گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بازار گاز اسیر ریسک‌های عرضه

بازار گاز اسیر ریسک‌های عرضه

بازار گاز طبیعی اروپا هنوز به تعادل نرسیده و همچنان با شرایط ناسماعدی مواجه است.

به گزارش سایت ING، تداوم ریسک‌ها و وقفه‌ در عرضه موجب شده تا سرمایه‌های سوداگرانه به سمت TTF (محل معاملات مجازی برای گاز طبیعی در هلند) کشیده شوند. در این گزارش، وضعیت بازار گاز طبیعی اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.

  • روند کند ذخیره‌سازی در اروپا

در حال حاضر ۷۵ درصد ذخایر گاز اروپا تکمیل شده است که نسبت به رقم ۶۵ درصد میانگین ۵ ساله، مناسب ارزیابی می‌شود. با این حال، میزان خالص ذخیره‌سازی گاز از ماه می تا اواخر ژوئن کمتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است. معتقدیم که ذخایر گاز طبیعی اروپا تا آغاز فصل سرما تقریبا کامل خواهد شد. از نظر بنیادی، این بدان معناست که قیمت‌ها طی سه‌ماهه آتی تحت فشار قرار خواهند گرفت. با این حال، به دلیل تداوم نگرانی درباره عرضه و وجود حجم بالایی از پول سوداگرانه در بازار، ممکن است پیش‌بینی ما برای سه ماه سوم ۲۰۲۴ محقق نشود. نمودار زیر، روند ذخیره‌سازی گاز طبیعی اروپا را نشان می‌دهد.

01

  • تداوم ریسک عرضه گاز روسیه

خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا با دو ریسک مواجه هستند. نخست، ممکن است اوکراین قرارداد انتقال گاز با شرکت گازپروم را که پایان امسال منقضی می‌شود، تمدید نکند. این اتفاق موجب می‌شود تا اروپا به ناچار به دنبال یافتن جایگزینی برای تامین سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب کسری گاز ناشی از آن باشد. در صورت ناکامی، اروپا از اول ژانویه ۲۰۲۵ با کسری تراز گاز طبیعی روبه‌رو خواهد شد. البته یکی از گزینه‌های احتمالی، سوآپ گاز روسیه از طریق آذربایجان است. ریسک دوم که خیلی قریب‌الوقوع است، توقف کامل روند صادرات گازپروم است. پس از آنکه دادگاهی در اروپا حکم داد تا پرداخت پول بابت گاز صادراتی گازپروم بلوکه شود، شرکت نفت و گاز OMV اتریش هشدار داد ممکن است این شرکت صادرات گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند. بر پایه نمودار زیر، ۱۰ درصد از کل گاز وارداتی اروپا در ۵ ماه نخست امسال از طریق خط لوله گاز روسیه تامین شده است.

02

  • تحریم ال‌ان‌جی روسیه

اتحادیه اروپایی در تازه‌ترین بسته تحریمی خود، محدودیت‌هایی را برای ال‌ان‌جی روسیه در نظر گرفته است. البته در این بسته، به جای تحریم واردات ال‌ان‌جی، محدودیت برای صادرات ال‌ان‌جی روسیه از بنادر اروپایی مدنظر قرار گرفته است. بخش بزرگی از ال‌ان‌جی روسیه از طریق بنادر اروپایی به مقصد آسیا صادر می‌شود. با این اقدام کار صادرات روسیه مختل می‌شود و در نهایت ممکن است ال‌ان‌جی بیشتری نصیب اروپا شود.

  • کسادی بازار تقاضا

تقاضای گاز اروپا همچنان روند نزولی دارد، به طوری که در ۵ ماه نخست امسال میزان تقاضای گاز با افت ۲.۴ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است. قبلا پیش‌بینی می‌شد که میزان تقاضای گاز اروپا برای کل سال با ۳ درصد رشد مواجه شود اما برآورد جدید نشان‌دهنده رشد کمتر از ۲ درصد است. نمودار زیر، میزان تقاضای گاز طبیعی اروپا در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. (ارقام بر اساس میلیارد مترمکعب)

03

  • کاهش واردات گاز اروپا

میزان واردات گاز اتحادیه اروپا در ماه می با افت ۲ درصدی نسبت به یک ماه قبل روبه‌رو شد و به ۲۳ میلیارد مترمکعب رسید. البته بر پایه مقایسه سالانه، رقم افت بسیار بیشتر و معادل ۱۰ درصد بوده است. تا میانه ماه ژوئن نیز این روند ادامه داشت. در این میان، با وجود برنامه تعمیر و نگهداری تابستانی، میزان گاز صادراتی نروژ به اتحادیه اروپا در ماه می افزایش پیدا کرد و قطع برق در ماه ژوئن نیز نتوانست جریان گاز صادراتی را با کاهش شدیدی مواجه کند. در نمودار زیر، تغییر ماهانه گاز وارداتی اتحادیه اروپا (می در مقایسه با آوریل) بر اساس میلیارد مترمکعب نشان داده شده است.

04

  • تقاضای قوی ال‌ان‌جی آسیا

بازار ال‌ان‌جی آسیا در مقایسه با اروپا از شرایط بهتری برخوردار است و تقاضای آن بالاست. میزان واردات ال‌ان‌جی آسیا در ۵ ماه نخست امسال با ۱۰ درصد رشد سالانه روبه‌رو شد. این افزایش عمدتا مربوط به چین بوده است. واردات ال‌ان‌جی چین در ۵ ماه نخست امسال رشدی ۱۸ درصدی را ثبت کرد، به همین دلیل انتظار می‌رود واردات ال‌ان‌جی این کشور در سال ۲۰۲۴ رکورد تازه‌ای ثبت کند.

 

کد مقاله

20679

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۴/۱۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20679

اشتراک گذاری