گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

غول‌های نفتی مغلوب صنعت پاک می‌شوند؟

غول‌های نفتی مغلوب صنعت پاک می‌شوند؟

امروزه ۷ شرکت بزرگ تولید برق خورشیدی که همه در چین مستقر هستند، بیش از ۷ تولیدکننده برتر سوخت‌های فسیلی، انرژی عرضه می‌کنند.

به گزارش اویل پرایس، برخی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های نفت و گاز جهان که از آنها با نام «غول‌های نفتی» یاد می‌شود، به عنوان عوامل قدرت‌بخش انقلاب صنعتی دوم شناخته می‌شوند. این جهش صنعتی که در اواخر سده ۱۹ میلادی آغاز شد، طلیعه‌دار عصر فناوری مدرن بود. نفت خام به دلیل ارزانتر بودن و برخورداری از ظرفیت انرژی بالاتر نسبت به سوخت‌های دیگر به تسریع روند تولید صنعتی کمک کرد و به دلیل حمل و نقل سریعتر موجب تغییر روند انتقال شد. با وجود این، انرژی خورشیدی به دلیل سهولت تولید، پایداری، هزینه پایین و کارایی کامل، این توان را دارد که به عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم تبدیل شود. در واقع بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که ۷ شرکت بزرگ تولید برق خورشیدی که همه در چین مستقر هستند، بیش از ۷ تولیدکننده برتر سوخت‌های فسیلی، انرژی عرضه می‌کنند.

بر پایه گزارش بلومبرگ، بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های خورشیدی شامل Tongwei، GCL Technology Holdings، Xinte Energy، Longi Green Energy Technology، Trina Solar، JA Solar Technology و Jinko Solar در مجموع برای تولید ۵ اگزاژول برق در هر سال، به قدر کافی پنل تولید می‌کنند. در مقابل، ۷ غول نفتی شامل اگزون موبیل، شورون، شل، توتال، بریتیش پترولیوم، کونوکوفیلیپس و انی سالانه حدود ۴۰ اگزاژول انرژی نفتی (تقریبا معادل ۱۸ میلیون بشکه نفت خام در روز) از دل زمین استخراج می‌کنند.

در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که غول‌های خورشیدی مغلوب غول‌های نفتی شده‌اند اما با در نظر گرفتن چند فاکتور مهم، متوجه می‌شویم که این نتیجه‌گیری نادرست است. نخست اینکه، تنها حدود یک‌چهارم انرژی که از چاه‌های یک غول نفتی بیرون کشیده می‌شود، تبدیل به انرژی مفید می‌شود و بخش بزرگی از آن به صورت حرارت هدر می‌رود. در واقع، موتورهای برقی بیش از ۸۵ درصد انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند و این رقم برای موتورهای گازسوز کمتر از ۴۰ درصد است. بر اساس اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، یک خودرو برقی معمولی دو تا سه برابر کارآمدتر از یک خودرو معمولی با موتور درون‌سوز است.

نکته دوم، بیشتر پنل‌های خورشیدی دارای ضمانت تعمیر و تعویض ۲۵ ساله هستند در حالی که سوخت‌های فسیلی عمدتا طی چند ماه به مصرف می‌رسند و تمام می‌شوند. اگر به جریان بلندمدت ورود انرژی هر سلول خورشیدی به اقتصاد جهان دقت کنید، با توجه به میزان ذخایر غول‌های نفتی، همچنین با احتساب اینکه هر یک از این دو بخش چه مقدار انرژی بدون سرمایه‌گذاری اضافی تولید می‌کنند، درمی‌یابید که شرکت‌های برق خورشیدی برتری دارند.

سال گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار، حجم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی از میزان سرمایه‌گذاری برای تولید نفت خام پیشی خواهد گرفت. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته بود: شکاف بزرگی بین سرمایه‌گذاری برای انرژی فسیلی و انرژی پاک به وجود آمده است. انرژی پاک سریعتر از آنچه مردم تصور می‌کنند، در حال توسعه است.

یکی از دلایل اصلی رشد سریع بخش انرژی خورشیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌هاست. گزارش سال گذشته شرکت ارنست اند یانگ نشان داد که با وجود فشارهای تورمی، خورشید همچنان ارزانترین منبع تولید برق به شمار می‌رود.

 

کد مقاله

20626

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۴/۰۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20626

اشتراک گذاری