گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

حال اقتصاد خوب نیست

حال اقتصاد خوب نیست

در نشست مجمع اقتصاد نوین بلومبرگ مطرح شد:

ششمین نشست سالانه مجمع اقتصاد نوین بلومبرگ با حضور کارشناسان، رهبران مالی، تجاری و اقتصادی جهان از ۸ تا ۱۰ نوامبر (۱۷ تا ۱۹ آبان) در سنگاپور برگزار شد. برداشت کلی از نتایج این نشست، القای حس افسردگی بود. جهان در حال فروپاشی است و در حالی که امیدوار است توفان پیش‌رو را پشت سر بگذارد، آماده رویارویی شوک‌های احتمالی می‌شود.

البته دیدار روسای جمهور آمریکا و چین امید در اقتصاد جهان را افزایش داده است. جو بایدن و شی جینپینگ قرار است روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) دیدار و گفت‌وگو کنند. در این شرایط، اعلام تزریق نقدینگی جدید به اقتصاد چین هم خبر خوبی به شمار می‌رود.

در این نشست، ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور سخنانی گفت که برخی برداشت نادرستی از آن داشتند. درست است که اقتصاد جهان شاهد بهبود دوره‌ای بوده اما تغییرات ساختاری که در جریان است، جهان را برای کسانی که درباره همه چیز (از سرمایه‌گذاری گرفته تا سیاستگذاری) تصمیم می‌گیرند، چالش‌برانگیزتر خواهد کرد. کن گریفین، بنیانگذار شرکت سیتادل در این باره گفت: با توجه به دو جنگ خانمانسوز و تنش‌های متعدد در مناطق مختلف جهان، هزینه‌های دفاعی در حال افزایش است. به گفته نوئل کوین، مدیرعامل هلدینگ اچ‌اس‌بی‌سی، همین بحران‌ها یکی از دلایل بالا ماندن نرخ‌های بهره در جهان است که محدودیت‌های الزام‌آوری را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

نشست مجمع اقتصاد نوین بلومبرگ با پیام مثبت هان ژنگ درباره دیدار رهبران دو قدرت اقتصادی جهان آغاز شد. او گفت: روابط باثبات و استوار چین و آمریکا همان چیزی است که بخش‌های مختلف دو کشور و جامعه جهانی انتظار دارند. ما آماده تقویت روابط و افزایش گفت‌وگوها با آمریکا در همه سطوح هستیم. دیدار رهبران چین و آمریکا در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه در شهر سانفرانسیسکو انجام خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز گفت: این نشست فرصت عالی برای تنظیم مجدد روابط است. همچنین خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی تاکید کرد: عمل‌گرایی تشدید شده است. گرچه ممکن است ما شاهد عمل‌گرایی و بروز نشانه‌های ثبات باشیم اما نباید انتظار داشته باشیم که همه چیز به شرایط سال ها قبل بازگردد. بالاکریشنان گفت: با اتحاد دوباره چین و آمریکا، هوا آفتابی‌تر شده است اما نکته مهمتری وجود دارد: سیستم عاملی که اقتصاد جهان به مدت چند دهه از آن بهره می‌برد، به طور بنیادی در حال تغییر است. عمر وضعیت قدیمی (که در آن، چین تولیدکننده‌ای کم‌هزینه بود و مازاد تراز تجاری کلانی با آمریکا داشت و آن را در اوراق بهادار این کشور سرمایه‌گذاری می‌کرد) دیگر به پایان رسیده است. همچنین دوران کاهش تورم و نرخ‌های بهره نازل به سر آمده است.

مدیرعامل هلدینگ اچ‌اس‌بی‌سی ایده جهانی‌زدایی را رد کرد و گفت: نمی‌توانم افراط‌گرایی درباره معکوس شدن روند جهانی‌سازی را بپذیرم. در حال حاضر شاهد شکل‌گیری مجدد زنجیره‌های عرضه یعنی «تجدید جهانی‌سازی» هستیم. با این حال، الزامات محدودکننده‌ای به شرکت‌هایی که با نرخ تورم و نرخ بهره بالا مواجهند، تحمیل شده است. بنیانگذار سیتادل هم هشدار داد، ممکن است نرخ‌های تورم پایه تا چند دهه آینده پابرجا باشند. این نرخ‌ها برای بدهی‌های کلان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. او گفت: در حالی که بدهی دولت فدرال به سطح ۳۳ تریلیون دلار رسیده است، ما هیچ برنامه‌ای برای نرخ‌های تورم بالا نداریم. گریفین از رهبران تجاری خواست تا بر کسری مالی آمریکا تمرکز کنند و بکوشند تا نظر قانونگذاران و سیاستگذاران را به ایده انضباط مالی جلب کنند.

در همین حال، توجه به مسائل امنیتی در چین محدودیت‌های متفاوتی را به شرکت‌ها تحمیل کرده است. فرد هو، بنیانگذار و مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری «پریماورا» و رئیس پیشین بخش چین در بانک گولدمن ساکس در این باره گفت: دوره‌ای که پکن به دنبال اصلاحات بازارمحور بود و بخش خصوصی از آن سود می‌برد، مورد تهدید قرار گرفته است. در حال حاضر فعالیت کارآفرینان چینی به شدت تضعیف شده است. مردم درباره تعهد رهبری کشور نسبت به اصلاحاتی که به سود همه باشد، تردید دارند. این اقتصاددان دانشگاه هاروارد که چند دهه به تحلیل اقتصاد چین مشغول بوده است، هشدار داد: این حس ناامنی که در میان کارآفرینان چینی شکل گرفته، از سال ۱۹۷۸ تاکنون مشاهده نشده است.

 

 

 

منبع:بلومبرگ

 

کد مقاله

18853

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۲۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18853

اشتراک گذاری