گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

طبق نظرسنجی، فدرال‌رزرو قرار است افزایش نرخ بهره ۱۵ ماهه را در این هفته متوقف کند

طبق نظرسنجی، فدرال‌رزرو قرار است افزایش نرخ بهره ۱۵ ماهه را در این هفته متوقف کند

بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو هفته آینده علیرغم وجود نشانه های فشارهای تورمی در اقتصاد برای اولین بار در ۱۵ ماه گذشته عملیات افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند.

بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط بلومبرگ اکثر اقتصاددانان پیش بینی می کنند کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نرخ ها را در نشست ۱۳ تا ۱۴ ژوئن خود ثابت نگه خواه داشت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اذعان داشت که بانک مرکزی احتمالاً افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را در دستور کار خویش قرار ندهد تا به سیاست گذاران فرصت بدهد تا تأثیر اقتصادی گسترده تر ۱۰  دوره افزایش متوالی را بررسی نمایند.

بخش مسکن هنوز در رکود است

پاول در یک کنفرانس تحقیقاتی فدرال رزرو در ماه مه گفت: «پس از رسیدن به این مرحله، ما می توانیم به داده ها و چشم انداز در حال تحول نگاه کنیم و ارزیابی های دقیقی را انجام دهیم.

تعدادی از مقامات بانک مرکزی این پیام را تکرار کرده و بر لزوم بررسی چگونگی تاثیر سیاست های پولی سختگیرانه تر بر اقتصاد تاکید کرده اند.

با این حال، تعداد کمی از مقامات جنگ طلب – از جمله جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و لورتا مستر از کلیولند  براین باورند که برای یازدهمین بار متوالی در ژوئن آماده افزایش نرخ بهره هستند.

حدود ۴۰ درصد از اقتصاددانان نظرسنجی فکر می کنند که  در این نشست تغییری نسبت به آرای تقریباً یکپارچه در سال گذشته صورت گرفته و برخی افراد رای مخالف خواهند داشت.

آیچی آمیمیا، جرمی شوارتز و جاکوب مایر، اقتصاددانان نومورا اوراق بهادار، در پاسخ به نظرسنجی اعلام کردند: «ما انتظار داریم در نشست ژوئن FOMC رویکرد تهاجمی تر اتخاذ شود، به طوری که FOMC تصمیم به افزایش نرخ نگیرد، اما احتمال دارد شاهد افزایش بیشتر مقدار SEP نیز باشیم.

اقتصاددانان در مورد اینکه آیا فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در تابستان مجددا از سر می گیرد یا اینکه محدوده فعلی ۵ تا ۵.۲۵ درصد نشان دهنده اوج قیمتی است، با هم اختلاف نظر دارند و تقریباً یک سوم از شرکت کنندگان برای یازدهمین افزایش نرخ در ماه جولای آماده هستند.

اگرچه تورم از مقدار اوج ۹.۱ درصد کاهش یافته است، اما همچنان بیش از دو برابر میانگین قبل از همه گیری ویروس کرونا و بسیار بالاتر از نرخ هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است.

علاوه بر این، بازار کار در تنگنای سختی قرار گرفته و انتظارات برای کاهش رشد کمی چالش برانگیز به نظر می رسد.

دولت هفته گذشته اعلام نمود که کارفرمایان در ماه مه ۳۳۹۰۰۰ شغل ایجاد کردند که حتی با وجود افزایش هزینه‌ وام، تورم مزمن و کاهش رشد اقتصادی تقریباً دو برابر پیش بینی اقتصاد دانان است. در همان زمان، نرخ بیکاری به طرز عجیبی از ۳.۴ درصد به ۳.۷ درصد افزایش یافت، اگرچه نرخ مشارکت نیروی کار در ماه گذشته بدون تغییر باقی ماند.

این رقم بالاترین نرخ بیکاری از اکتبر ۲۰۲۲ و بزرگترین افزایش از روزهای اولیه همه گیری کووید-۱۹ است.

مایکل گپن، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در بانک آمریکا افزود: «از نظر ما، فدرال رزرو محدوده هدف نرخ وجوه فدرال را در اجلاس ژوئن FOMC بین ۵.۰ تا ۵.۲۵ درصد نگه می دارد، اما ما معتقدیم که این اتفاق ناگوار قابل پیشگیری است . در حالی که داده‌های مورد نظر به انعطاف‌پذیری در فعالیت و چسبندگی در تورم اشاره می‌کند، به نظر می‌رسد که فدرال رزرو به زمان بیشتری برای رسیدگی به موارد وقفه در سیاست‌گذاری و تنش بانک‌های منطقه‌ای نیاز دارد.

کد مقاله

17616

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17616

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات