گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

داده‌های تورم آمریکا و قیمت کامودیتی‌ها

داده‌های تورم آمریکا و قیمت کامودیتی‌ها

گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا منتشر شد. این گزارش حاوی نکات مهمی برای بازار کامودیتی است.

  • انرژی- چین عامل نگرانی

به گزارش «اینوستینگ»، در معاملات جمعه ۱۲ جولای (۲۲ تیرماه) قیمت نفت خام تحت تاثیر افت نرخ تورم در آمریکا اندکی بهبود پیدا کرد. گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا، انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تقویت کرده است. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۸۶ دلار نزدیک شد. با توجه به احتمال کاهش نرخ‌های بهره و تعادل در بازار نفت، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در سطوح کنونی باقی بمانند. همچنان معتقدیم که میانگین قیمت نفت برنت در سه ماه سوم امسال ۸۸ دلار در هر بشکه خواهد بود. البته ریسک‌هایی نیز وجود دارد که این پیش‌بینی را تهدید می‌کنند و مهمترین ریسک مربوط به تقاضاست.

مدت‌هاست تقاضای نفت چین به نگرانی اصلی بازار تبدیل شده است و انتظار نمی‌رود که داده‌های تجاری جدید چین کمکی به رفع این نگرانی کند. میانگین واردات نفت خام چین در ماه ژوئن به ۱۱.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. این رقم همچنین نشان‌دهنده افت ۱.۶ درصدی واردات نفت خام از ابتدای سال است.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی نیز نتوانست نگرانی درباره تقاضای نفت چین را کاهش دهد. بر پایه برآورد آژانس، تقاضای نفت چین در ماه‌های آوریل و می با افت همراه بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۹۷۰ هزار و ۹۸۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

  • فلزات- تلاطم در بازار نیکل

شرکت معدنی «بی‌اچ‌پی» تصمیم گرفته فعالیت‌های خود در حوزه «وسترن استرالیا نیکل» را به طور موقت تعطیل کند. علت این امر، وجود مازاد عرضه در بازار جهانی تحت تاثیر افزایش تولید و عرضه اندونزی اعلام شده است. به گفته این شرکت، معدن نیکل غرب استرالیا از ماه اکتبر وارد فاز تعمیر و نگهداری می‌شود و پروژه توسعه معدن «وست ماسگریو» نیز متوقف خواهد شد.

در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت هر اونس طلا تحت تاثیر آمار تورم ماه ژوئن آمریکا به بیش از ۲۴۰۰ دلار رسید. انتظار می‌رود با تداوم تنش‌های جهانی و ادامه روند صعودی تقاضای بانک‌های مرکزی، قیمت طلا در نیمه دوم امسال در مسیر صعود باقی بماند.

  • کشاورزی- افزایش تقاضای کاکائو در اروپا

انجمن کاکائوی اروپا آخرین داده‌ها درباره بازار کاکائوی آسیاب‌شده را منتشر کرد. بر پایه این گزارش، گرچه در سه‌ماهه دوم امسال تقاضای فصلی کاکائو در اروپا ۲.۷ درصد کاهش داشت اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۱ درصد رشد پیدا کرد و به ۳۵۸ تن رسید. این رشد تقاضا در حالی است که امسال قیمت این کالا سیر صعودی داشته است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که در نیمه دوم ماه ژوئن، ۴۸.۸ تن نیشکر در جنوب برزیل به کارخانه‌های شیره‌گیری ارسال شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۶ تن افزایش نشان می‌دهد. همچنین تا پایان ماه ژوئن (نیمه نخست سال) مجموع نیشکر فرآوری شده با ۱۳.۳ درصد رشد به ۲۳۸.۴ تن رسید.

 

کد مقاله

20714

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۴/۲۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20714

اشتراک گذاری