گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سهام غول‌های نفتی کم‌ارزش می‌شود؟

سهام غول‌های نفتی کم‌ارزش می‌شود؟

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که درآمد غول‌های نفتی در فصل‌ چهارم امسال و فصل نخست سال آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد. بر این اساس ممکن است سرمایه‌گذاران شروع به فروش سهام غول‌های نفتی کنند.

فصل درآمدها برای بسیاری از شرکت‌ها خوب سپری شده و این روند ادامه دارد، به طوری که نیمی از شرکت‌های شاخص اس‌اندپی۵۰۰ از درآمد خوب خود در سه ماه سوم ۲۰۲۳ خبر داده‌اند. اما برخلاف چند فصل اخیر، سه ماهه جاری برای شرکت‌های نفت و گاز و بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مطلوب نبوده است. در میان ۱۱ بخشی که گزارش درآمد سه ماه سوم ۲۰۲۳ را منتشر کرده‌اند، بخش انرژی بزرگترین کاهش درآمد (سالانه) را به میزان ۳۸.۱ درصد ثبت کرده است. این در حالی است که کلیت بازار به طور میانگین به نرخ رشد ۲.۷ درصدی دست یافته ‌است. برای آنکه به عمق وخامت اوضاع برای شرکت‌های نفت و گاز پی ببریم، کافی است به گزارش FactSet مراجعه کنیم. بر اساس این گزارش، اگر بخش انرژی را از شاخص اس‌اندپی۵۰۰ حذف کنیم، نرخ رشد درآمدها از ۲.۷ درصد به ۸.۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در سطح زیرصنعت، ۶۰ درصد شرکت‌های زیرگروه بخش نفت و گاز گزارش کردند که درآمد سالانه‌شان ۲۰ درصد یا بیشتر کاهش یافته است: شرکت‌های مادر (که به طور یکپارچه در حوزه‌های اکتشاف، تولید، پالایش و توزیع فعال هستند) کاهش ۵۱ درصدی، شرکت‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز کاهش ۳۷ درصدی، و شرکت‌های پالایش و بازاریابی نفت و گاز کاهش ۲۰ درصدی درآمدها را ثبت کرده‌اند. در مقابل، دو زیرگروه این صنعت، شاهد افزایش درآمد بوده‌اند: شرکت‌های تجهیزات و خدمات نفت و گاز افزایش ۳۲ درصدی و شرکت‌های ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل نفت و گاز افزایش ۱۱ درصدی درآمد سالانه را گزارش کرده‌اند.

افت قیمت نفت خام در یک سال گذشته عامل اصلی کاهش درآمد شرکت‌های فعال در این حوزه بوده است. با وجود افزایش قیمت نفت خام در ماه سپتامبر، میانگین قیمت نفت خام سبک آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در سه ماه سوم امسال معادل ۸۲.۲۲ دلار در هر بشکه بوده که نسبت به رقم ۹۱.۴۳ دلار سه ماه سوم ۲۰۲۲ به میزان ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که درآمدهای این بخش در سه ماه چهارم امسال و سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۲۱.۴ درصد و ۹.۸ درصد کاهش پیدا کند. با این حال، آنها معتقدند که این روند در سه ماه دوم ۲۰۲۴ تغییر خواهد کرد و این شرکت‌ها با رشد درآمد به میزان ۲۲.۴ درصد روبه‌رو خواهند شد.

ناامیدی از غول‌ها

قیمت سهام دو غول نفتی آمریکایی یعنی اکسون موبیل و شورون با انتشار گزارش عملکرد درآمد با افت روبه‌رو شد. درآمد حسابرسی نشده هر سهم اکسون موبیل در سه ماه سوم امسال به ۲.۲۷ دلار رسید که ۰.۰۹ درصد کمتر از پیش‌بینی وال استریت بود. این در حالی است که اکسون موبیل در سه ماه سوم به درآمد ۹۰.۷۶ میلیارد دلاری دست یافت که ۱۹ درصد افت سالانه را نشان می‌دهد. این شرکت جریان نقدی حاصل از فعالیت‌هایش را ۱۶ میلیارد دلار گزارش کرد که در مقایسه با سه ماه دوم، ۶.۶ میلیارد دلار رشد داشته است. در مجموع، در سه ماه سوم هزینه‌های سرمایه‌ای و اکتشافات این شرکت به ۶ میلیارد دلار رسید که مطابق انتظار شرکت بود و جمه کل این هزینه‌ها از ابتدای سال تا پایان سه ماه سوم معادل ۱۸.۶ میلیارد دلار بود. برای کل سال، اکسون موبیل پیش‌بینی کرده که هزینه‌های سرمایه‌ای و اکتشافی به ۲۳ تا ۲۵ میلیارد دلار برسد.

با این حال، در گزارش اکسون یک نکته مثبت وجود دارد. این شرکت سود هر سهم در سه ماه سوم را معادل ۰.۹۵ دلار اعلام کرده که ۴.۴ درصد بیشتر از سود تقسیمی سه ماه دوم است. بازده فوروارد سهام عادی این شرکت به ۳.۵۳ درصد رسیده است.

در حال حاضر فعالان بازار وال استریت نسبت به ادعای اکسون مبنی بر خرید ۶۰ میلیارد دلاری شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» که در حوزه شیل فعال است، بدبین هستند. شرکت پایونیر دومین تولیدکننده بزرگ نفت از میدان نفتی پرمین است. با این حال، کاترین میکلس، مدیرعامل اکسون تاکید کرد که خرید شرکت پایونیر کاملا مثبت و به نفع سرمایه‌گذاران است.

وضعیت درآمدی شرکت نفتی شورون نیز بهتر از اکسون نبوده است. درآمد حسابرسی نشده هر سهم این شرکت در سه ماه سوم معادل ۳.۰۵ دلار بوده که ۰.۶۴ دلار نسبت به دوره قبل کاهش نشان می‌دهد. همچنین درآمد شرکت با ۱۸.۸ درصد افت به ۵۴.۰۸ میلیارد دلار رسیده است. با خرید شرکت PDC Energy،‌ میزان تولید جهانی (معادل نفت) شورون نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته است. در همین حال، در این مدت هزینه‌های سرمایه‌ای این شرکت نیز رشدی ۵۰ درصدی داشته است. شورون با نگرانی های متعددی از جمله مشکلات فرکینگ (تزریق مایعات با فشار بالا به درون لایه‌های زمین جهت استخراج نفت و گاز) و افزایش هزینه‌ها مواجه است. از ابتدای سال تاکنون، قیمت سهام شورون ۱۶.۳ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: اویل پرایس

کد مقاله

18511

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۲۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18511

اشتراک گذاری