گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

هشدار استیو هانکه اقتصاددان: رکود اقتصادی و افت بازار سهام در راه است

هشدار استیو هانکه اقتصاددان: رکود اقتصادی و افت بازار سهام در راه است

استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: تا زمانی که چشم‌انداز بازار سهام مثبت باشد، قیمت‌ها در سطوح گران باقی می‌ماند اما با آغاز رکود اقتصادی، کاهش شدیدی رخ خواهد داد.

استیو هانکه در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر گفت که انتظار دارد تا پایان امسال، بازار سهام عقب‌نشینی کند، رکود اقتصادی آغاز شود و نرخ تورم به کمتر از ۲ درصد کاهش یابد. هدفگذاری فدرال رزرو، تثبیت نرخ تورم روی ۲ درصد است.

در سال ۲۰۲۳ شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ با رشدی ۲۴ درصدی به کار خود پایان داد و امروز به محدوده بالاترین رکورد خود نزدیک شده است. عموما سهام بر مبنای مضربی از درآمد شرکت ارزشگذاری می‌شود، بنابراین وقتی میزان درآمد شرکت کاهش می‌یابد، قیمت سهام نیز نزولی می‌شود. این اتفاق در شرایط رکود اقتصادی رخ می‌دهد.

هانکه پیش از این مشاور اقتصادی رونالد ریگان (رئیس جمهور پیشین آمریکا) و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک Toronto Trust Argentina بود که در سال ۱۹۹۵ بهترین عملکرد را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهان ثبت کرد. او معتقد است که نوسان شدید تورم در سال‌های اخیر، در اصل ناشی از تغییرات در حجم عرضه پول آمریکا بوده است و فاکتورهای دیگر همچون اختلال در زنجیره عرضه و نوسان قیمت انرژی و فلزات، تاثیر چندانی بر بی‌ثباتی و نوسان نرخ تورم نداشته است.

این اقتصاددان کهنه‌کار به همراه همکارش، جان گرینوود، در جولای ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بودند که به زودی شاخص قیمت مصرف‌کننده به سطح ۹ درصد (بر مبنای رشد سالانه) افزایش خواهد یافت. جالب آنکه یک سال بعد این شاخص به ۹.۱ درصد رسید. آنها سپس پیش‌بینی کردند که نرخ تورم تا ماه دسامبر (۲۰۲۳) تا سطح بین ۲ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت. این بار هم شاهد بودیم که شاخص تورم، سال ۲۰۲۳ را با عدد ۳.۴ درصد به پایان برد.

استیو هانکه می‌گوید: همانگونه که مدت‌ها قبل، میلتون فریدمن (اقتصاددان برنده جایزه نوبل اقتصاد) به ما آموخت، تورم همیشه و همه جا، پدیده‌ای پولی است. به همین دلیل است که پیش‌بینی ما مبتنی بر تئوری کمی پول، تا این اندازه درست بوده است.

حال، استیو هانکه و همکارش پیش‌بینی جدیدی ارائه کرده‌اند. آنها می‌گویند، تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ تورم با افت شدیدی روبه‌رو خواهد شد و به کمتر از نرخ ۲ درصد مورد نظر فدرال رزرو کاهش خواهد یافت. آنها پیشنهاد کردند، رشد سالانه ۶ درصدی M2 (معیار کلان برای مجموع عرضه پول) قادر است نرخ تورم را در محدوده ۲ درصد نگه دارد.

دسامبر گذشته این دو اقتصاددان اعلام کردند که پول، سوخت و عامل تحریک اقتصاد است و تغییرات در حجم عرضه آن، تاثیر تاخیری بر رشد اقتصادی، هزینه‌کرد و روند افزایش قیمت‌ها داشته است. آنها هشدار دادند، با توجه به کاهش عرضه پول از مارس ۲۰۲۲، اقتصاد آمریکا «روی هواست». پس از افزایش چشمگیر ۲۷ درصدی عرضه پول در سال منتهی به فوریه ۲۰۲۱ که عمدتا به دلیل تلاش برای تحریک اقتصاد در پی بحران ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا انجام شد، امروز این روند معکوس شده است.

هانکه مدت‌هاست هشدارهای مشابهی می‌دهد. فوریه سال گذشته اعلام کرده بود که با کاهش تولید و درآمد شرکت‌ها، بازار سهام آسیب خواهد دید. در ماه آگوست هم هشدار داد که سرمایه‌گذاران خوش‌خیال همچون خوابگردها در حال ورود به رکود اقتصادی و بازار نزولی هستند.

 

 

کد مقاله

19607

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19607

اشتراک گذاری