گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سود صنعتی چین در ماه آوریل به دلیل تقاضا ۱۸ درصد کاهش یافت

سود صنعتی چین در ماه آوریل به دلیل تقاضا ۱۸ درصد کاهش یافت

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد که سود شرکت‌های صنعتی چین در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ با کاهش مواجه شده است، زیرا شرکت‌ها همچنان با فشار حاشیه سود و تقاضای نرم در بهبود اقتصادی متزلزل روبرو هستند.

بر اساس داده های اداره ملی آمار (NBS)، سود در ژانویه تا آوریل ۲۰.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که در سه ماه اول ۲۱.۴ درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش NBS که ارقام ماهانه را ارائه می دهد، تنها در ماه آوریل، شرکت های صنعتی کاهش ۱۸.۲ درصدی سود را نسبت به سال قبل ثبت کردند. سود در ماه مارس ۱۹.۲ درصد کاهش یافت.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد در Jones Lang Lasalle اعلام نمود: در مجموع، داده‌های امروزی نشان می‌دهد که بنگاه‌های صنعتی، به‌ویژه شرکت‌های خصوصی و سهامی، همچنان تحت تأثیر مجموعه ای از عوامل نامطلوب مانند اثر پایه، فشار کوتاه‌مدت بر بهبود اقتصادی و روند نزولی PPI (تولیدکننده) قرار دارند.

شرکت های چینی هم با تقاضای ضعیف در داخل و هم با کاهش تقاضا در بازارهای عمده صادراتی کشور مواه هستند. کاهش تورم تولیدکننده در ماه آوریل عمیق‌تر شد و شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) با سریع‌ترین کاهش از ماه مه ۲۰۲۰ بدین صورت رشد نمود.

لنوو، بزرگ‌ترین تولیدکننده رایانه‌های شخصی جهان، این هفته اعلام نمود که درآمد و سود سه ماهه در ژانویه تا مارس کاهش یافته است و به دلیل ادامه کاهش تقاضای جهانی در مورد رایانه‌های شخصی، ۸ تا ۹ درصد از نیروی کار خود راتعدیل نموده است.

تولیدکنندگان فولاد و سایر فلزات صنعتی نیز با ضرر هنگفتی روبرو شده اند. قیمت میلگرد تقویت‌کننده فولادی مورد استفاده در ساخت‌وساز در این هفته به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسید و به گفته شرکت مشاوره Mysteel تنها یک سوم کارخانه‌های کشور در حال حاضر در حال سوددهیهستند.

بائواستیل در بخش گروه بائو استیل کشور چین، یکی از زیرمجموعه های بزرگترین فولادساز جهان-چین در یک پلتفرم تعاملی سرمایه گذار در ۲۲ ماه می گفت ، ” با کاهش قیمت فولاد در ماه به دلیل کندتر از حد انتظار بهبود تقاضا هنوز فشارهایی در ماه می به دلیل تفاوت بین قیمت خرید و فروش احساس می شود.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، سود شرکت‌های خارجی در ژانویه تا آوریل ۱۶.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که شرکت‌های بخش خصوصی افت ۲۲.۵ درصدی را ثبت نمودند.

سود ۲۷ بخش از ۴۱ بخش عمده صنعتی در این دوره کاهش یافت و صنعت ذوب فلزات آهنی و پردازش نورد با ۹۹.۴ درصد بیشترین افت را گزارش نمود.

سان شیائو، کارشناس آمار NBS گفت، در مرحله بعدی، چین بر بازیابی و گسترش تقاضا، بهبود بیشتر سطح تولید و بازاریابی و افزایش اعتماد تجاری تمرکز خواهد کرد.

اعلام سود پس از آن صورت گرفت که مجموعه ای از شاخص های اقتصادی آوریل، شامل تولید صنعتی، خرده فروشی و سرمایه گذاری دارایی، نشان داد که بهبود در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال کاهش است.

پکن برای امسال هدف رشد متوسط ۵ درصدی تعیین کرده است. نشانه‌های بهبود سریع در زمان محدودیت‌های کووید در این کشور در اواخر سال گذشته، بسیاری از موسسات از جمله بانک جهانی را وادار نمود تا تخمین‌های رشد چین را برای سال ۲۰۲۳ افزایش دهند.

با این وجود، برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری اخیراً پیش‌بینی‌های خود برای رشد چین در سال ۲۰۲۳ را پس ازیک دوره رکود اقتصادی در ماه آوریل کاهش داده‌اند، به طوری که نومورا پیش‌بینی خود را از ۵.۹ درصد قبلی به ۵.۵ درصد کاهش داده است و بارکلیز دیدگاه خود را از ۵.۶ به ۵.۳ درصد کاهش داده است.

در اوایل این ماه، نخست وزیر لی چیانگ قول داد اقدامات هدفمندتری برای گسترش تقاضای داخلی و تثبیت تقاضای خارجی در تلاش برای ارتقای یک بازگشت اقتصادی پایدار انجام دهد.

اعداد سود صنعتی شرکت هایی با درآمد سالانه حداقل ۲۰ میلیون یوان (۲.۸۹ میلیون دلار) از نسبت عملیات اصلی خود را تحت پوشش قرار می دهد.

 

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

کد مقاله

17419

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17419

اشتراک گذاری