گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

روزگار سخت فدرال رزرو؛ تورم ماندگار است

روزگار سخت فدرال رزرو؛ تورم ماندگار است

آخرین گزارش نرخ تورم که مقام‌های فدرال رزرو قبل از نشست هفته جاری مورد توجه قرار خواهند داد، حاوی اخبار خوبی نیست.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شاخص‌های وزارت بازرگانی که به شدت مورد توجه و استفاده بانک مرکزی آمریکا قرار دارند، نشان می‌دهند، قیمت‌ها بسیار فراتر از نرخ ۲ درصد در سال که مورد نظر فدرال رزرو است، رشد کرده است. در این تصویر چند نکته برجسته وجود دارد: حجم فراوانی از پول که هنوز در سیستم مالی سرگردان است، به مصرف‌کنندگان قدرت خرید پایدار می‌بخشد. در واقع، خریداران بیش از آن که دریافت کنند، هزینه می‌کنند. این وضعیت نه تاب‌آوردنی است و نه ضدتورمی. نهایتا مصرف‌کنندگان ناچارند برای خریدهایشان به پس‌اندازها دست درازی کنند که وضعیت خطرناکی را به وجود می‌آورد.

اگر همه این موارد را کنار هم بگذارید، خواهید دید که فدرال رزرو در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد یا بتواند نرخ‌های بهره را در آینده نزدیک کاهش دهد.

جوزف لاوورگنا، اقتصاددان ارشد شرکت ژاپنی SMBC Nikko Securities در این باره گفت: صرف مقادیر کلان پول موجب افزایش تقاضا می‌شود. با توجه به اینکه نرخ بیکاری زیر ۴ درصد است، عجیب نیست که قیمت‌ها تمایلی به کاهش ندارند. ارقام هزینه به این زودی‌ها کاهش نخواهند یافت. بنابراین، ما با سناریو تورم چسبنده مواجه هستیم.

آمارهایی که جمعه گذشته دفتر تحلیل اقتصادی منتشر کرد، نشان می‌دهد در ماه مارس میزان هزینه‌کرد از درآمد پیشی گرفته و این اتفاق در سه ماه از چهار ماه گذشته تکرار شده است. از سوی دیگر، نرخ پس‌انداز شخصی به ۳.۲ درصد یعنی پایین‌ترین رقم از اکتبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

در همین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (معیار مهم فدرال رزرو برای تعیین فشارهای تورم)، در ماه مارس به ۲.۷ درصد افزایش یافت. پنجشنبه گذشته هم وزارت بازرگانی گزارش داد، نرخ تورم سالانه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به سطح ۳.۷ درصد رسیده است. همچنین بر پایه این گزارش، نرخ واقعی رشد تولید ناخالص داخلی به ۱.۶ درصد کاهش یافته است.

این آمارهای تورم سمج، ارواح شوم را برانگیخته است. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که برخلاف تصور بازارهای مالی، فدرال رزرو تا مدت طولانی‌تری نرخ‌های تورم را در سطوح بالا حفظ کند. این وضع، خطراتی را برای اقتصاد آمریکا در پی دارد. لاوورگنا در این باره گفت: در حال حاضر فدرال رزرو قصد کاهش نرخ‌های بهره را ندارد و در صورتی که تورم کاهشی نشود، ممکن است شاهد افزایش این نرخ‌ها هم باشیم. مشکل امروز تورم آمریکا که در سال ۲۰۲۲ ظاهر شد، عوامل متعددی دارد. نشانه‌ها حکایت از آن دارند که این تورم آزاردهنده همچنان در اقتصاد آمریکا باقی خواهد ماند.

 

کد مقاله

20389

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20389

اشتراک گذاری