گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رشد عجیب قیمت دارایی در آمریکا

رشد عجیب قیمت دارایی در آمریکا

تحلیلگران موسسه پژوهشی Gavekal به رشد غیرمعمول قیمت دارایی‌ها در آمریکا اشاره می‌کنند و این در حالی است که عرضه پول با کاهش روبه‌رو شده است.

به گزارش سایت msn، این روند نشان‌دهنده بروز یک واگرایی در جایی است که به طور معمول میان رشد عرضه پول و افزایش قیمت دارایی‌ها همبستگی وجود دارد. به بیان دیگر، در حالی که ارتباط سنتی میان این دو همواره نشانه‌هایی از تضعیف قیمت را بروز داده اما قیمت سهام آمریکایی به همراه دیگر دارایی‌ها همچون طلا، رمزارزها و فلزات صنعتی روندی صعودی داشته است.

این موسسه پژوهشی معتقد است که عوامل غیرپولی بر قیمت دارایی‌ها اثرگذار بوده‌اند. به عنوان مثال، افزایش قیمت سهام تحت تاثیر عواملی همچون عرضه هوش مصنوعی بوده که رشد درآمد شرکت‌های فعال در این حوزه را به همراه داشته است. مثال روشن این موضوع، افزایش درآمدهای شرکت «انویدیا» است که نشان می‌دهد، رونق بازار هوش مصنوعی پایدار است. برخلاف اوایل دهه ۲۰۰۰، امروز به نظر نمی‌رسد که شرکت‌های فناوری آمریکا برنامه‌ای برای هزینه‌های سرمایه‌ای اضافی داشته باشند.

قیمت طلا نیز از ماه فوریه تاکنون روندی صعودی داشته است. عامل اصلی این روند، تقاضای کشورهای دارای سیاست پولی سست و آزاد، بخش املاک غیرجذاب یا انگیزه‌های ژئوپلیتیک برای دور شدن از دارایی‌های دلارپایه بوده است. همچنین فلزات صنعتی با افزایش تقاضا به دلیل رشد مراکز داده هوش مصنوعی و نیاز به بهبود شبکه جهانی برق روبه‌رو بوده‌اند.

کریپتوکارنسی‌ها نیز تحت تاثیر تایید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و اتریوم از سوی مقام‌های ناظر بازار مالی برخی کشورها شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌اند. عرضه ETFهای طلا در سال ۲۰۰۴ نیز تاثیر مشابهی بر جای گذاشت چرا که امکان دسترسی سرمایه‌گذاران خرد به این بازار را افزایش داد و در نتیجه قیمت فلز زرد روند صعودی پیدا کرد.

عوامل کلان نیز در عرضه پول و پویایی بازار آمریکا نقش دارند. تحلیلگران Gavekal می‌گویند: در چند ماه اخیر، قیمت پیشنهادی تولیدکننده (RRP) سیر نزولی داشته که نشان‌دهنده ایجاد یک تعادل موقت است. بر این اساس، به نظر می‌رسد که تاثیر افزایش نقدینگی برای بازارها پایان یافته باشد. با این حال، پیش‌بینی بازار این است که سیاست پولی سختگیرانه در آمریکا تعدیل خواهد شد و فدرال رزرو از ماه آینده برنامه انقباض پولی را کاهش خواهد داد که رشد دوباره عرضه پول از نتایج آن است.

حال سرمایه‌گذاران با احتمال کاهش قیمت دارایی‌ها به دلیل تضعیف عوامل حمایتی مواجه هستند، به ویژه آنکه بیشتر دارایی‌ها در چند روز گذشته نشانه‌هایی از تعدیل قیمت را بروز داده‌اند.

 

 

کد مقاله

20580

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۳/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20580

اشتراک گذاری