گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

زمان کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو معلوم نیست

زمان کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو معلوم نیست

فدرال رزرو آمریکا سال ۲۰۲۳ را با یک چرخش غیرمنتظره به پایان برد.

مدیران بانک‌های مرکزی آمریکا در آخرین نشست سالانه خود در ماه دسامبر اعلام کردند که حدود دو سال مبارزه علیه تورم سرانجام به پایان رسیده است و برنامه‌هایی برای کاهش نرخ بهره در پیش است.

پیش‌بینی‌های اقتصادی فصلی به‌روزشده پس از آن نشست نشان می‌دهد که بیشتر مقام‌های رسمی کمیته فدرال بازار آزاد انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ‌های بهره به سطح ۴.۶ درصد کاهش پیدا کنند. این ارزیابی نشان‌دهنده دست‌کم سه کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ‌های بهره در سال جدید است. سیاستگذاران فدرال رزرو همچنین کاهش‌های بیشتر نرخ بهره در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ را نیز تصویب کردند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در این باره گفته بود: ما شاهد رشد اقتصادی قوی هستیم که تعدیل‌کننده شرایط است. همچنین شاهد ایجاد تعادل در بازار کار و کنترل تورم هستیم. اینها مواردی است که به دنبال تحقق‌شان بودیم. البته هنوز راه درازی در پیش داریم. هیچکس به طور یقین نمی‌تواند از پیروزی قطعی سخن بگوید. نمی‌توانیم تداوم این روند را تضمین کنیم.

با وجود انتشار گزارش تورم که نشان می‌دهد نرخ رشد آن بیشتر از حد انتظار بوده، همچنین به‌رغم تلاش سیاستگذاران فدرال رزرو برای کنترل انتظارات، معامله‌گران بازار مطمئن هستند که کاهش چشمگیر نرخ‌های بهره از ماه مارس آغاز خواهد شد. بر اساس نتایج نظرسنجی FedWatch، حدود ۷۱.۴ درصد سرمایه‌گذاران انتظار دارند در ماه مارس نرخ‌های بهره دست‌کم ۰.۲۵ درصد کاهش پیدا کنند. کریس زاکارللی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مشاوره Alliance در این باره گفت: ما در حالی وارد سال ۲۰۲۳ شدیم که نگرانی درباره تورم و تعداد افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو همه بازارها را در بر گرفته بود. اما در پایان این سال از میزان کاهش نرخ تورم شگفت‌زده بودیم، به ویژه آنکه نرخ بیکاری در سطوح بسیار پایینی قرار داشت. حال نمی‌دانیم فدرال رزرو چندبار نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد.

اقتصاددانان گولدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل موفقیت سیاستگذاران فدرال رزرو در کنترل روند نزولی رشد اقتصادی، در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۵ بار شاهد کاهش نرخ‌های بهره خواهیم بود. این اقتصاددانان معتقدند، احتمالا فدرال رزرو از ماه مارس شروع به کاهش نرخ‌های بهره خواهد کرد. جروم پاول روز ۱۳ دسامبر سال گذشته گفته بود: کمیته بازار آزاد قصد دارد نرخ‌های بهره را قبل از کاهش تورم به سطح ۲ درصد کاهش دهد. با این حال، انتظار داریم تنها ۵ بار کاهش نرخ‌ها رخ دهد.

در این میان، برخی اقتصاددانان معتقدند، از آنجا که برنامه کاهش تورم به سطح هدفگذاری شده، یعنی ۲ درصد، طولانی‌تر از آن است که انتظار می‌رود، فدرال رزرو در کاهش نرخ‌های بهره کندتر عمل خواهد کرد. بر این اساس، بانک آمریکا  و بانک یوبی‌اس انتظار دارند که امسال شاهد ۴ بار کاهش نرخ بهره باشیم که از ماه می شروع خواهد شد. با این حال، اقتصاددانان بانک ولز فارگو تنها ۳ بار کاهش را پیش‌بینی کرده‌اند.

اگر روند کاهش نرخ تورم کندتر از انتظار باشد، ممکن است فدرال رزرو هم در کاهش نرخ‌های بهره تعلل خواهد کرد. کریستوفر والر، رئیس هیات مدیره فدرال رزرو در سخنرانی جدید خود گفت: تا زمانی که تورم بازنگشته و افزایش پیدا نکنند، معتقدم فدرال رزرو قادر خواهد بود تا نرخ‌های بهره را کاهش دهد.

افزایش نرخ‌های بهره به افزایش هزینه وام‌های مصرفی و تجاری منجر می‌شود که به نوبه خود، به دلیل فشار بر کارفرمایان جهت کاهش هزینه‌ها، کاهش رشد اقتصادی را در پی دارد. نرخ‌های بهره بالا برای نخستین بار در چند دهه گذشته موجب شد تا میانگین ۳۰ ساله وام‌های رهنی به بالای ۸ درصد برسد. به همین دلیل، هزینه استقراض از وام‌های خودرو تا کارت‌های اعتباری با افزایش روبه‌رو شد.

تنها طی ۱۶ ماه، نرخ‌های بهره از محدوده صفر درصد به بالای ۵ درصد افزایش یافت که سریعترین آهنگ رشد از دهه ۱۹۸۰ میلادی به شمار می‌رود. داده‌های وزارت کار آمریکا نشان می‌دهند که با وجود سرد شدن تنور تورم در ماه‌های اخیر، نرخ تورم همچنان بالای ۳ درصد است. حتی با وجود کاهش‌های اخیر نرخ تورم، آمریکاییان همچنان برای برخی نیازهای روزمره همچون غذا، خدمات درمانی و اجاره‌بها مجبورند پول بیشتری بپردازند. با این حال، افزایش سریع تورم باعث نشد تا مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را کاهش دهند یا کسب‌وکارها از استخدام نیروی کار منصرف شوند. آخرین آمارها نشان می دهند، نرخ بیکاری در آمریکا به سطح ۳.۷ درصد کاهش یافته است.

 

کد مقاله

19548

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19548

اشتراک گذاری