گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بر اساس معیار کلیدی فدرال رزرو، تورم در آوریل ۰.۴ درصد و نسبت به سال قبل ۴.۷ درصد افزایش یافت

بر اساس معیار کلیدی فدرال رزرو، تورم در آوریل ۰.۴ درصد و نسبت به سال قبل ۴.۷ درصد افزایش یافت

نکات مهم

  • شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی اصلی در آوریل ۰.۴% و نسبت به سال قبل ۴.۷% افزایش یافت که هر دو بسیار بالاتر از حد انتظار بود.
  • با وجود نرخ تورم بالاتر، هزینه های مصرف کننده بالاتر بوده و درآمد شخصی افزایش یافت. هزینه ها در ماه ۰.۸٪ افزایش یافت، در حالی که درآمد شخصی نیز به مقدار۰.۴٪ افزایش یافت.
  • بلافاصله پس از این گزارش، قیمت گذاری بازار به احتمال ۵۶ درصد افزایش یافت که فدرال رزرو یک چهارم درصد دیگر افزایش نرخ بهره را در نشست ژوئن تصویب نماید.

بر اساس معیاری که روز جمعه منتشر شد و فدرال رزرو از نزدیک از این معیار تبعیت می کند، تورم در ماه آوریل به طور فزاینده بالا ماند و به طور بالقوه این احتمال را تقویت کرد که نرخ بهره برای مدت طولانی تری بالاتر بماند.

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی که انواع کالاها و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند و تغییرات رفتار مصرف‌کننده را تنظیم می نماید، برای ماه بدون احتساب هزینه‌های غذا و انرژی، ۰.۴ درصد افزایش یافت، که بالاتر از ۰.۳ درصد تخمین داوجونز است.

وزارت بازرگانی گزارش داد که بر اساس آمارسالانه، مقدار معیار ۴.۷ درصد افزایش یافته است و ۰.۱ درصد بیشتر از حد انتظار است.

با احتساب غذا و انرژی، عنوان PCE نیز ۰.۴ درصد افزایش یافت و ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بالاتر از نرخ ۴.۲ درصدی در ماه مارس بود.

علیرغم نرخ تورم بالاتر، هزینه های مصرف کننده به خوبی حفظ شد و درآمد شخصی افزایش یافت.

این گزارش نشان داد که هزینه ها در ماه ۰.۸٪ افزایش یافته است، در حالی که درآمد شخصی ۰.۴٪ افزایش یافته است، اما در حالی که انتظار می رفت هر دو عدد ۰.۴ درصد افزایش یابد.

افزایش قیمت تقریباً به طور مساوی میان همه کالاها صورت گرفت، یعنی با افزایش ۰.۳ درصدی کالاها و افزایش ۰.۴ درصدی خدمات. قیمت مواد غذایی کمتر از ۰.۱ درصد کاهش یافت در حالی که قیمت انرژی ۰.۷ درصد افزایش یافت. به طور سالانه، قیمت کالاها ۲.۱ درصد افزایش یافت و خدمات ۵.۵ درصد با افزایش قیمت مواجه شد و همه این عوامل نشانگر این است که ایالات متحده به سمت اقتصاد مبتنی بر خدمات در حال پیشروی است.

قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته ۶.۹ درصد افزایش یافت در حالی که قیمت انرژی ۶.۳ درصد کاهش یافت. هر دو افزایش ماهانه PCE بیشترین میزان را از ماه ژانویه تجربه کرده است.

بازارها واکنش چندانی به این خبر نشان ندادند، با توجه به تمرکز سرمایه گذاران بر روی بهبود چشم اندازهای توافق سقف بدهی در واشنگتن، معاملات آتی بازار سهام بالاتر بود. همچنین بازدهی خزانه داری نیز افزایش یافت.

فدرال رزرو

جورج ماتیو، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Key Private Bank اعلام نمود: «با گزارش بالاتر از حد انتظار امروز PCE، ممکن است تعطیلات تابستانی فدرال رزرو کوتاه تر شود زیرا تعطیلات، هزینه مصرف کنندگان را افزایش می دهد. قبل از انتشار آمار امروز، فدرال رزرو امیدوار بود تابستان را تعطیل کند (مکث و ارزیابی مجدد)، اما اکنون به نظر می رسد که کار فدرال رزرو برای کاهش تورم هنوز پایان نیافته است.

این گزارش تنها چند هفته قبل از نشست سیاست گذاری فدرال رزرو در ۱۳ تا ۱۴ ژوئن منتشر شده است.

فدرال رزرو تورم سالانه را حدود ۲ درصد اعلام نمود، به این معنی که سطوح فعلی بسیار بالاتر از هدف باقی می ماند و این احتمال را ایجاد می کند که حرکت های تهاجمی بانک مرکزی در طول سال گذشته یا همان سال گذشته دست نخورده باقی بماند.

یکی از نتایج افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ، کاهش تقاضا است. با این حال، اعداد هزینه‌های آوریل نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در مواجهه با نرخ‌های بالاتر و تورم قوی به هزینه‌های خود ادامه داده‌اند، به این معنی که سیاست‌گذاران ممکن است کارهای بیشتری انجام دهند.

بر اساس گزارش CME Group، بلافاصله پس از انتشار این گزارش، قیمت‌گذاری بازار به احتمال ۵۶ درصد افزایش یافت که فدرال رزرو یک چهارم درصد دیگر افزایش نرخ بهره را در نشست ژوئن تصویب نمود. تنها دو نقطه داده کلیدی مرتبط با تورم وجود دارد که گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ماه می جمعه آینده و شاخص قیمت مصرف کننده در ۱۳ ژوئن منتشر می گردد

بر اساس گزارش جداگانه ای از وزارت بازرگانی، همراه با افزایش هزینه های مصرف کننده، تقاضا برای کالاهای بادوام نیز به طور غیرمنتظره ای ۱.۱ درصد در ماه آوریل افزایش یافت. اقتصاددانان مورد نظر داو جونز به دنبال کاهش ۰.۸ درصدی بودند، البته بدون احتساب حمل و نقل که ۳.۷ درصد افزایش یافت، سفارشات جدید ۰.۲ درصد کاهش یافت.

مصرف‌کنندگان مجبور بودند برای حفظ هزینه‌های خود پس‌انداز کنند، با نرخ پس‌انداز شخصی ۴.۱ درصد که نشان‌دهنده کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به مارس است.

این داده ها در بحبوحه سطح بالایی از عدم اطمینان در مورد اینکه اقتصاد از کجا به کجا می رسد، به دست می آید. با توجه به افزایش نرخ بهره، بحران اعتباری مورد انتظار در صنعت بانکداری و فشار مصرف کننده در زمینه های مختلف، انتظارات برای رکود در اواخر امسال بالا است.

گزارش روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد در سه ماهه اول بیشتر از آنچه در ابتدا گزارش شده بود، با رشد فزاینده مواجه شده است و تولید ناخالص داخلی واقعی با سرعت سالانه ۱.۳ درصد در مقایسه با برآورد قبلی ۱.۱ درصد افزایش یافت.

با این حال درآمد ناخالص داخلی واقعی ، ۲.۳ درصد درعرض سه ماهه کاهش یافت GDI کل پول کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند و معمولاً به موازات تولید ناخالص داخلی در حرکت است. براساس وزارت بازرگانی، میانگین این دو معیار کاهش رشد سه ماهه ۰.۵٪ را نشان می دهد.

با توجه به گزارش شاخص های اقتصادی پیشرفته  کامرس که روز جمعه منتشر شد ، کسری تجاری کالا در آوریل ۱۷ درصد افزایش یافت و به ۹۶.۸ میلیارد دلار رسید. صادرات برای تولید ناخالص داخلی منفی است.

با این حال، اقتصاد دانان سیتیگروپ انتظار دارند که  در هنگام به روز رسانی در جلسات ماه ژوئن ،فدرال رزرو پیش بینی خود نسبت به تورم و GDP را افزایش دهند.

گزارشات منتشره در روز چهارشنبه در باره جلسات فدرال رزرو نشان داد که سیاستمداران رویه جداگانه ای را نسبت به بقیه در پیش می گیرند و بقیه اعضا در تلاش هستند که تورم بالاتر از انتظار خویش را نسبت به تاثیرات سرریز در صنعت بانکداری متوازن تر نمایند.

 

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17407

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17407

اشتراک گذاری