گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

سیاست‌های اوپک پلاس تغییر نمی‌کند

سیاست‌های اوپک پلاس تغییر نمی‌کند

اوپک پلاس، متشکل از تولیدکنندگان نفت خام اوپک و غیراوپک تصمیم گرفته تا پایان سال ۲۰۲۳ به برنامه کاهش تولید نفت ادامه دهد.

به گزارش اویل پرایس، بیانیه‌ این گروه درباره ادامه سیاست کاهش تولید هیچکس را متعجب نکرد. با وجود انتشار این بیانیه، قیمت نفت خام کاهش یافت و این ایده را مطرح کرد که شاید کاهش تولید اوپک پلاس همان درمان مشکل قیمت‌های بالا باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که قیمت نفت قبل از آنکه روی تقاضا تاثیر بگذارد، باز هم بالاتر برود. اما پرسش همیشگی این است: تا کجا؛ و پاسخ: شاید کمی بالاتر از سطح کنونی.

در این هفته، وزیر نفت هند درباره پیامدهای ناخواسته کاهش تولید اوپک پلاس هشدار داد و گفت: تولیدکنندگان اوپک پلاس حق دارند که در مورد میزان تولید و صادراتشان تصمیم بگیرند اما نباید از پیامدهای تصمیم‌شان غافل شوند. هاردیپ سینگ پوری افزود: حتی ممکن است اوپک پلاس این پیشگویی را که تقاضای نفت به دلیل کمبود ظرفیت کاهش خواهد یافت، با سیاست‌های خود محقق کند.

به گفته جولیان لی از بلومبرگ، روند کاهش تقاضا در جریان است. در آمریکا، میزان مصرف بنزین در فصل کنونی مسافرت‌ حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ بوده است. سال ۲۰۱۹ آخرین سال پیش از همه‌گیری کرونا بود که به نظر می‌رسد میزان تقاضای بنزین در سطح نرمال قرار داشت.

در همین حال، آخرین گزارش ذخایر بنزین اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان‌دهنده افزایش چشمگیر ذخایر بنزین است که برآورد تقاضای ضعیف در این کشور را تقویت می‌کند. این حجم بالای ذخایر یکی از دلایل افت قیمت نفت در هفته جاری بوده است.

با این حال، گرچه میزان تقاضا در آمریکا افت کرده اما در دیگر نقاط جهان با افزایش روبه‌رو شده است. جولیان لی از چین، هند و برزیل به عنوان کشورهایی یاد می‌کند که شاهد افزایش تقاضا برای نفت هستند. او می‌گوید: تنها با افزایش میزان این تقاضاست که افت تقاضا در سایر نقاط جهان خنثی می‌شود.

با این حال، این موضوع به عوامل کاهنده تقاضا بستگی دارد. وقتی از میزان تقاضا در آمریکا حرف می‌زنیم، درمی‌یابیم این قیمت‌ها نبودند که افت تقاضا را رقم زدند؛ قیمت نفت در فصل مسافرت‌ها کمتر از ۹۰ دلار در هر بشکه بود. عامل اصلی، تورم بوده است، تورمی که با وجود افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان، در سطوح بالا باقی مانده است.

در همین حال تقاضای نفت چین رو به افزایش است. تحلیلگران بازار کامودیتی در بانک گولدمن ساکس با اشاره به افزایش تقاضای مس این کشور گفتند: داده‌های مربوط به مصرف بنزین خودروها و پروازهای داخلی چین نشان‌دهنده رشد تقاضای این کشور برای نفت خام است. میزان تقاضای نفت هند نیز با وجود نگرانی دولت درباره قیمت‌ها، سیر صعودی دارد. هند بیش از ۸۰ درصد از نفت خام مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند. در همین حال، وزیر نفت هند به رغم هشدار درباره قیمت‌ها، گفت که این کشور قادر است حتی نفت ۱۰۰ دلاری را هم مدیریت کند.

به نظر می‌رسد، این همان مسیری است که بیشتر تحلیلگران برای نفت پیش‌بینی می‌کنند. آخرین کسی که به جمع تحلیلگران معتقد به جهش قیمت نفت پیوسته، شرکت «اکوئینور» نروژ است. ایریک وائرنس، اقتصاددان ارشد این شرکت پیش‌بینی کرد که قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید، اما اضافه کرد که گمان نمی‌کند اوپک به دنبال افزایش قیمت‌ها به این سطح باشد. در واقع، وائرنس به نکته بسیار مهمی اشاره کرده که در روزهای اخیر دیگران آن را مورد توجه قرار داده‌اند. به بیان دیگر، کل گروه اوپک پلاس یا عربستان و روسیه علاقه‌ای به جهش شدید قیمت‌ها ندارند. آنها از ماهیت درمان مشکل قیمت‌های بالای نفت آگاهند. بنابراین، آنها همچون گذشته در پی تعادل بخشیدن به بازار هستند به طوری که قیمت‌های نفت خام بدون آسیب زدن به تقاضا، برای تولیدکنندگان مناسب باشد.

در حال حاضر یافتن پاسخ برای این پرسش بسیار مهم است: آیا با وجود افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار یا بیشتر، اقتصاد جهان با آن کنار بیاید و به حرکت خود ادامه دهد، یا اینکه سقوطی رخ هواهد داد که نهایتا به افت شدیدتر تقاضا برای نفت منجر خواهد شد؟ هم‌اکنون چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد جهان در کنار نگرانی دائمی درباره نرخ‌های بهره، رکود و هزینه‌های مصرف‌کنندگان، به حرکت خود ادامه خواهد داد. با این حال، به پیش‌بینی شرکت ریستاد انرژی، رشد تقاضا به اوج رسیده است. پیش‌بینی این شرکت مشاوره انرژی نروژی درباره کاهش شدید قیمت نفت به دلیل عرضه فراوان و توقف رشد تقاضا، کارشناسان بازار را شگفت‌زده کرد. این پیش‌بینی بر خلاف دیدگاه کارشناسانی همچون اقتصاددان ارشد شرکت اکوئینور است که گفته بود، قیمت نفت به دلیل کاهش تولید جهانی، به زودی به ۱۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین خلاف این دیدگاه اوپک است که هشدار می‌دهد: کاهش سرمایه‌گذاری برای تولید جدید نهایتا به آسیب دیدن عرضه جهانی نفت منجر خواهد شد.

در حال حاضر چنین به نظر می‌رسد که با وجود کاهش عرضه عربستان و روسیه، میزان عرضه نفت به بازارهای جهانی کافی است. اما مطابق نظر بسیاری از تحلیلگران، با توجه به کمبود نفت در برخی نقاط جهان، حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا بسیار حساس است.

کد مقاله

18122

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۷/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18122

اشتراک گذاری