گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

انضباط مالی اولویت شهرداری‌ها در تامین مالی

انضباط مالی اولویت شهرداری‌ها در تامین مالی

روز گذشته به همت گروه مالی شهر دومین جلسه به منظور حل مشکل تامین مالی شهرداری‌ها با حضور شرکت‌های تامین سرمایه و سایر نهادهای مالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی گروه مالی شهر، در ابتدای جلسه محسن رنجبر، معاونت امور شهرداری بانک شهر گفت: شهرداری‌ها در هر شهری جز ارکان متمول محسوب می‌شوند اما نوع مدیریت منابع در دست نیز، مهم است که باید به نظم و انسجام برسد. پایان شهریور ماه سال جاری آخرین زمان برای فروش اوراق شهرداری‌هاست؛ از این رو در همایشی که این ماه با حضور مدیرانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان بازار سرمایه، شهرداری‌ها برگزار شد، از گروه مالی شهر درخواست شد تا به عنوان مشاور امین شهرداری‌ها به مذاکره با نهادهای مالی و ارکان بازار سرمایه بپردازد تا از این پس تامین مالی شهرداری‌ها در مسیر صحیح‌تری قرار گیرد.

در ادامه احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران نیز افزود: در سه سال اخیر شهرداران تلاش کرده‌اند نظم‌دهی خوبی در سیستم مالی شهرداری‌ها ایجاد کنند که موفق نیز بوده‌اند. به عنوان مثال شهرداری تهران ارقامی نزدیک به ۱۷۰ همت بدهی را به کمتر از ۸۰ همت رسانده است. برای انتشار اوراق مشارکت، هم وزارت کشور از تمام شهرداری‌ها طرح توجیهی و تضامین کافی را دریافت کرده و هم بانک شهر به عنوان رکن ضامن وثایق خاص خود را دریافت کرده است؛ از این رو ریسک برای سرمایه‌گذاران کاهش یافته است. همچنین با معاون اول رییس جمهور مکاتبه‌ای با امضای بیست شهردار کلانشهرها انجام داده‌ایم تا اوراق شهرداری‌ها در ذیل اوراق دولتی و یا کنار آن در نصاب صندوق‌ها قرار گیرد؛ البته این نکته نیز شایان ذکر است که دولت تعهدات خود را در اوراق شهرداری‌ها به طور کامل و به موقع ایفا کرده است. ضلع دیگر این موضوع بانک شهر است که با افزایش سرمایه ماه گذشته، دومین بانک بزرگ بورسی از نظر سرمایه شد؛ بنابراین نگرانی از بابت پرداخت تعهدات وجود ندارد.

در این بین برخی از نمایندگان حاضر از نهادهای مالی به بیان چالش‌ها، دغدغه‌ها و تجربیات خود در این مسیر پرداختند.

در پایان معاونت امور شهرداری بانک شهر این اطمینان را به نمایندگان مجموعه‌های حاضر در جلسه داد که نظارت و حمایت از انضباط مالی شهرداری‌ها تا پایان راه وجود خواهد داشت.

کد مقاله

20874

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۵/۳۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20874

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات