گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بررسی چالش‌های تامین مالی شهرداری‌ها

بررسی چالش‌های تامین مالی شهرداری‌ها

گروه مالی شهر با همکاری دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه تهران همایشی با موضوع “چالش‌های تامین مالی شهرداری‌ها” برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه مالی شهر، در این نشست مدیرانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، شهرداری‌ها و بانک شهر حضور داشتند.

در نخستین پنل، محسن رنجبر معاونت امور شهرداری بانک شهر گفت: منابع مالی در شهرداری‌ها از طریق درآمد کسب شده توسط شهرداری‌ها، فروش تراکم و اموال تامین می‌شود؛ بعد از این روش‌ها، تامین مالی از طریق بازار پول با اخذ تسهیلات صورت می‌گیرد. نهایتاً در سال‌های اخیر ظرفیت بازارسرمایه مانند انتشار اوراق مشارکت مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران بیان کرد: انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها صرفا بخش کوچکی از پروژه‌های شهرداری‌ها را فاینانس می‌کند. مساله دوم در خصوص کیفیت املاک و دارایی‌های شهرداری‌ها برای وثیقه‌گیری نزد بانک‌های مختلف است. بهای تمام شده بالای اوراق نیز، از دیگر مشکلات موجود در تامین مالی است.

علی‌ بیگ‌زاده، مدیرعامل گروه مالی شهر به عنوان سومین سخنران این نشست گفت: اوراق مشارکت تنها ابزاری‌ بوده است که شهرداری‌ها تاکنون از آن استفاده کرده‌اند و بر نقش مهم صندوق‌ها در تامین مالی شهرداری‌ها اشاره کرد. همچنین وجود نصاب برای اوراق شهرداری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دیگر موارد است.

بعد از برگزاری اولین پنل سید علی میرنجاتی، مشاور بانک شهر گفت: شهرداری‌ها در انتشار اوراق با مشکل زمان و نرخ موثر مواجه هستند. انتظار می‌رود سازمان بورس شرایط و سازوکار سهل‌تری را شبیه به اوراق دولتی در نظر بگیرد. یکی از راهکارهایی که توسط شهرداری‌ها مطرح شده، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری توسعه حمل و نقل عمومی است؛ همچنین اوراقی که به صورت صددرصد توسط شهرداری‌ها منتشر می‌شود اگر از فرآیند بورس خارج و از طریق بانک عامل صورت گیرد، شاید تا حدودی از سختی‌های راه کم ‌کند.

سپس رضا عیوضلو، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی شهرداری‌ها گفت: نسبت اوراق شهرداری به کل اوراق منتشر شده در بازار سرمایه نشان می‌دهد، ظرفیت تامین مالی شهرداری‌ها از بستر بازار سرمایه قابلیت افزایش دارد. از طرفی افزایش حجم و ظرفیت انتشار اوراق در بازار سرمایه ارتباط مستقیم با رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد.

در ادامه نمایندگان شهرداری‌های اصفهان، تبریز، شیراز، قم، قزوین، کرج و مشهد مشکلات و چالش‌های خود را که در زمینه تامین مالی تجربه کرده بودند، مطرح کردند.

شهرداری ها از ابزارها استفاده کنند

پنل دوم این نشست با حضور محمد نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، سید علی خاتمی مدیریت ریسک و بدهی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی، امیر اسکندری معاون امور درآمدها، تعهدات دولت و یارانه سازمان برنامه و بودجه کشور و علی بیگ‌زاده مدیر عامل گروه مالی شهر بود، برگزار شد.

در ابتدای این پنل نادعلی گفت: به شهرداری‌ها پیشنهاد می‌شود برای مدیریت بهتر منابع و تامین مالی لازم از ابزارهای متنوع موجود استفاده کنند. در بانک مرکزی در حال پیگیری موارد مربوط به نرخ‌ها هستیم.

اسکندری نیز بیان کرد: دولت تاکنون توانسته است بخش قابل‌توجهی از اوراق خود را با نرخ موثر ۲۸.۵ درصد به فروش برساند. اوراق شهرداری‌ها با درصد بیشتر از اوراق دولتی عرضه شوند تا جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

بعد از پایان پنل دوم، شهبازی نماینده معاونت سرمایه‌گذاری بانک شهر هم در خصوص حمایت‌ها و کمک‌های بانک شهر برای تامین مالی شهرداری‌ها مطالبی را بیان کرد.

در پنل سوم که مربوط به نهاد ناظر بود وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از مشکلاتی که در اوراق شهرداری‌ها مشهود است، موضوع زمانبندی انتشار آنهاست. از جمله راهکارهایی که برای بازپرداخت به موقع این اوراق وجود دارد ایجاد سازوکاری است تا بتوان از طریق آن از مطالبات شهرداری‌ها به عنوان پشتوانه انتشار اوراق استفاده کرد.

سیاوش پرویزی‌نژاد، رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار هم در ادامه تصریح کرد: در مورد صندوق مختص به اوراق شهرداری‌ها این نکته قابل ذکر است که ۵ صندوق مختص اوراق دولتی تاسیس شده است اما به این دلیل که نرخ بازده مناسبی دریافت نکردند مدیران صندوق‌ها تقاضای تغییر نوع دادند.

آخرین پنل این رویداد نیز با حضور حسین عبده‌تبریزی مدیرعامل گروه مالی دانایان، مهدی طغیانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، علی بیگ‌زاده مدیرعامل گروه مالی شهر و رسول سعدی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برگزاری شد به جمع‌بندی چالش‌ها، راهکاری‌های پیشنهادی و نقش ابزارهای مالی در اقتصاد شهرداری‌ها پرداخته شد.

عبده‌تبریزی برای جمع‌بندی موضوع گفت: در ایران شهرداری‌ها با دو مشکل مواجه هستند، اول اینکه ارائه خدمات شهرداری‌ها به عموم به بهای تمام شده صورت نمی‌گیرد و دوم لزوم تغییر مدل تامین مالی شهرداری‌هاست. بنابراین به شهرداری‌ها پیشنهاد می‌شود اگر پروژه سودآوری دارند منتظر اوراق دولتی نمانند و از راه‌های موجود دیگر به تامین مالی بپردازند.

طغیانی هم بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی زمانی که بودجه تلفیقی ارایه شد به مبلغ اعلام شده اعتراض داشتم که با توجه به هزینه پیشبرد فعالیت‌ها بسیار کم است. همچنین نرخ‌های موجود برای شهرداری‌ها باید متناسب با ریسک‌ها تعریف شود. بحث بعدی مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت است؛ پس شهرداری‌ها می‌توانند از مطالبات خود به عنوان تضامین استفاده کنند.

سعدی هم در پایان اشاره کرد: شهرداری‌ها برای تامین مالی پرژه‌های خود از بازار سرمایه در کنار سایر موارد می‌توانند استفاده کنند. به نظر می‌رسد اگر شهرداری‌ها برای پیشبرد برنامه‌ها به صورت انفرادی مراجعه کنند، از قدرت کمتری برخودار هستند بنابراین پیشنهاد می‌شود در مذاکرات خود با نهادهای مالی وحدت رویه داشته و از محوریت گروه مالی شهر استفاده کنند.

کد مقاله

20889

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۵/۱۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20889

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات