گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سقوط توکن‌های کریپتو پس از تشدید سرکوب شاخص SEC توسط Gensler درهفته اخیر

سقوط توکن‌های کریپتو پس از تشدید سرکوب شاخص SEC توسط Gensler درهفته اخیر

نکات کلیدی

  • پس از اینکه گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، گری جنسلر اعلام نمود که افزایش سرکوب در صنعت را در پیش گرفته است، سکه بومی بایننس این هفته همراه با چندین ارز دیجیتال دیگر سقوط کرد.
  • SEC از کوینبیس و بینانس شکایت کرد و هر دو را به فروش اوراق بهادار ثبت نشده و سایر اتهامات متهم کرد.
  • جنسلر در مصاحبه ای با CNBC اعلام نمود: «ما نیازی به ارز دیجیتال بیشتر نداریم.

گری جنسلر، رئیس SEC، این هفته صنعت کریپتو را مکررا مورد انتقاد قرار داد و از کوین بیس و بایننس به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار شکایت کرد و آینده سرمایه گذاری و معاملات توکن را زیر سوال برد.

سرمایه گذاران کریپتو در اینجا هوشیارانه عمل نمودند. بر اساس گزارش  کوین مارکت کپ، چهار سکه از ۱۰ سکه با ارزش در این هفته با حداقل ۱۵ درصد کاهش مواجه شدند، این اتفاق بیشتر به دنبال شکایت‌ و مصاحبه جنسلر با CNBC در روز سه‌شنبه رخ داد مبنی بر اینکه وی صراحتا اعلام نمود که: «ما به پول  دیجیتال بیشتری نیاز نداریم.”

کمیسیون بورس و اوراق بهادار با این ادعا که کوین‌بیس به‌عنوان یک کارگزار و صرافی ثبت‌نشده عمل می نماید، اذعان داشت که حداقل ۱۳ دارایی رمزنگاری موجود در اختیار مشتریان این شرکت، «اوراق دارایی‌های رمزنگاری» محسوب می‌شوند. این اوراق شامل توکن SOL سولانا، توکن ADA کاردانو، کوین MATIC  در Polygon و توکن فایلکوین آزمایشگاه پروتکل (FIL) هستند.

اپلیکیشن معاملاتی  رابین هود روز جمعه اعلام کرد که از ۲۷ ژوئن، دیگر از معاملات سکه‌های  کاردانو، پلی گون و سولانا پشتیبانی نخواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام نمود: “هیچ سکه دیگری تحت تاثیر قرار نمی گیرد.” همچنین در روز جمعه، سایتCrypto.com گفت که صرافی سازمانی خود در ایالات متحده را تعطیل خواهد کرد.

این شرکت در پستی اعلام کرد: «هیچ گونه بیت کوین دیگری تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و رمز ارز شما همچنان در اپلیکیشین ر ابین هود امن است».

بر اساس گزارش کوین مارکت کپ، سکه کاردانو، هفتمین ارز دیجیتال با ارزش، در هفته گذشته ۲۰ درصد سقوط کرد. سولانا، در رتبه نهم، ۱۸ درصد سقوط نمود. پلی گون که در رتبه ۱۰ قرار دارد نیز ۱۸ درصد کاهش داشته است، فلاکوین که در لیست پایین تر قرار دارد، ۱۹ درصد سقوط  نمود و توکن BNB بایننس که در رتبه چهارم قرار دارد با ۱۶ درصد افت مواجه شد.

بیت کوین و اتریوم، دو ارز دیجیتال محبوب، با ادامه ثبات ، هر کدام کمتر از ۵ درصد کاهش نشان دادند.

جنسلر که در سال ۲۰۲۱ توسط رئیس جمهور جو بایدن به ریاست SEC منصوب شد، سال گذشته را بیشتر به فروش موثر اوراق بهادار بسیار سوداگرانه و پرخطر به شرکت ها و صرافی های رمزنگاری اختصاص داد.

با توجه به پرونده‌های کلاهبرداری  معروف شامل FTX Sam Bankman-Fried و Terraform Labs Do Kwon تا ده‌ها اتهام مربوط به عرضه سکه و ادعای بازاریابی نادرست، جنسلر صنعت کریپتو را که زمانی در حال شکوفایی بود، هدف اصلی حذف خود قرار داده است.

جنسلر روز سه شنبه در مصاحبه ای با CNBC “اسکواک ان در استریت” گفت: “مردم سرمایه گذار از مزایای قوانین اوراق بهادار ایالات متحده برخوردار هستند.” کریپتو نباید متفاوت باشد و این پلتفرم‌ها وواسطه‌ها باید با هم همسان باشند”.

 

حضور جنسلر در تلویزیون پس از آن صورت گرفت که موسسه SEC از کوین بیس شکایت کرد و اعلام نمود که این شرکت باید “به طور دائمی محدود شود و از “کارکرد پلت فرم معاملاتی دارایی های رمزنگاری شده خود به عنوان یک بورس اوراق بهادار ملی، کارگزار و موسسه تسویه ” به طور دائم منع شود.

سهام کوین بیس، تنها صرافی بزرگ ارز دیجیتال که به صورت عمومی در ایالات متحده معامله می شود، در این هفته با ۱۸ درصد افت مواجه شد. پل گروال، رئیس حقوقی کوین‌بیس، در بیانیه‌ای به CNBC گفت که رویکرد کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای اجرا بدون تعیین قوانین واضح، «به رقابت‌پذیری اقتصادی آمریکا و شرکت‌هایی مانند کوین‌بیس که تعهد زیادی به انطباق دارند، لطمه می‌زند».

یک روز پیش از این موضوع، SEC در شکایت خود علیه بایننس ادعا  نمود که شرکت و بنیانگذار چانگ پنگ ژائو میلیاردها دلار سرمایه کاربران را جمع آوری کرده و آنها را به یک شرکت اروپایی تحت کنترل ژائو ارسال کرده است.

در حالی که بایننس ادعا می‌کند که دفتر مرکزی رسمی ندارد و بیشتر معاملات خود را در خارج از کشور انجام می‌دهد، شکایت SEC به یک مقام اجرایی ارشد اشاره می‌کند که ظاهراً به یک کارشناس انطباق گفته است که این شرکت به عنوان یک بورس اوراق بهادار بدون مجوز در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند.

بایننس در یک پست اینترنتی اعلام نمود که از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار «پشیمان» است و گفت که «در بحث‌های حسن نیت گسترده برای دستیابی به یک توافق مذاکره برای حل و فصل تحقیقات خود مشارکت داشته است.

افراد دیگری که در شکایت  SEC ازآنها نام برده شده اند نیز پس از رفع اتهامات این هفته وارد عمل شدند.

بنیاد کاردانو، که برای پیشبرد استفاده از فناوری همسان کار می کند، در توییتی اعلام نمود که با برچسب گذاری سکه ADA خود به عنوان اوراق بهادار مخالف است و مشتاقانه منتظر تعامل مستمر با قانونگذاران و سیاست گذاران برای دستیابی به وضوح و قطعیت قانونی در مورد این مسائل است.

پروتکل لبز، موسس فایلکوین، در یک سری توییت‌ها در روز پنجشنبه گفت که این توکن برای عملکرد شبکه ذخیره‌سازی توزیع‌شده آن مولفه حیاتی است. براساس این روش مردم از ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ، خرید می نمایند، و طبق پروتکل  هزینه آن بسیار کمتر از هزینه‌ای است که کاربران به خدمات وب آمازون یا Google Cloud پرداخت می‌کنند.

پروتکل لبز در توییتی نوشت: «فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی جهانی مبتنی بر ارز دیجیتال است که مهم‌ترین اطلاعات بشریت را حفظ می‌کند و این هیچ گونه ربطی به اوراق بهادار ندارد.

SEC در شکایت ۱۰۱ صفحه ای خود علیه کوین بیس، به وضوح اعلام کرد که بدون توجه به اینکه آیا این توکن ها قابل کاربرد هستند یا خیر، آنها را می توان به راحتی از طریق اپلیکیشن توسط افرادی خریداری نمود که هیچ علاقه ای جز سرمایه گذاری ندارند و کوینبیس با اجرای این معاملات به درآمدزایی می پردازد.

طبق اعلام  SEC ، کوین بیس این دارایی‌های رمزنگاری را برای تجارت در دسترس قرار می‌دهد، بدون محدود کردن تراکنش‌ها به کسانی که ممکن است دارایی را برای فعالیتی غیر از سرمایه‌گذاری خریداری نمایند .

 

 

 

کد مقاله

17611

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17611

اشتراک گذاری