گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش حاشیه سود گازوییل در آسیا

کاهش حاشیه سود گازوییل در آسیا

حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیا برای تولید گازوییل دارای ۱۰ پی‌پی‌ام گوگرد به پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته رسید. علت این امر، تداوم فشار عرضه اعلام شده است.

در پایان معاملات هفتگی آسیا، کرک اسپرد گازوییل به ۲۲.۲۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت و این در حالی است که حق‌العمل فروش نقدی با اندکی افت به ۱.۷۲ دلار برای هر بشکه رسید.

به گفته موسسه پژوهشی LSEG Oil، احتمالا در کوتاه‌مدت قیمت‌ها به سمت نزول تمایل پیدا خواهند کرد. دلیل این پیش‌بینی این است که بازار انتظار دارد عرضه پالایشگاه‌ها همچنان با افزایش همراه باشد. چارلز اونگ، تحلیلگر ارشد این موسسه در این باره گفت: بخش اعظم محصولات پالایشی آسیای شرقی و محموله‌های غربی (عمدتا شامل محموله‌های هندی و اندکی معاملات قراردادهای آتی برای سوآپ) در همین منطقه می‌ماند.

در معاملات روز جمعه حاشیه سود پالایشی سوخت جت نیز به ۱۹.۴۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت، در حالی که کرک اسپرد به ۲.۷۵ دلار برای هر بشکه رسید. در همین حال، سریلانکا در مناقصه‌ای که هفته گذشته انجام شد، به دنبال خرید گازوییل و بنزین بود.

معاملات نقدی سنگاپور

معامله‌ای برای سوخت جت انجام نشد؛ دو معامله برای گازوییل انجام شد.

ذخایر

بر پایه داده‌های موسسه هلندی Insights Global، حجم ذخایر گازوییل در مرکز پالایش و انبار ARA (آمستردام- روتردام- آنتورپ) در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) به ۱.۸۵ میلیون تن رسید.

بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی، حجم ذخایر فرآورده‌های نفتی آمریکا که شامل دیزل و نفت حرارتی در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) با ۳.۲ میلیون بشکه کاهش به ۱۱۳.۸ میلیون بشکه رسید در حالی که پیش‌بینی می‌شد تنها ۱.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

اخبار پالایشی

موسسه پژوهشی IIR Energy اعلام کرد: انتظار می‌رود در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) ظرفیت خاموش تولید پالایشگاه‌های نفت آمریکا به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

اخبار انرژی

با تشدید بحران اسراییل- غزه و نگرانی از گسترش بحران به خاورمیانه که به مختل شدن روند عرضه از یکی از بزرگترین مناطق تولید نفت منجر می‌شود، قیمت نفت خام برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت.

پتروبراس (شرکت نفت دولتی برزیل) اعلام کرد، از روز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) قیمت بنزین فروخته شده به توزیع‌کنندگان را کاهش و قیمت دیزل را افزایش خواهد داد.

به دلیل رقابت بر سر عرضه محدود نفت خام روسیه، هزینه‌های بالای نفت خام موجب کاهش سود پالایشگاه‌های مستقل چینی شده است. این در حالی است که با رفع تحریم‌های آمریکا، قیمت نفت خام ونزوئلا سیر صعودی پیدا کرده است.

دولت ویتنام اعلام کرد که این کشور جنوب شرقی آسیا به دنبال جلب سرمایه‌گذاری غول نفتی عربستان، آرامکو، برای اجرا و توسعه پروژه‌های پتروشیمی و پالایشی خود است.

 

منبع: Hellenic Shipping News

کد مقاله

18356

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۸/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18356

اشتراک گذاری