گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

هشدار کارشناسان وال استریت برای سال ۲۰۲۴

هشدار کارشناسان وال استریت برای سال ۲۰۲۴

بازار سهام آمریکا تحت تاثیر امیدواری سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ‌های بهره در سال آینده و شرایط عالی هفت غول بورسی از جمله انویدیا و اپل شاهد رکوردزنی های پیاپی بود. اما در وال استریت این وضعیت نگرانی‌هایی را درباره تداوم روند صعودی برانگیخته است.

توماس هایس، رئیس شرکت «گریت هیل کپیتال» در گفت‌وگو با یاهو فایننس گفت: همه چیز روشن است. ما راه درازی را در مدت کوتاهی پیموده‌ایم و نظر بیشتر کارشناسان این است که در ماه‌های ژانویه و فوریه بازار سهام باید اصلاح کند. به نظرم بیشتر مردم انتظار اصلاح بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد را دارند. بنابراین تعجبی ندارد که در دو ماه نخست سال آینده بازار کمی افت کند.

نگرانی درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار سهام چند دلیل دارد.

نخست، روندهای تاریخی این اصلاح را تایید می‌کنند. بر اساس داده‌های Trading.biz که از سوی کوری میچل گردآوری شده‌اند، طی ۲۰ سال گذشته، ثبت رشد شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ در ماه ژانویه، تنها در ۵۰ درصد موارد رخ داده است. این کمترین رقم در مقایسه با سایر ماه‌هاست. به علاوه، میانگین رشد ژانویه برای شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ طی دو دهه گذشته حدود ۰.۱ درصد بوده است. میچل تنها به رشد مثبت بازار در ژانویه ۲۰۲۳ اشاره می‌کند که طی آن، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ نزدیک به ۷ درصد افزایش یافت. به استثنای این سال، در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲، میانگین بازده این شاخص در ماه‌های ژانویه منفی ۰.۴ درصد بوده و تنها در ۹ سال از ۲۰ سال مورد بررسی، به میانگین رشد ۴۵ درصد دست یافته است.

دلیل دوم اینکه، سرمایه‌گذاران باید با ریسک‌های اولیه مرتبط با دولت مقابله کنند. خوزه راسکو، تحلیلگر بانک HSBC در این باره گفت: در آغاز سال جدید، بازار با دو ریسک احتمالی از سوی واشنگتن مواجه است: آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و تلاش برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت. بی‌شک مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که کارشناسان بازار برای ماه‌های پس از ژانویه به آنها توجه دارند. در اینجا به سه مورد مهم اشاره می‌شود.

  • مراقب درآمدها و پیام اقتصادی بعدی باشید

تام ایسی، بنیانگذار موسسه پژوهشی «سون ریپورت» می‌گوید: درست است که زمان‌بندی کاهش نرخ‌های بهره یکی از عوامل مهم و مورد توجه مردم است اما به نظرم دو موضوع دیگر وجود دارد که به همان اندازه اهمیت دارند. نخست میزان درآمدهاست. گزارش‌های اخیر شرکت‌ها چندان مطلوب نبوده‌اند و جای تعجب است اگر در آغاز سال جدید سود شرکت‌ها تحت تاثیر کاهش تورم قرار گیرد، چرا که بازارها روی رشد قوی درآمدها در سال ۲۰۲۴ حساب باز کرده‌اند.

نکته دوم اینکه چه اتفاقی می‌افتد اگر افت اقتصادی تشدید شود؟ کسانی که دوره‌های قبلی کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را پشت سر گذاشته‌اند، معمولا سرنوشت خوبی در بازار سهام نداشته‌اند. هرچند این بار شرایط متفاوتی حاکم است و موافقم که پایان دوره همه‌گیری بیماری کرونا فرصت‌های بی‌نظیری ایجاد کرده است اما رضایت نسبت به افت تدریجی چیزی است که باید مراقب آن باشیم.

  • آیا هفت غول همچنان لیدر بازار خواهند بود؟

کیت لرنر، از مدیران سرمایه‌گذاری شرکت «ترویست» در این باره می‌گوید: برای بازارها، داستان رشد گسترده در برابر موضوع هفت غول بازار سهام همچنان ادامه دارد. بنابراین باید مراقب ارزش کل بازار در مقایسه با ارزش بازار شرکت‌های کوچک باشیم. در این موضوع نشانه‌هایی برای موفقیت مدیران فعالی وجود دارد که سال پرچالشی را پشت سر گذاشته‌اند. در سه ماه گذشته شاهد بودیم که بیش از ۵۰ درصد سهم‌های موجود در شاخص‌ اس‌اندپی ۵۰۰ در حال پشت سر گذاشتن این شاخص بوده‌اند. از سویی تسلط بخش فناوری یا نبود آن هم نشانه‌هایی برای سرمایه‌گذاری به طور کلی دارد. در مقایسه با شرکت‌های کوچکتر، سهم بزرگتری از بخش فناوری وارد شرکت‌های بزرگ شده و تعداد شرکت‌های فناوری آمریکا بیش از اروپاست، بنابراین سرنوشت این بخش پیامدهای بسیار گسترده‌تری برای بازار دارد.

  • تصمیم‌گیری درباره اینکه حق با چه کسی است

استیو سوسنیک، تحلیلگر ارشد شرکت کارگزاری «اینتراکتیو» می‌گوید: برای من مهمترین پرسش این است که حق با چه کسی است؛ با سرمایه‌گذاران بازار سهام که انتظار یک افت محدود برای رشد درآمد دارند یا صندوق‌های با درآمد ثابت که انتظار وضعیت بدتری را می‌کشند؟ بیایید تصور کنیم که در سیاست‌های فدرال رزرو چرخش واقعی رخ داده و نبرد با تورم گرچه هنوز به طور کامل به موفقیت نرسیده اما به پایان نزدیک است. به این ترتیب، اگر وضعیت اقتصادی مناسب باشد، دو یا چهار مرحله کاهش نرخ بهره مناسب به نظر می‌رسد. پس چرا صندوق‌های آتی فدرال رزرو انتظار شش کاهش را دارند؟ اگر فدرال رزرو نیازمند این تعداد کاهش است (آن هم در سال انتخابات ریاست جمهوری) دلایلش منطقی به نظر نمی‌رسد. بازارها باید طی چند ماه آینده مسائل مربوط به نرخ‌ بهره، رشد اقتصادی و ریسک‌های مربوطه را به ترتیب اهمیت طبقه‌بندی کنند.

 

کد مقاله

19361

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۰/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19361

اشتراک گذاری