کارشناسان پیشبینی میکنند که مجموع فروش خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۵ از مرز ۲۰ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد که معادل بیش از یک چهارم کل فروش انواع خودروها است. همچنین انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد کل فروش خودرو در جهان به خودروهای برقی اختصاص یابد. اما ممکن است این پیشبینی محقق نشود.
به گزارش یاهوفایننس، در ماه آوریل میزان فروش خودروهای برقی شرکت تسلا در اروپا با افت ۴۹ درصدی روبهرو شد. این در حالی است که به گفته انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، مجموع فروش خودرو در این منطقه تقریبا بدون تغییر بوده است. شرکت چینی BYD بزرگترین رقیب جهانی تسلا وضعیت مطلوبتری داشته است. به بیان دیگر، در حالی که فروش خودروهای تسلا در اروپا روندی نزولی پیدا کرده، چینیها مشغول تقویت جایگاه خود در این بازار بزرگ هستند. رقابت چینیها در کنار اعتراض به دیدگاههای سیاسی ایلان ماسک از دلایل اصلی افت فروش خودروهای تسلا به شمار میرود.
با توجه به اعمال تعرفههای واردات خودرو به آمریکا و افت رشد اقتصادی جهان، خودروسازان اروپایی در تلاش برای کاهش هزینههای داخلی و مقابله با رقابت هستند و با وجود کاهش تنش تجاری بین چین و آمریکا، چنین شرایطی بر چشمانداز صنعت خودرو سایه انداخته است.
دادههای انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا نشان میدهد که در ماه آوریل میزان فروش خودرو در اتحادیه اروپا، بریتانیا و منطقه آزاد تجاری اروپا (متشکل از کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس) به ۱.۰۷ میلیون دستگاه کاهش یافت. این در حالی است که در ماه مارس، میزان فروش شاهد رشد ۲.۸ درصدی بوده است. فروش تسلا در اروپا برای چهارمین ماه پیاپی با کاهش روبهرو شد و سهم این خودروساز از بازار اروپا به ۰.۷ درصد رسید که نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است.
تنها در اتحادیه اروپا (بدون آمار بریتانیا و منطقه آزاد اروپا) مجموع فروش خودرو برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافت و در ماه آوریل نسبت به یک سال قبل ۱.۲ درصد افت کرد. با این حال، فروش خودروهای تمام برقی (۲۶.۴ درصد)، خودروهای هیبریدی شارژی (۷.۸ درصد) و هیبریدی برقی (۲۰.۸ درصد) افزایش پیدا کرد. در میان بازارهای بزرگ اروپایی، مجموع فروش خودرو در اسپانیا و ایتالیا به ترتیب ۷.۱ درصد و ۲.۷ درصد رشد کرد اما کشورهای فرانسه و آلمان به ترتیب شاهد افت ۵.۶ درصدی و ۰.۲ درصدی بودند.
رونق بازار خودروهای برقی اروپا تحت تاثیر برنامههای کاهش آلودگی هوا و عرضه مدلهای ارزانتر شکل گرفته است. در حال حاضر، خودروسازانی همچون فولکس واگن و بیامو تلاش میکنند تا در حوزه خودروهای برقی با غولهای آمریکایی و چینی رقابت کنند و جایگاه آنها را در اروپا به دست آورند.