گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

فدرال‌رزرو بدون توجه به اقدام بعدی خود به اندازه کافی خسارت اقتصادی وارد کرده است

فدرال‌رزرو بدون توجه به اقدام بعدی خود به اندازه کافی خسارت اقتصادی وارد کرده است

  • به نظر طراح شاخص رکود منحنی بازده، اقتصاد ایالات متحده به‌زودی با یک رکود «خود خواسته» روبرو است.
    • کمبل هاروی گفت که فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره، بدون توجه به اقدام بعدی خود، به اندازه کافی آسیب اقتصادی وارد کرده است.
  • او در یادداشتی از شرکت های تحقیقاتی نوشت که احتمال رخ دادن رشد اقتصادی کند در حال افزایش است.

به گفته کمبل هاروی، کارشناس گورو منحنی بازده، فدرال رزرو تاکنون با افزایش نرخ بهره خسارت اقتصادی کافی وارد کرده است و بدون توجه به اقدام بعدی این گروه، ایالات متحده با یک رکود آنی “خود خواسته” مواجه است.

مدیر تحقیقات شرکت تحقیقاتی و سایر کارشناسان بازار از فدرال رزرو به دلیل رد افزایش تورم در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ موقتا انتقاد کرده اند، تنها به این دلیل که دیگر با افزایش فشار قیمتی ۴۰ ساله افزایش نرخ بهره را متوقف سازند.

هاروی در یادداشتی تحقیقاتی نوشت، این دو نکته منفی باعث نمی شوند که وجهه فدرال رزرو در نظر ما عوض شود، و او اکنون احتمال بیشتری برای کندتر شدن اقتصاد ایالات متحده می بیند، سناریویی که یک رکود فزاینده را به دنبال دارد.

هاروی نوشت: «ادامه افزایش نرخ‌ها، فدرال رزرو را در معرض ریسک بالاتری قرار داد – افزایش نرخ‌ها بسیار فراتر از زمانی که باید این روند متوقف می‌شد – و بدین صورت شانس دستیابی به  آهنگ رشد اقتصادی کندتر را به تعویق می اندازد. وی از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ پایه برای دهمین بار متوالی در ماه گذشته با وجود کاهش تورم انتقاد کرد.

هاروی به عنوان اقتصاددانی که برای اولین بار منحنی بازده اوراق قرضه معکوس را به عنوان یک شاخص رکود قابل اعتماد ارائه نمود، در اوایل سال جاری این موضوع را مطرح کرد که اگرچه این شاخص قرمز هنوز هم سبز نشده است، اما اقتصاد همچنان می‌توانست از انقباضات شدید جلوگیری کند.

اما، به گفته او، فدرال رزرو نقش حیاتی در اقتصاد این کشور ایفا می کند.

هاروی افزود: منحنی بازده معکوس  که عمدتاً محصول کار فدرال رزرو است ، خود باعث به جود آمدن رکود شد.

اولین مورد، «پیش‌گویی خود محقق» یکی از نتایج موفقیت‌آمیز منحنی به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده رکود محسوب می شود، که کسب‌وکارها را وادار کرد شروع به پس انداز بیشتر نمایند و این کارمنجر به رشد اقتصادی کندتر شد. به نظر وی عامل دوم “تنش بزرگی بود که شدت وارونگی” بر صنعت بانکداری تحمیل نمود.

کد مقاله

17624

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17624

اشتراک گذاری