گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تاثیر پیروزی ترامپ بر بازارها

تاثیر پیروزی ترامپ بر بازارها

با توجه به افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، موسسه Evercore ISI (گروه سرمایه‌گذاری و استراتژی بین‌المللی شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری Evercore) 3 موضوع کلیدی در حوزه سیاستگذاری را مورد توجه قرار داده که با پیروزی دوباره ترامپ می‌توانند تاثیر چشمگیری بر بازارها داشته باشند.

این موضوعات، بینش روشنی درباره رویکردهای اقتصادی و بازارمحور برنامه ترامپ در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. این ۳ موضوع مهم را مرور می‌کنیم.

تعرفه‌ها، مهاجرت و مالیات: موسسه Evercore معتقد است، ۳ سیاست بزرگ کلان اقتصادی ترامپ (افزایش تعرفه‌ها، محدودیت مهاجرت به خاک آمریکا و کاهش مالیات‌ها) در مجموع به کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم منجر خواهند شد. گزارش این موسسه می‌افزاید: بار مالی سنگین تمدید کاهش‌های مالیاتی منقضی‌شده، فضای نسبتا محدودی برای کاهش‌های مالیاتی جدید باقی می‌گذارد و در بلندمدت به کسری‌های ساختاری بزرگتری منجر می‌شود.

مقررات‌زدایی: انتظار می‌رود رویکرد ترامپ در زمینه مقررات‌زدایی به افزایش سودآوری برخی بخش‌ها به ویژه بخش مالی و بخش سنتی انرژی منجر شود. با این حال، تحلیلگران می‌گویند این رویکرد تاثیر منفی بر بخش‌های دیگر همچون بهداشت و درمان خواهد داشت و غول‌های فناوری را با بی‌ثباتی روبه‌رو خواهد کرد. این موسسه توضیح می‌دهد که پیروزی ترامپ برای بخش های مالی و انرژی، سودآور و برای بخش‌های دیگر زیان‌بار خواهد بود.

ریسک‌های ژئوپلیتیک: تحلیلگران معتقدند که ریسک‌های ژئوپلیتیک در سطوح بالا باقی خواهند ماند چراکه ترامپ یکی از عوامل جدید بی‌ثباتی در جهان است. آنها می‌گویند، در حالی که ترامپ می‌کوشد تا بحران خاورمیانه و جنگ بین اوکراین و روسیه را حل کند، اگر متحدان سنتی خود را در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی به چالش بکشد، آنها در همراهی با آمریکا دچار تردید خواهند شد.

موسسه Evercore ISI همچنین به موضوع دور شدن آمریکا از چین اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش تعرفه واردات بر کالاهای چینی، جنگ تجاری دیگری به راه می‌اندازد که آتش آن به مناطق دیگر نیز سرایت خواهد کرد. تحلیلگران تاکید می‌کنند که بهتر است ترامپ و تیم او از همان روز نخست، با یک سیستم حقوقی مطلوب‌تر و سریعتر آماده اجرای برنامه‌شان باشند.

 

کد مقاله

20719

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۵/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20719

اشتراک گذاری