گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش شدید اعتماد مصرف‌کنندگان در چین

کاهش شدید اعتماد مصرف‌کنندگان در چین

بنیانگذار گروه پژوهش بازار چین می‌گوید: در حالی که پکن چشم به یک دوره سه یا شش ماهه دردناک اقتصادی دوخته، ممکن است در آینده نزدیک انقباض پولی به رشد اقتصادی چین آسیب برساند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شان رین افزود: لازم است سرمایه‌گذاران در این باره بسیار محتاط باشند. وضعیت اقتصادی چین بسیار بد است، خیلی بد! من ۲۷ سال است که در چین زندگی می‌کنم و امروز شاهد کمترین میزان اعتماد مصرف‌کنندگان چینی هستم. امروز انقباض پولی چهره زشت خود را نمایان کرده است. مصرف‌کنندگان منتظر تخفیف هستند و بسیار عصبی شده‌اند.

انقباض پولی یا تورم منفی که با کاهش قیمت کالاها و خدمات در ارتباط است، به طور کلی با کاهش رشد اقتصادی همراه است. این وضعیت، پرسش‌هایی را درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی چین برانگیخته است. این در حالی است که روند بهبود اقتصاد چین پس از پایان بحران کرونا هنوز انتظارات کارشناسان را برآورده نکرده است. در ماه دسامبر ۲۰۲۳، سرکوب قیمت گوشت خوک که حدود یک پنجم از سبد شاخص قیمت مصرف‌کننده چین را تشکیل می‌دهد، از ظهور احتمالی انقباض پولی خبر می‌داد.

شان رین تاکید کرد: انقباض پولی موضوع بسیار مهمی است. می‌دانم دولت چین دوست ندارد من این حرف را بزنم اما باید در مورد این موضوع نگران باشیم. اینکه دولت چین نرخ‌های بهره پایه را بدون تغییر نگه داشته، برایم عجیب است. اگر نرخ‌ها را کاهش می‌دادند‌ تا اقتصاد کمی تحرک پیدا کند، خوب بود.

بانک مرکزی چین نرخ‌های بهره یک ساله و پنج ساله را به ترتیب در سطح ۳.۴۵ درصد و ۴.۲ درصد ثابت نگه داشته است. این تصمیم در بحبوحه انتظارات فاسد و مسری بانک‌های سرمایه‌گذاری اتخاذ شده است. این بانک‌ها انتظار دارند آهنگ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ با افت چشمگیری روبه‌رو شود. لی شیانگ، نخست وزیر چین در مجمع اقتصادی جهان در داووس گفت که هدفگذاری رسمی پکن برای نرخ ۵ درصدی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ است. این رقم در سال گذشته ۵.۲ درصد بوده است.

نخست‌وزیر چین در ادامه افزود: چین به دنبال توسعه اقتصادی از طریق مشوق‌های بزرگ اقتصادی و رشد کوتاه‌مدت به قیمت ریسک‌های بلندمدت نیست بلکه برای توسعه اقتصادی بر تقویت عوامل و محرک‌های داخلی متمرکز است.

با وجود این، صندوق بین‌المللی پول در ماه نوامبر پیش‌بینی کرده بود که نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۴.۶ درصد خواهد رسید. در میانه ماه ژانویه نیز شرکت «مودیز» پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری و سال ۲۰۲۵ تنها ۴ درصد خواهد بود. این در حالی است که در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ میانگین نرخ رشد چین معادل ۶ درصد بوده است.

کاهش رشد اقتصادی تهدید بزرگی برای شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین به شمار می‌رود چرا که حزب کمونیست چین، مشروعیت نظام سیاسی خود را بر پایه رشد سریع اقتصاد تقویت کرده است. موقعیت چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، جای پای آن را در عرصه بین‌المللی مستحکم کرده و این کشور را در کنار روسیه به محور اصلی گروه بریکس تبدیل کرده است.

با این حال، شان رین می‌گوید: در حالی که دولت پکن بر تحولات اجتماعی تمرکز دارد، ممکن است این دوران دشوار را با تکیه بر رشد اقتصادی ۵ درصدی تحمل کند. حزب کمونیست چین ضرورتا به دنبال تجدید ساختار اقتصاد نیست، بلکه بیشتر در پی اصلاحات اجتماعی است. تصور نمی‌کنم دولت از مشوق‌های اقتصادی بزرگ استفاده کند، بنابراین نرخ رشد اقتصادی چین در ۳ تا ۵ سال آینده را بین ۴ تا ۵ درصد پیش‌بینی می‌کنم.

در میان بدترین بخش‌های اقتصاد چین، شان رین بازار املاک را شناسایی کرده است که حدود یک‌سوم فعالیت‌های اقتصادی این کشور را شامل می‌شود. بخش املاک به دلیل کاهش سطح بدهی انبوه‌سازان از سوی دولت با سقوط بزرگی روبه‌رو شد. به گفته شان رین، خریداران فکر می‌کردند روند نزولی قیمت مسکن ادامه خواهد یافت. آنها هراس داشتند که پس از خرید مسکن، قیمت‌ها چند درصد دیگر کاهش یابند، به همین دلیل خرید خود را به ماه‌ها و فصل‌های بعد موکول می‌کردند. این امر نشان‌دهنده کاهش چشمگیر اعتماد مصرف‌کنندگان به شرایط اقتصادی چین است.

 

کد مقاله

19643

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19643

اشتراک گذاری