گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سکه «نفت» از رونق می‌افتد؟

سکه «نفت» از رونق می‌افتد؟

کارشناسان پیش‌بینی تازه‌ای از روند بازار نفت خام در سال‌های آینده ارائه کرده‌اند که بی‌شک خوشایند تولیدکنندگان نخواهد بود.

به گزارش اویل پرایس، در میان بانک‌های بزرگ جهان، سیتی‌بنک آمریکا یکی از بانک‌هایی است که چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای نسبت به آینده بازار نفت دارد. سیتی‌بنک پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۲۵ قیمت هر بشکه نفت خام به کانال ۶۰ دلار سقوط خواهد کرد. با وجود قیمت و تقاضای خوب کنونی، سیتی علت این اتفاق را افزایش ذخایر جهانی دانسته است که نشانه مهمی برای آغاز روند نزولی بازار به شمار می‌رود.

نفت خام زیان‌های خود را از اوایل ماه ژوئن جبران کرده و این در حالی است که اشاره گروه اوپک پلاس مبنی بر اینکه می‌تواند روند بازگرداندن بخشی از عرضه نفت به بازار را در سه ماه چهارم امسال آغاز کند، سیگنال‌های نزولی را به کل بازار ارسال کرده است. در نخستین ساعات معاملاتی روز جمعه گذشته (اول تیر)، بهای نفت خام برنت به بالای ۸۵ دلار رسید و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز بیش از ۸۲ دلار بود. علت این افزایش قیمت، ظهور نشانه‌هایی از کاهش عرضه نفت به بازار بود. در حال حاضر بازار انتظار دارد که میزان تقاضا در تابستان ثابت بماند اما از این هراس دارد که رشد مصرف در سه ماه چهارم روند نزولی پیدا کند و قیمت‌ها نزولی شوند.

بر این اساس، سیتی‌بنک پیش‌بینی کرده که قیمت نفت خام تا پایان امسال به کانال ۷۰ دلار و در سال ۲۰۲۵ هم به کانال ۶۰ دلار سقوط کند. اریک لی، تحلیلگر بخش انرژی جهانی سیتی‌بنک در این باره گفت: سال آینده، ذخایر جهانی نفت خام با افزایش روبه‌رو خواهند شد. بر این اساس انتظار داریم که قیمت نفت در طول تابستان در پایین یا میانه کانال ۸۰ دلار باقی بماند. اما پیش‌بینی می‌کنیم از نیمه دوم امسال تا میانه سال آینده، بازارها با عرضه بیشتری روبه‌رو شوند.

لی همچنین پیش‌بینی کرد: انتظار داریم رشد تقاضای نفت کندتر شود. این احتمال وجود دارد که تا پایان دهه جاری، تقاضا برای نفت با سرعت کمتری نسبت به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند.

در حال حاضر، سیتی‌بنک یکی از نزولی‌ترین دیدگاه‌ها را نسبت به آینده بلندمدت تقاضا و قیمت نفت خام دارد. در مقابل این دیدگاه، بانک گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد که تا رسیدن به نقطه اوج تقاضا برای نفت هنوز یک دهه راه است. به بیان دیگر، نفت خام همچنان بازیگر اصلی بازار انرژی جهان تا یک دهه آینده خواهد بود.

اوایل ماه جاری، آژانس بین‌المللی انرژی گفته بود که نقطه اوج تقاضای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ خواهد بود. این پیش‌بینی آژانس با واکنش انتقادی سازمان اوپک مواجه شد. هیثم القیس، دبیرکل سازمان اوپک در این باره گفت: نقطه اوج تقاضا (پایان دوران نفت) هنوز فرا نرسیده و در چشم‌انداز نیست. در این زمینه، بیشتر بانک‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت در سال جاری بالای ۸۰ دلار و در سال آینده هم در کانال ۷۰ دلار نوسان خواهد کرد. به عنوان نمونه، بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال آینده ۷۵ دلار خواهد بود.

 

کد مقاله

20630

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۴/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20630

اشتراک گذاری