گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ایجاد “سامانه سرمایه‌گذاران خرد” برای احقاق حقوق سهامداران

ایجاد “سامانه سرمایه‌گذاران خرد” برای احقاق حقوق سهامداران

روز گذشته به همت گروه مالی دانایان، میزگردی تحت عنوان«ضرورت و چالش‌های کانون سهامداران حقیقی» با حضور علیبیگ‌زاده مدیرعامل گروه مالی شهر ، عظیم‌ ثابت دبیرکل کانون کارگزارن بورس اوراق بهادار، ، سعید اسلامی ‌بیدگلی عضو ‏هیات ‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و پریسا پویازاده فعال بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه مالی شهر ، در این جلسه علی بیگ‌زاده به ماده یک بند ۵ قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در این بند به تعریف کانون‌ها پرداخته شده و آنها را تشکلی خود انتظام دانسته است. همچنین در این بند به امکان تشکیل شش کانون اشاره شده که در حال حاضر سه کانون مشغول به فعالیت هستند. نکته قابل توجه ماده دوم قانون است که اولین هدف از تشکیل شورای بورس را حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران اعلام کرده است.

وی ادامه داد: شاه بیت رعایت حقوق سرمایه‌گذار و سهامدار در حاکمیت شرکتی است. این مهم در کشورهای دیگر با حضور نماینده مستقل سهامداران خرد در هیات مدیره شرکت‌ها محقق شده است تا در چهارچوب خاص خود پیگیر حقوق سهامداران باشد. اما این شرایط با قانون تجارت موجود در ایران سازگار نیست که در مقررات جدید این موضوع کمرنگ‌تر شده است.

مدیرعامل گروه مالی شهر افزود: اگر زمانی مقرر شد تا بر اساس قانون برای سهامداران خرد کانونی تشکیل شود، قبل از آن باید سازوکار آن فراهم شود تا این نهاد به محلی تبدیل نشود که عده‌ای خود را نماینده خیل عظیمی از سهامداران بدانند و به اعمال نظر شخصی بپردازند. بازار سرمایه ایران به واسطه سهام عدالت جز کشورهای با جمعیت بالای سهامداری است به همین دلیل نمایندگی کردن آنها سازوکار مختص خود را می‌خواهد تا سهامدار بتواند با استفاده از آن از حقوق و منافع خود دفاع کند.

بیگ‌زاده گفت: به نظر من تنها راهکار ایجاد سازوکاری مانند سهام عدالت است؛ می‌توان سامانه‌ای تحت عنوان “سامانه سرمایه‌گذاران خرد” ایجاد کرد که در آن ابتدا افراد شناسنامه‌دار شوند سپس برای هر صنعت نماینده‌ای تعیین شود تا در مجامع حضور پیدا کند و از منافع سهامداران خرد دفاع کند. حتی می‌توان نهادی تحت عنوان متولی سیستم سرمایه‌گذاران خرد تشکیل داد تا به پالایش نظرات بپردازد و آنها را در اختیار مدیران سازمان، قانون‌گذاران و … قرار دهد تا با استفاده از آنها به تهیه و تدوین هر چه بهتر قوانین و مصوبات بپردازند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار نیز در این میزگرد گفت: یکی از دلایلی که تاکنون باعث شده کانون سهامداران حقیقی تشکیل نشود، ماهیت فعالیت سازمان بورس اوراق بهاداربه عنوان متولی بازار سرمایه است که وظیفه دفاع از حقوق سهامداران را نیز بر عهده دارد به همین دلیل ضرورتی برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی احساس نشده بلکه ممکن است تشکیل این کانون موجب تداخل در انجام وظایف سازمان نیز شود. موضوع دیگر گستردگی جغرافیایی افراد حقیقی در کشور است که به دنبال آن تعیین نماینده و جمع کردن آنها را نیز دشوار می‌کند. چالش بعدی در خصوص تعیین نماینده است که این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاید فرد به پیگیری منافع شخصی خود بپردازد و به دنبال مطرح شدن و جایگاه باشد.

کد مقاله

20727

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۵/۰۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20727

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات