گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

نرخ بهره بالاتر با افزایش سرعت تورم و هزینه مصرف کنندگان بیشتر همراه است

نرخ بهره بالاتر با افزایش سرعت تورم و هزینه مصرف کنندگان بیشتر همراه است

آمار روز جمعه نشان داد که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای نرخ تورم ایالات متحده در ماه آوریل دوباره افزایش یافته است و این مطلب نشان می‌دهد که تلاش بانک مرکزی برای مهار افزایش قیمت مصرف‌کننده احتمالا تا ماه‌های تابستان ادامه خواهد داشت.

شاخص قیمت اصلی PCE در آوریل نسبت به سال گذشته ۴.۷ درصد افزایش یافته است که نسبت به سرعت اصلاح شده ۴.۴ درصدی ثبت شده در ماه مارس و بالاتر از پیش‌بینی اجماع ۴.۶ درصدی وال استریت بوده است. دفتر تحلیل اقتصادی گزارش داد که شاخص اصلی ۰.۴ درصد در ماه افزایش یافته است، یعنی دقیقا پیش از نرخ ماه گذشته و پیش بینی ۰.۳ درصدی وال استریت.

شاخص PCE 0.4 درصد  در ماه و ۴.۴ درصد در سال افزایش یافت که هر دوی این شاخص ها بالاتر از پیش بینی تحلیلگران بودند. BEA خاطرنشان کرد که درآمدهای شخصی ۰.۴٪ افزایش یافته است در حالی که هزینه های شخصی واقعی ۰.۸٪ نسبت به ماه مارس افزایش یافته است.

داده‌های وزارت بازرگانی در روز پنجشنبه نشان داد که شاخص قیمت اصلی PCE برای سه ماهه اول که یکی از معیارهای تورم مورد علاقه فدرال رزرو است، با نرخ ۵ درصد افزایش یافته است و بالاتر از اولین برآورد ۴.۹ درصدی گزارش شده در اوایل این ماه بوده است.

ایان شپردسون از مرکز اقتصاد سنجی پانتئون گفت: «اجماع (بازار) برای کاهش قیمت اصلی PCE با توجه به اعداد CPI و فشار صعودی احتمالی بخش خدمات مالی همیشه کمی بلندپروازانه به نظر می رسد.

“بنابراین ما نسبت به بخش مطبوعات ۰.۴درصدی مشکلی نداریم، اما از خدمات اصلی بخش اجاره که ۰.۴۲٪ افزایش یافتف یعنی بالاترین افزایش در سه ماه گذشته، خیلی راضی نیستیم.

ریسک بالاتر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن

او افزود: “این داده‌ها ریسک افزایش مجدد فدرال رزرو در ماه ژوئن را افزایش می‌دهد، اگرچه مورد اصلی ما همچنان این است که نرخ‌ها در حالت تعلیق باقی می‌ماند. با این حال، یک چاپ بزرگ دیگر حقوق و دستمزد هفته آینده، این وضعیت را تغییر خواهد داد.”

پس از انتشار داده‌ها، سهام ایالات متحده نسبتاً بالاتر شد و در طول جلسات افزایش یافت، به طوری که میانگین صنعتی شاخص داوجونز تا اواسط روز ۳۲۲ واحد افزایش یافت و شاخص S&P 500 در بحبوحه گزارش‌ها از پیشرفت در مذاکرات سقف بدهی بین قانون‌گذاران در واشنگتن، ۵۳ واحد افزایش یافت.

بازده اوراق دو ساله خزانه داری با ۱۲ واحد افزایش به رقم ۴.۶۰۸ درصد رسید، در حالی که اوراق ۱۰ ساله با ۵ واحد افزایش در ۳.۸۳۳ درصد تثبیت شد. شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر سبدی از همتایان جهانی خود دنبال می کند، با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۴.۳۹۸ رسید.

پیتر اسسل، رئیس مدیریت پورتفولیوی شبکه مالی مشترک المنافع در والتام، ماساچوست، گفت: «قیمت‌ها امروز صبح با افزایش ۱۰ ساله به بالای ۳.۸ درصد برای اولین بار از فوریه بالاتر از حد انتظار افزایش یافت”.

“افزایش قیمت ها افزایش سریع قیمت در ماه ژوئن را بیشتراز حد نشان می دهند، شاید حتی بیشتر از یک چهارم درصد افزایش در آخرین تلاش فدرال رزرو برای مهارم تورم فزاینده.

مقامات فدرال رزرو در جلسه سیاستگذاری خود در ماه مه، در واقع بر لزوم باز نگه داشتن گزینه های افزایش نرخ خود تاکید کردند، و برخی خاطرنشان کردند که “بر اساس انتظارات آنها مبنی بر اینکه پیشرفت در بازگشت تورم به ۲% می تواند کندتر باشد، انسجام بیشتر سیاست ها در جلسات آینده حتمی است.

FedWatch گروه CME در حال حاضر با احتمال ۶۳.۱ درصدی برای افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره در ماه ژوئن پیش بنی خود را آغاز کرده اند، در حالی که یک هفته پیش این رقم ۱۷.۴ درصد بود، در صورتی که فدرال رزرو تصمیم به توقف کار به صورت موقتی بگیرد، موارد پیش بینی افزایش در ماه جولای حدود ۷۹.۶ درصد تعیین شده است.

 

 

 

منبع:hestreet

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17415

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17415

اشتراک گذاری