گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تاثیر بحران مسکن چین بر اقتصاد جهان

تاثیر بحران مسکن چین بر اقتصاد جهان

صنعت املاک و مستغلات چین روی دور کند افتاده است. در حال حاضر انبوه‌سازان بزرگ چینی همچون اروگراند و کانتری گاردن در باتلاق بدهی دست و پا می‌زنند و مناطق پیرامونی برخی شهرهای این کشور که زمانی شاهد فعالیت‌های گسترده ساخت‌وساز بودند، امروز به «شهر ارواح» شهرت یافته‌اند. کاهش چشمگیر فعالیت‌های این صنعت، علاوه بر اقتصاد چین بر اقتصاد جهان نیز تاثیر منفی خواهد داشت به طوری که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین برآورد خود از نرخ رشد اقتصادی جهان، پیش‌بینی کرده که بحران بخش مسکن چین به کاهش نرخ رشد جهان در سال ۲۰۲۴ منجر خواهد شد.

فردریک نیومان، اقتصاددان ارشد بخش آسیا در بانک HSBC در گفت‌وگو با شبکه خبری CNBC در این باره گفت: باید به این نکته توجه کنیم که در اینجا با چالش طولانی‌مدت‌تری مواجه هستیم و آن چالش این است که بخش ساخت‌وساز چین اساسا بسیار بزرگ است و ما بخش مستغلات بسیار بزرگی داریم و این در حالی است که تقاضا برای آپارتمان در حال کاهش است. این چالش بزرگی به شمار می‌رود چرا که روند توسعه شهرنشینی در حال کاهش و ساختار جمعیتی در حال تغییر است.

روند بهبود اقتصادی چین پس از همه‌گیری بیماری کرونا چندان درخشان نیست. نرخ بیکاری جوانان به سطوح بالایی رسیده، پیش‌بینی‌ها درباره میزان تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافته و بحران بخش املاک نیز به اعتماد مصرف‌کنندگان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی آسیب زده است.

نیومان با اشاره به این موارد افزود: در حال حاضر پکن تلاش می‌کند تا فشار بخش املاک و مستغلات را با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف همچون کاهش حداقل پیش‌پرداخت‌ها و امکان تعدیل نرخ‌های وام مسکن، کاهش دهد. با این حال، اثرات منفی این بحران بر اقتصاد جهان تا سالیان سال ادامه خواهد داشت.

نیومان همچنین گفت: کوچکتر شدن بخش املاک و مستغلات چین و کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور تاثیر سهمگینی بر بازارهای کامودیتی جهان بر جا خواهد گذاشت. به عنوان نمونه، تقاضا برای فولاد کاهش خواهد یافت، همچنین تقاضا برای سیمان، شیشه و… نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد. اثرات این اتفاق بر مناطق صنعتی چین هم که عمده این کالاها را تولید می‌کنند، مخرب خواهد بود.

 

منبع: شبکه خبری CNBC

کد مقاله

18408

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18408

اشتراک گذاری