچه هند مثل یک فیل سنگین وزن به این سو و آن سو می‌رود، اما جایگزینی شایسته و مناسب برای چین است.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، دیوید روشه افزود: به نظرم، هند از کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی همچنین جریان پرتفوی چین سود می‌برد.
او که در برنامه Street Signs Asia این شبکه خبر سخن می‌گفت، ادامه داد: هند خود را با ائتلاف‌های دموکراتیک کشورهای ثروتمند و فعال‌ترین اقتصادهای جهان همسو کرده است.
پس از پشت سر گذاشتن چین (که به اژدهای آسیا معروف است) و تبدیل شدن به پرجمعیت‌ترین کشور جهان، حال هند (معروف به ببر آسیا) این امکان را دارد که با یک جهش، از همسایه‌اش عبور کند و تا سال ۲۰۷۵ به دومین اقتصاد قدرتمند جهان تبدیل شود.
روشه در این باره گفت: بنابراین فکر می‌کنم ما شاهد انتقال نه تنها سرمایه‌گذای ثابت شرکت‌ها بلکه خروج سرمایه‌گذاری پرتفویی از چین و ورود آن به هند هستیم.
با وجود این، روشه همچنین هشدار داد: تصور اینکه چه مقدار پول به هند سرازیر می‌شود، اغلب فراتر از واقعیت و تا حدی اغراق‌آمیز است. بنابراین، فکر می‌کنم لازم است به سطوح فعلی جریان سرمایه‌گذاری توجه و در برآوردها احتیاط شود.
سرمایه‌گذاران و اقتصاددان‌ها درباره روند رشد اقتصادی هند هر روز امیدوارتر و خوش‌بین‌تر می‌شوند. بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان صندوق بین‌المللی پول (ماه اکتبر)، انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۳ به سطح ۶.۳ درصد برسد.
آلیشیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد حوزه آسیا-اقیانوسیه در بانک سرمایه‌گذاری فرانسوی Natixis در این باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت: هند یک نقطه درخشان در نقشه اقتصاد جهان است. او توضیح داد که خوش‌بینی درباره وضعیت اقتصادی هند بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی را ترغیب کرده است تا بخشی از امکانات تولید و کارخانه‌های خود را به این کشور منتقل کنند.
به عنوان مثال، شرکت گوگل اعلام کرد که قصد دارد تولید در هند را با تلفن Pixel 8 آغاز کند. این تلفن اوایل ماه جاری رونمایی شده است و انتقال مکان تولید آن به هند نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این کشور است. همچنین شرکت Foxconn عرضه‌کننده محصولات شرکت اپل اعلام کرد، با کاهش میزان حضور در چین، تولید تلفن آیفون ۱۵ را در هند آغاز کرده است.
هند دومین بازار بزرگ تلفن هوشمند جهان از نظر حجم محموله و فروش است و حدود ۱۲ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد. البته روشه در این باره تاکید می‌کند که همه شرکت‌ها به طور کامل از چین خارج نخواهند شد و بخشی از فعالیت‌ آنها همچنان در این کشور ادامه خواهد داشت.
روشه گفت: خودتان را جای مدیرعامل اپل بگذارید. نمی‌توانید به همین راحتی به دولت چین بگویید، خداحافظ، من اینجا را ترک می‌کنم. بنابراین فکر می‌کنم روند خروج شرکت‌ها از چین زمان‌بر خواهد بود.

کد مقاله

18382

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18382

اشتراک گذاری