گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بازارهای اوراق و سهام در کانون توجه فدرال رزرو

بازارهای اوراق و سهام در کانون توجه فدرال رزرو

معامله‌گران سال خوبی را برای بازار اوراق بدهی آمریکا رقم زدند.

بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۳ (جمعه) با اندکی تغییر روبه‌رو شد. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران روی روند حرکت اقتصاد آمریکا و سیاست‌های پولی فدرال رزرو تمرکز کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری CNBC، در آخرین روز معاملات، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا، کمتر از ۲ واحد پایه افزایش یافت و به ۳.۸۶۶ درصد رسید. اما بازده اوراق ۲ ساله حدود ۳ واحد پایه افت کرد و به ۴.۲۵ درصد رسید. لازم به ذکر است که بازده و قیمت اوراق در دو مسیر مخالف حرکت می‌کنند. هر واحد پایه معادل ۰.۰۱ درصد است.

در جدول زیر، بازده و میزان تغییر انواع اوراق خزانه‌داری آمریکا را مشاهده می‌کنید.

Screenshot 2024 01 01 142047

سال ۲۰۲۳ برای بازده اوراق بدهی، سال بااهمیتی بود چرا که با ادامه سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو و افزایش نرخ‌های بهره برای کنترل تورم، سرمایه‌گذاران نگران تورم بالا و احتمال وقوع رکود اقتصادی بودند. برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا در ماه اکتبر به سطح ۵ درصد رسید، هرچند به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای پایان روند افزایش و آغاز کاهش نرخ‌ها در سال جدید، در هفته‌های اخیر به کمتر از ۳.۹ درصد کاهش یافت.

در حالی که سرمایه‌گذاران چشم انتظار سال ۲۰۲۴ هستند، این پرسش مهم مطرح می‌شود که فدرال رزرو چه زمانی و به چه تعداد نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد. فدرال رزرو اوایل ماه دسامبر گفته بود که احتمالا سه مورد کاهش نرخ بهره در سال جدید انجام خواهد داد اما سرمایه‌گذاران انتظار کاهش های بیشتر را دارند. بر اساس اعلام CME Group بازارها پیش‌بینی می‌کنند که نخستین مورد کاهش نرخ‌های بهره در ماه مارس ۲۰۲۴ انجام شود.

در همین حال، ابهام درباره وضعیت اقتصاد آمریکا و میزان موفقیت فدرال رزرو در زمینه کنترل تورم بدون وقوع رکود همچنان ادامه دارد. این ابهام به نگرانی سرمایه‌گذاران دامن زده است.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد شرکت Berenberg در این باره گفت: پیش‌بینی ما این است که نرخ سالانه رشد اقتصادی آمریکا در نیمه نخست ۲۰۲۴ به کمتر از یک درصد برسد. با این حال، فدرال رزور همچنان در تلاش است تا این افت آسیبی برای اقتصاد نداشته باشد. روند نزولی تورم موجب شده تا بازارهای اوراق و سهام نقش مهمی در برنامه‌های فدرال رزرو داشته باشند.

اشمیدینگ پیش‌بینی کرده که نخستین کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه می رخ خواهد داد. جمعه گذشته، آخرین روز فعالیت بازار اوراق بدهی آمریکا در سال ۲۰۲۳ بود. این بازار از روز سه‌شنبه ۱۲ دی نخستین روز کاری خود در سال ۲۰۲۴ را آغاز خواهد کرد.

 

کد مقاله

19382

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۰/۱۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19382

اشتراک گذاری