گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

جنگ حماس- اسراییل نفت را گران کرد

جنگ حماس- اسراییل نفت را گران کرد

با آغاز معاملات هفتگی، بهای نفت خام تحت تاثیر جنگ فلسطین و اسراییل سیر صعودی پیدا کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، در سومین روز از حمله غافلگیرانه حماس به اسراییل، بهای نفت خام با افزایش روبه‌رو شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با بیش از ۲.۲ درصد رشد به ۸۶ دلار و ۸۲ سنت رسید. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا (وست تگزارس اینترمدیت) نیز با بیش از ۲.۴ درصد افزایش به قیمت ۸۵ دلار و ۲۱ سنت معامله شد.

با وجود افزایش قیمت انواع نفت خام، تحلیلگران معتقدند که روند صعودی قیمت‌ها موقتی خواهد بود. ویوک دهار، مدیر مرکز پژوهش کالاهای معدنی و انرژی در بانک Commonwealth در این باره گفت: برای اینکه درگیری بین حماس و اسراییل تاثیری پایدار و معنادار بر بازارهای نفت داشته باشد، باید روند عرضه و انتقال نفت نیز با کاهش مواجه شود. در غیر این صورت، همانگونه که تاریخ نشان می‌دهد، معمولا روند صعودی قیمت نفت موقتی بوده و تحت تاثیر دیگر نیروهای بازار به راحتی متوقف می‌شود. در واقع درگیری اخیر تاکنون هیچ یک از منابع اصلی عرضه نفت را به خطر نینداخته است.

در همین حال، هیچ یک از دو طرف درگیر نقش خاصی در بازار نفت ایفا نمی‌کنند و از تولیدکنندگان نفت به شمار نمی‌روند. با این حال، این جنگ در منطقه مهم خاورمیانه رخ داده است. برای مصرف‌کنندگان جهان، خاورمیانه منطقه اصلی تولید و صادرات نفت خام است. در چنین شرایطی، ایران نفت‌خیز یکی از نگرانی‌های اصلی بازار به شمار می‌رود. دهار در این باره گفت: اگر کشورهای غربی به طور رسمی ایران را به دخالت در این جنگ مرتبط کنند، آنگاه عرضه و صادرات نفت ایران با ریسک بزرگی روبه‌رو می‌شود. از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌ها با هدف کاهش درآمدهای تهران، صادرات نفت خام ایران با محدودیت‌ مواجه شد.

در این زمینه، سیتی‌بنک آمریکا اعلام کرد: با انتشار اخباری درباره احتمال از سرگیری مذاکرات برجام، تولید نفت خام ایران از پایان سال ۲۰۲۲ تا میانه ۲۰۲۳ با ۶۰۰ هزار بشکه افزایش به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید که این به معنای افزایش صادرات نفت این کشور است.

در حال حاضر، بیشتر تحلیلگران نگران گسترش بحران به کل منطقه خاورمیانه هستند. هنینگ گلویستین، مدیر بخش انرژی، آب‌وهوا و منابع گروه اوراسیا در این باره گفت: ریسک گسترش درگیری‌ها به کل منطقه وجود دارد. اگر پای ایران به این معرکه کشیده شود، روند عرضه جهانی نفت خام با مشکل روبه‌رو می‌شود. البته هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که به سه نقطه در مزارع «شباع» حمله کرده است. این مزارع در منطقه اشغالی جولان قرار دارد. جاش یانگ، مدیر ارشد اطلاعات در شرکت «بیسون اینترستس» که در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی فعالیت می‌کند، گفت: در شرایط کنونی، به نظرم افزایش ۵ دلاری هر بشکه نفت سبک آمریکا مناسب باشد.

باب مک‌نالی، رئیس گروه راپیدان انرژی معتقد است: با توجه به اینکه ۴۰ درصد صادرات نفت خام جهان از طریق تنگه هرمز انجام می‌شود، هرگونه درگیری بین ایران و اسراییل به راحتی قیمت نفت خام را ۵ تا ۱۰ دلار افزایش خواهد داد. تنگه هرمز که بین ایران و عمان قرار دارد، مهمترین منطقه انتقال نفت خام جهان به شمار می‌رود.

با این حال، فقط ایران نیست که سرمایه‌گذاران باید نگرانش باشند. مک‌نالی گفت: اگر حزب‌الله لبنان هم وارد درگیری شود، قیمت نفت خام به شدت افزایش می‌یابد. اینکه مشکل اساسی برای بازار نفت پیش آید و قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کنند، بستگی به این دارد که آیا بازار نفت به ورود حزب‌الله لبنان به درگیری باور دارد یا نه. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی از درگیری محدود بین حزب‌الله لبنان و اسرایل خبر داد اما گفت: در حال حاضر این منطقه ساکت است اما ما با دقت زیاد نظاره‌گر تحولات هستیم.

کد مقاله

18118

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۷/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18118

اشتراک گذاری