گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش رشد تقاضای نفت چین

کاهش رشد تقاضای نفت چین

این روزها چین درگیر بحران مسکن و بخش خودروسازی است. بر این اساس، بازگشت به الگوی رشد اقتصادی پیشین که مبتنی بر مصرف حجم بالایی از نفت خام بود، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، گروه Eurasia در گزارشی نوشت: این احتمال وجود دارد که رشد تقاضای نفت خام چین در سال ۲۰۲۴ به نصف سطوح پیش از بحران کووید ۲۰۱۹ کاهش یابد، چرا که بخش‌های کلیدی دومین اقتصاد بزرگ جهان با بحران مواجه هستند.

این گروه مشاوره ریسک افزود: ساخت‌وساز و خودروسازی، دو بخش حیاتی اقتصاد چین به شمار می‌روند که بیشترین تقاضا برای نفت خام را تشکیل می‌دهند و این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به پیش‌بینی این گروه مشاوره، رشد تقاضای نفت خام چین در سال جاری بین ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این رقم کمتر از نصف سطوح سال ۲۰۱۹ است. در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میزان رشد تقاضای نفت خام چین به میلیون‌ها بشکه در روز رسیده بود.

با توجه به روند صعودی بدهی چین، کاهش جمعیت و افت نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، حتی با وجود بهبود بخش ساخت‌وساز نیز میزان رشد تقاضای نفت خام به سطوح پیشین باز نخواهد گشت. این گروه مشاوره گفت: رشد فزاینده تقاضا برای سوخت که طی دو دهه گذشته، صنعت نفت چین به معنای واقعی کلمه بر آن متمرکز بود، دیگر وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی اعلام کرد: چین تا سال ۲۰۳۰ جایگاه خود را به عنوان عامل اصلی تقاضای نفت جهان به هند واگذار خواهد کرد. تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان نیز در یادداشتی اعلام کردند: سال گذشته میزان مصرف نفت خام چین به رکورد بی‌سابقه ۱۶.۰۳ میلیون بشکه در روز رسید که به معنای رشد روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای بود. علت این افزایش مصرف، استفاده از مزیت حجم بالای نفت ارزان وارداتی بود. البته در این میان، افزایش مسافرت‌های داخلی و رفع محدودیت‌های کرونایی نیز بر رشد مصرف نفت موثر بوده است.

با این حال، جی‌پی مورگان معتقد است، عواملی که موجب افزایش تقاضای نفت خام بودند، در سال ۲۰۲۴ کم‌جان شده‌اند. بر این اساس، با توجه به رشد محدود تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری، انتظار می‌رود که میزان افزایش تقاضای نفت خام چین به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

لیندا گیسک، مدیر بخش پالایش شرکت Rapidan Energy در این باره گفت: کاهش فعالیت‌های اقتصادی چین بر رشد تقاضای بنزین و به ویژه گازوییل تاثیر منفی دارد. البته روند برقی شدن ناوگان خودرویی چین نیز بر کاهش تقاضای بنزین اثر داشته است.

 

کد مقاله

19992

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۲/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19992

اشتراک گذاری