گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

فدرال رزرو تحت فشار بازار مصرف است

فدرال رزرو تحت فشار بازار مصرف است

بازار کار پررونق همچنان به افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان آمریکایی کمک می‌کند.

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا، در ماه سپتامبر، میزان خرده‌فروشی در این کشور ۰.۷ درصد نسبت به ماه آگوست افزایش یافت که بیش از دوبرابر برآورد ۰.۳ درصدی وال استریت بود. افزایش میزان خرده‌فروشی که برای ششمین ماه پیاپی رخ داد، نشان‌دهنده روند استوار هزینه‌های مصرف‌کنندگان است.

اقتصاددانان می‌گویند، افزایش میزان خرده‌فروشی تحت تاثیر ایجاد نزدیک به ۲۷۰ هزار شغل در همین ماه رخ داده است. بدون هیچ نشانه روشنی از سرد شدن بازار کار، وضعیت قوی مصرف‌کنندگان آمریکایی که وارد فصل چهارم ۲۰۲۳ شده‌اند، می‌تواند ریسک تورم را افزایش دهد و فدرال رزرو را وادار به افزایش هر چه بیشتر نرخ‌های بهره بانکی کند.

مایکل پیرس، اقتصاددان آمریکایی موسسه آکسفورد اکونومیکس (پیشرو در تحلیل اقتصادسنجی و پیش‌بینی اقتصادی) در یادداشتی در این باره نوشت: اقتصاد آمریکا با شتابی بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم وارد فصل چهارم ۲۰۲۳ می‌شود. ریسک‌های پیش‌بینی ما درباره کاهش اندک میزان مصرف در این فصل کاملا صعودی است. در همین حال توان اقتصادی آمریکا به این معناست که مقام‌های فدرال رزرو امکان افزایش هر چه بیشتر نرخ‌های بهره را دارند.

01 5

آمار خرده‌فروشی ماهانه

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز پیش از این اشاره کرده بود، افزایش قدرت اقتصادی آمریکا به این معناست که فدرال رزرو می‌تواند برای کمک به کاهش قیمت‌ها، نرخ‌های بهره را باز هم افزایش دهد.

پاول در ماه سپتامبر گفته بود: ما به دنبال کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده نیستیم. افزایش توان اقتصاد آمریکا بیسار خوب است، اما اگر اقتصاد کشور بیش از انتظارات ما تقویت شود، ناچاریم سیاست پولی را با آن هماهنگ کنیم تا به نرخ هدف ۲ درصد دست پیدا کنیم.

در نشست قبلی فدرال رزرو، مقام‌های این بانک نگرانی‌های بازار نسبت به احتمال افزایش دوباره نرخ‌های بهره را رفع کردند. مقام‌های بانک مرکزی آمریکا توضیح دادند که سیاست کاهش اعتباردهی ناشی از افزایش بازده اوراق بدهی به طور موثری می‌تواند جایگزین افزایش دوباره نرخ بهره شود.

این سخنان فرصتی برای بازده اوراق بدهی ایجاد کرد و قیمت سهام افزایش یافت. اما با انتشار آمار خرده‌فروشی ماه سپتامبر این روند تغییر کرد، چرا که در حال حاضر برآورد بازارها برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه دسامبر به ۴۰ درصد افزایش یافته است. این رقم یک هفته قبل ۲۵ درصد بود. هم‌زمان بازده اوراق بدهی نیز افزایش یافت. به عنوان نمونه، بازده اوراق ۱۰ ساله به ۴.۸۵ درصد (بالاترین رقم در بیش از یک هفته و نزدیک به رکورد ۱۶ ساله) رسید. لیدیا بوسور، اقتصاددان ارشد EY-Parthenon در این باره گفت: گزارش خوب وزارت بازرگانی به همراه مجموعه‌ای از اتفاقات اقتصادی مثبت اخیر نشان‌دهنده آن است که شتاب اقتصاد در تابستان بیش از آن بود که تصور می‌شد. این روند، فدرال رزرو را در وضعیت هشدار افزایش تورم قرار می‌دهد و با اینکه نمی‌تواند در نشست ماه نوامبر نظر کمیته بازار آزاد فدرال را به سمت افزایش نرخ‌های بهره متمایل کند اما این احتمال برای نشست ماه دسامبر کاملا وجود دارد.

02 3

آمار اشتغال ماهانه آمریکا

همه چشم‌ها به بازار کار دوخته شده است

تصویر کلی بازار مصرف همچنان مبهم است. تسویه نشدن بدهی کارت‌های اعتباری در حال افزایش است، نرخ پس‌انداز شخصی به پایین‌ترین سطح در سال جاری رسیده و هنوز روشن نیست که پرداخت وام‌های دانشجویی چه تاثیری بر هزینه‌های مصرفی خواهد گذاشت.

تیم کوئینلن، اقتصاددان ارشد ولز فارگو در یادداشتی نوشت: منابع هزینه‌ای مرتبط با بیماری کرونا همچون پس‌انداز اضافی و اعتبارات ارزانتر در حال از بین رفتن است اما آنچه گزارش وزارت بازرگانی نشان می‌دهد، این است که خانوارها راحت‌تر از قبل هزینه می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه تمایل به هزینه کردن ادامه خواهد داشت، افزود: مدت‌هاست تاکید می‌کنیم که درآمد واقعی، آخرین محرک اصلی هزینه‌هاست و افت بازار کار بدان معناست که درآمد تنها در کوتاه‌مدت به هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان یاری می‌رساند. در واقع، چنین به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌تواند مصرف‌کنندگان را زمین بزند، ضعف بازار کار است. با این همه، در حال حاضر ضعف قابل توجهی در بازار کار به چشم نمی‌خورد. با بازگشت دستمزدها به سطوح پیش از بحران کرونا، بازار کار همچنان قدرت خود را حفظ کرده است.

در ماه سپتامبر، بازار کار آمریکا بالاترین رقم اشتغال‌زایی در سال ۲۰۲۳ را ثبت کرد. در حال حاضر فرصت‌های شغلی به بالاترین سطح رسیده‌اند و میزان اخراج‌ها نیز تقریبا به صفر رسیده است. به گفته گروه اقتصاددانان بانک سیتی، بازار کار قدرتمند می‌تواند تا چند فصل آینده از تداوم یا افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان حمایت کند.

 

منبع: Yahoo Finance

کد مقاله

18315

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18315

اشتراک گذاری